Înţeleg că ştirea de ieri este că Pierre Moscovici, comisarul european responsabil pentru afaceri economice si monetare, impozitare si vami a explicat deciziile luate de Comisia Europeana miercuri, 25 februarie, intre care includerea Romaniei in procedura de dezechilibru macroeconomic unul din motive fiind decizia de a renunta in acest an la programul de asistenta financiara externa. Romania este inclusa in categoria "dezechilibre macroeconomice care necesita monitorizare si actiuni la nivel de politici".

O greşeală stupidă - intenţionata sau nu - un eventual risc de perceptie privind posibila reintrare a României într-o perioadă dominată de instabilitate / incertitudine la nivel economic, politic şi social. Reacţiile din presă sunt nule, răspunsul argumentat al Ministerului de Afaceri Externe se lasă aşteptat.

La o asemenea "iniţiativă" trebuia răspuns rapid, argumentat şi foarte dur. România nu are ce să caute pe lista celor 16 ţări cu dezechilibre macroeconomice. E o bătaie de joc la adresa românilor. Mediacritatea susţine fără să prelucreze ştirea folosind-o în beneficiul unei demagogii politicianiste ajunse parcă la extrem. Dar nu mă miră nimic, totul este atât de predictibil şi de consistent. Ca tactica ulterioara atacului la intituţiile strategice ale statului român BNR, DNA, SRI, puteam intui această stratagemă dar nu credeam că momentul implementării va fi atat de rapid..

România este prinsă precum şirul din mijloc amintit în teorema cleştelui. Cunoasteti, un şir aflat în mijlocul relaţiei de incluziune cu alte două şiruri care converg către o limită a va tinde către aceeasi limită a. Este prins la mijloc.

Analog, este clar că în perioada imediat următoare se vor înteţi eforturile ca ţara noastră să conveargă către aceeaşi limită spre care merg Ungaria, Bulgaria, Serbia şi este obligată să meargă şi Ucraina. Nu mă aşteptam însă ca atât de rapid lovituri să vină şi de la UE, lovitura nefiind argumentata raţional de niciun fel.

Sa vedem totusi de ce România nu are ce căuta în randul ţărilor invocate ieri in concluziile exprimate de Comisia Europeană prin vocea comisarului Pierre Moscovici.

Ce spune CE in decizia de ieri - Romania is experiencing macroeconomic imbalances, which require policy action and monitoring. In the three consecutive EU-IMF programmes, external and internal imbalances have been significantly reduced. However, risks from the relatively large negative net international investment position and a weak medium-term export capacity deserve attention. Moreover financial sector stability has been preserved so far, but external and internal vulnerabilities of the banking sector remain.

Din stirea de ieri - prezentata la inceputul postarii - înţelegem că România trebuie să aibă tot timpul acord de asistenţă financiară, ca altfel nu poate exista. Din citatul de mai sus înţelegem altceva, că România a fost inclusă în Procedura de Dezechilibru Macroeconomic pentru că nu îndeplineşte criteriul privind poziţia investiţională internaţională netă. Într-adevăr este singurul criteriu pe care România nu-l îndeplineşte din toată matricea de criterii pe care o regăsiţi in imgainea de mai jos. Se observă lesne din tabel că România stă de departe cel mai bine faţă de celelalte ţări UE, chiar şi faţă de Germania (casutele umbrite arată existenţa unui dezechilibru macroeconomic).

Sursa: Mecanism de alerta al Macroeconomic Imbalances Procedure 2015 

Chiar dacă acest indicator este dificil de îndeplinit de către ţările emergente / în tranziţie (chiar Comisia Europeană exprimă acest lucru în raportul privind România COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Country Report Romania 2015 Including an In-Depth Review on the prevention and correction of macroeconomic imbalances {COM(2015) 85 final}, 26.02.2015 A negative net international investment position is not unusual for a catching-up economy. Peer countries face similar or, for the most part, even more negative net international investment positions), vom observa in continuare ca Romania isi corecteaza acest dezechilibru irelevant si de amplitudine redusa.

Două argumente suplimentare indică incorectitudinea abordării CE faţă de ţară noastră. Primul, România tinde către îndeplinirea şi acestui ultim obiectiv – se vede din graficul de mai jos pe care îl regăsiţi în documentul CE de aici (şi chiar Polonia, care stă mai prost ca noi nu este introdusă în listă?!).

Al doilea argument, teoria macroeconomică indică foarte clar – în cazul în care deficitele de cont curent sunt din ce în ce mai mici situaţia pozitiei investiţionale internaţionale nete nu mai reprezintă un risc pentru România. Şi într-adevăr România vine de al un deficit de cont curent de 12,3% din PIB in 2008 la 0,8% din PIB in 2013 şi la un record minim istoric de 0,5% din PIB in 2014.

Imi este clar. Daca nu va exista prudenţă maximă şi reacţie rapidă din partea României, atacurile asupra stabilităţii economice, sociale şi politice ale României se vor intensifica. Tot ceea ce s-a construit cu eforturi din partea tuturor românilor va fi presat până la dispariţie în teoria cleştelui. Şi atunci nu vom mai auzi doar de problemele economice si sociale ale Ucrainei, de instabilitatea din Ungaria, de dificultăţile de finanţare ale Serbiei sau de dezechilibrele macroeconomice din Bulgaria. Intreaga regiune va fi un tot. Probabil că da, îşi vor lua România înapoi. Si a- propos incep sa-mi dau seama si de ce fenomenul Siryza a aparut si se va extinde si in Spania, Portugalia, Irlanda s.a.