STUDIU Românii n-au câştigat nimic din performanţele economiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi economia românească a crescut în ultimele 18 luni, această evoluţie nu a avut impact asupra consumatorilor români, potrivit unui studiu al companiei de cercetare GfK. Aşteptările privind economia, veniturile şi dorinţa de cumpărare continuă să aibă valori negative.

"Economia românească înregistrează de circa 18 luni o creştere puternică. Se pare însă că acest salt economic nu a avut deocamdată impact asupra consumatorilor", se arată într-un comunicat al companiei de cercetare.

Aşteptările sunt negative pe toată linia

Astfel, aşteptările privind starea economiei, aflată în iunie la -10,4 puncte, se situează încă în teritoriul negativ, dar în creştere de la -17,2 puncte în martie şi -16,1 puncte în urmă cu un an.

În acelaşi timp, indicatorul privind veniturile este şi el, cu toate că doar marginal, sub media pe termen lung de zero puncte, situându-se la -0,7 puncte.

Comparativ cu luna martie, când se situa la -8,2 puncte, indicatorul a crescut cu 7,5 puncte. Cu un an în urmă, valoarea era de -5,3 puncte.

Dorinţa de cumpărare, tot pe minus

Dorinţa de cumpărare se situează la -14 puncte, la acelaşi nivel ca şi în luna martie.

Comparativ cu iunie 2013, creşterea înregistrată este de 8,5 puncte. În luna mai, indicatorul se situa la -8,4 puncte, urcând deci la cea mai ridicată valoare din decembrie 2013.

Europa îşi recâştigă cu greu încrederea

Potrivit GfK, economia din statele Uniunii Europene continuă să se redreseze, însă crizele din Irak şi Ucraina ar putea destabiliza creşterea economică.

"Consumatorii europeni îşi recâştigă şi ei încrederea. Acest lucru este reflectat în evoluţia indicatorilor pentru aşteptările privind starea economiei şi veniturile, şi pentru dorinţa de cumpărare, în majoritatea ţărilor incluse în sondaj.
Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 ţări) se situează în prezent la 9,1 puncte. Aceasta este cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008, când indicatorul se situa la 11,9 puncte
", se arată în comunicatul GfK.

Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la bază un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, în ţările Uniunii Europene.

Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentând populaţia adultă din cele 28 de ţări UE.


Totuşi, potrivit unui barometru realizat de către Comisia Europeană, încrederea în economia României creşte în continuare, contrar tendinţei de scădere din Europa.

Astfel, încrederea companiilor şi a populaţiei în economia României a crescut în august pentru a patra lună consecutiv, pe fondul unui avans semnificativ al încrederii din sectorul serviciilor, evoluţia fiind însă contrară tendinţei de scădere de la nivelul Uniunii Europene.

Indicele încrederii în economie a crescut în România cu 1,4 puncte, la 101 puncte în luna august, faţă de 99,6 puncte în iulie, potrivit datelor anunţate joi.

Pe sectoare, indicatorul a înregistrat o creştere importantă în servicii, de la 1,3 puncte în luna iulie la 8,9 puncte în luna august.

În schimb, indicatorii au avut evoluţii negative în sectoare ca industria, construcţiile şi comerţul de retail. Cea mai mare scădere a încrederii a fost înregistrată în industrie, unde indicatorul a coborât de la 1,4 puncte în iulie la -0,1 puncte în august.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite