Tarom a cumpărat aeronave fără contract şi fără să spună cum a selectat firma

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prima aeronavă ATR achiziţionată de Tarom în leasing a intrat recent în flota companiei
Prima aeronavă ATR achiziţionată de Tarom în leasing a intrat recent în flota companiei

Tarom nu semnase, până la finalul lunii noiembrie, niciun contract oficial pentru achiziţia în leasing de ATR-uri şi compania nu a explicat de ce a ales firma Nordic Aviation Capital DAC pentru a livra aeronavele, susţine corpul de control al prim-ministrului.

„Până la finalizarea verificărilor Corpul de control al primului-ministru (CCPM) (26 noiembrie, n.r.), contractul de leasing („Leasing Agreement”) care prevedea preluarea noilor aeronave ATR nu a fost încheiat de Tarom SA cu Nordic Aviation Capital DAC, firma de leasing nominalizată în MoU încheiat în data de 21.06.2019”, arată raportul corpului de control. La acea dată, Tarom era condusă de Mădălina Mezei. 

De asemenea, din informaţiile/documentele puse la dispoziţia CCPM de reprezentanţii Tarom SA, nu a reieşit în ce modalitate a fost selectată firma de leasing Nordic Aviation Capital în vederea derulării operaţiunilor de leasing operaţional şi buy-back, raportat la obligaţiile instituite de prevederile art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările şi completările ulterioare.

La Tarom nu mai există instituţie a statului care să nu fie în control, iar ce s-a întâmplat în ultima vreme la această companie „depăşeşte orice imaginaţie”, spunea în data de 6 noiembrie ministrul Transporturilor Lucian Bode, care a dat ca exemplu faptul că fostul şef, Mădălina Mezei, a plătit avans pe noile ATR-uri doar pe baza unui memorandum, fără să semneze un contract.

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor a anunţat abia în data de 27 decembrie, printr-un comunicat de presă, că managementul Companiei Tarom a semnat contractul de leasing pentru achiziţia unui număr de nouă avioane noi - ATR 72-600, cu 72 locuri.

Flota, administrată prost

Flota Tarom SA era constituită, la data de 09.10.2019, dintr-un număr de 25 aeronave cu o vechime cuprinsă între 1-31 de ani. Reprezentanţii Tarom SA au concluzionat că imobilizările dese şi prelungite pentru remedierea deficienţelor apărute în operarea aeronavelor de tip Boeing 737-300 şi ATR42/72 au avut un impact negativ atât asupra imaginii companiei, cât mai ales asupra rezultatelor financiare din operarea curselor regulate, mai arată corpul de control.

Pierderi continue

Tarom SA a înregistrat pierderi anuale brute în fiecare dintre exerciţiile financiare aferente perioadei 2008-2018, iar în primele opt luni ale anului 2019, Compania a înregistrat pierdere brută, dar în primele opt luni ale anului 2019 s-a constatat o uşoară redresare a performanţelor economice ale companiei. Evoluţia disponibilului Tarom SA a înregistrat un trend pronunţat descendent începând cu semestrul al doilea al anului 2016 şi până la finele primului trimestru al anului 2019.

Corpul de control mai arată că, de asemenea, au fost constatate şi alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unităţii de parchet competentă.

Citeşte şi:

Nereguli grave la Tarom în ziua moţiunii împotriva Vioricăi Dăncilă. „Scurgeri“ de liste cu pasageri şi întârzieri ale aeronavelor cu parlamentari

Tarom, într-un etern provizorat: 8 directori şi 32 administratori provizorii în numai doi ani şi jumătate

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite