Taxa pe muzica din autocare şi scumpirea RCA i-au scos astăzi pe şoferi în stradă. DOCUMENT - cât trebuie să plătească şoferii pentru artişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transportatorii rutieri de persoane protestează joi, la Guvern, din cauza scumpirii explozive a RCA, dar şi pentru că li se cere plata retroactivă a drepturilor de autor aferente difuzării de muzică ambientală în maşini.

UPDATE 09.00 Peste 600 de reprezentanţi ai transportatorilor (şoferi de taxiuri, autocare, microbuze şi autobuze) s-au adunat în Piaţa Victoriei, la un protest la care sunt aşteptaţi 7.000 de manifestanţi. 

Protestul transportatorilor va bloca circulaţia în nordul şi centrul Capitalei o mare parte din zi. Sunt impuse restricţii de circulaţie până la ora 17.00 pe Şoseaua Kiseleff, între Casa Presei şi Piaţa Victoriei. Există şi două rute alternative de care şoferii trebuie să ţină cont pentru a evita aceste zone: Bulevardul Aviatorilor - Bulevardul Beijing - Strada Nicolae Caramfil - Bulevardul Aerogării - DN1 şi Bulevardul Ion Mihalache - Bulebardul Mareşal Averescu - Bulevardul Mărăşti - Piaţa Montreal - DN1.

Câteva mii de transportatori veniţi din toată ţara, majoritatea cu autocare, microbuze şi autobuze, sunt comasaţi în zona centrală a Capitalei încă de la primele ore ale dimineţii pentru a participa la un megaprotest în faţa Palatului Victoria.

Printre revendicările lor se numără limitarea scumpirii RCA, eliminarea de la 1 ianuarie 2016 a supraaccizei la carburanţi, dar şi renegocierea unei surprinzătoare taxe pe muzica difuzată în maşini.

Transportatorii rutieri anunţă că vor protesta în faţa Guvernului României, între orele 10.00 şi 15.00.

Protestul este organizat de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), împreună cu cinci federaţii şi asociaţii patronale din domeniul transporturilor.

COTAR precizează, într-un comunicat, că pentru acţiunea de protest „vor fi mobilizate aproximativ 9.000 de autobuze, autocare şi taxiuri şi aproximativ 900 de autocamioane“.

„Prezentăm scuzele noastre bucureştenilor, pentru acţiunea de protest care va afecta circulaţia în zona centrală a oraşului, însă aceasta este singura cale prin care autorităţile pot fi determinate să înţeleagă faptul că instituţiile trebuie să fie în slujba cetăţenilor şi nu invers“, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Autorităţile de la Bucureşti au instituit deja unele restricţii de circulaţie pe perioada desfăşurării mitingului.

Cât plătesc şoferii pentru artişti

Organizaţiile specializate în protejarea drepturilor de autor au elaborat o grilă tarifară cu remuneraţiile pe care trebuie să le plătească difuzorii de muzică ambientală.

Printre aceşti difuzori se numără organizatorii de târguri şi expoziţii, proprietarii de hoteluri, restaurante, piscine şi ştranduri, dar şi toate categoriile de transportatori de persoane (rutieri, feroviari, navali şi aerieni).

Potrivit grilei de tarifare, transportatorilor rutieri de persoane li se cere să plătească între 10 şi 80 de lei pe lună per mijloc de transport (autobuz, troleibuz, tramvai, microbuz sau autocar); transportatorilor feroviari li se cer între 25 şi 70 de lei pe lună per tren; transportatorilor aerieni li se cer între 50 şi 200 de lei pe lună per avion, iar celor navali - între 50 şi 130 de lei pe lună per ambarcaţiune.

În fine, chiar şi proprietarilor de mijloace de transport pe cablu li se cere 15 lei pe lună per telegondolă (respectiv telecabină sau teleferic), iar proprietarilor de săli de aşteptare - gări, autogări, aeroporturi, parcări - li se cer între 25 şi 80 de lei pe lună per unitate.

Desigur, este vorba doar despre mijloacele de transport sau locaţii de aşteptare dotate cu instalaţii de sonorizare - capabile, adică, să difuzeze muzică ambientală.

Ei bine, „şoferilor li se cere nu doar plata acestor sume, ci şi plata lor retroactiv, pe trei ani, sumele în litigiu fiind de aproximativ 1,7 milioane de lei (17 miliarde de lei vechi“, a declarat pentru „Adevărul“ preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.


Ce revendică şoferii

Principalele revendicări ale transportatorilor rutieri sunt:

- Intervenţia autorităţii pentru un cost al primei RCA suportabil de către transportatori, în condiţiile în care tariful RCA a ajuns să crească cu peste 300% în ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane şi transport marfă, inclusiv taxi.

- Eliminarea supraacizei, începând cu data de 1 ianuarie 2016.

- Intervenţia Guvernului României pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligaţi să plătească sume enorme pentru drepturile de autor, deşi obiectul lor de activitate îl constituie transportul de persoane, şi nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale în autobuze, taxiuri. „Solicităm sprijin pentru modificarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, astfel încât operatorii de transport să fie exoneraţi de obligaţia de a plăti lunar drepturile de autor numai pentru simplul fapt că autovehiculul este dotat cu un aparat de radio. Să se procedeze ca în Uniunea Europeană, să fie plătită o singură taxă la înmatricularea autovehiculului care va fi folosit la activitatea de transport persoane“, precizează organizatorii;

- Urgentarea parcursului legislativ din partea Ministerului Transporturilor pentru proiectele actelor normative discutate şi aprobate în Comisiile de dialog social (modificarea HG 69.), documente care ar trebui înaintate la Guvern sau la Monitorul Oficial pentru publicare.


Investigaţie a Consiliului Concurenţei pe piaţa RCA

Consiliul Concurenţei suspectează unii asigurători că speculează cunoaşterea redusă de către asiguraţii auto a drepturilor pe care le au şi forţează plăţi parţiale ale despăgubirilor, precum şi de interpretări proprii ale condiţiilor de producere a accidentului auto, pentru a nu despăgubi victima.

"Există indicii ale unor comportamente inadecvate în rândul societăţilor de asigurare, unele practici putând crea avantaje competitive artificiale unor societăţi, acestea fiind specularea gradului redus de cunoaştere al asiguraţilor cu privire la drepturile pe care aceştia le au şi forţarea unor plăţi parţiale ale despăgubirilor, precum şi interpretarea de o manieră proprie a condiţiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului", se arată într-un comunicat al Concurenţei, care conţine concluziile unei investigaţii sectoriale privind piaţa asigurărilor auto.

De asemenea, Consiliul Concurenţei a identificat faptul că unii asigurători auto nu evidenţiază corect şi complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivelul corespunzător.

Analiza a relevat că gradul de cuprindere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de şoferii corecţi.

O altă problemă identificată de Consiliul Concurenţei se referă la nivelul redus de cunoaştere a sistemului bonus-malus, de exemplu, în ceea ce priveşte posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit.

"Unele practici adoptate de societăţile de asigurare şi unităţile de reparaţii auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară sau prin întârzierea plăţii reparaţiei efectuate", se arată în comunicat.

metodologie

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite