STUDIU În România, 39% din tinerii sub 35 de ani doresc să-şi pornească propria afacere

STUDIU În
România, 39% din tinerii sub 35 de ani doresc să-şi pornească propria
afacere

Circa 39% din tinerii sub 35 de ani din România doresc să-şi pornească propria afacere, iar 43% din români spun că nu ar renunţa la visul lor de a-şi deschide o afacere, arată studiul Amway Global Enterpreneurship Report (AGER), o cercetare ştiinţifică comandată de Amway şi realizată la nivel internaţional, care scoate în evidenţă apetenţa oamenilor pentru dezvoltarea unor proiecte de antreprenoriat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Analizând rezultatele AESI (Amway Entrepreneurial Spirit Index), se observă un grad considerabil de entuziasm în rândul tinerilor sub 35 de ani, dintre care 39% doresc să-şi pornească propria afacere. La polul opus se află generaţia peste 50 de ani, din rândul căreia doar 12% doresc să devină antreprenori. O altă concluzie demnă de luat în seamă este faptul că 43% dintre toţi românii intervievaţi spun că nu ar renunţa la visul lor de a-şi deschide o afacere, în ciuda presiunii sociale.

Când vine vorba despre nivelul de educaţie, rezultatele AGER 2018 pentru România scot în evidenţă o diferenţă consistentă de opinii cu privire la nivelul de fezabilitate a unui proiect de antreprenoriat. Astfel, 35% dintre respondenţii cu studii superioare consideră fezabilă iniţierea unei afaceri proprii, în timp ce doar 16% dintre respondenţii fără studii superioare au aceaşi părere.

„Probabil cel mai important rezultat se referă la faptul că în România există încă un scor foarte bun AESI pentru tinerii sub 35 de ani, care urmează trendul european şi pe cel mondial. Pe de altă parte, se observă o scădere generală a dorinţei românilor de a deveni antreprenori. Acesta poate fi un rezultat al lipsei de politici sociale, de educaţie în domeniul antreprenorial, mai ales în rândul populaţiei adulte”, spune prof. dr. Carmen Paunescu, specialistul academic al studiului AGER în România şi profesor de antreprenoriat în cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti.

În România, indicele AESI arată o mică diferenţă între bărbaţi şi femei. Comparativ cu anii trecuţi, bărbaţii au un procent uşor mai crescut decât femeile, când vine vorba de dorinţa de antreprenoriat. Sumarizând rezultatele, când vine vorba de iniţierea unei afaceri proprii în România, bărbaţii arată ceva mai multă încredere în sine decât femeile (26% vs. 21%). În schimb, atât femeile cât şi bărbaţii români plasează valorile AESI în aceeaşi ordine: stabilitate, dorinţă şi fezabilitate.

„Încurajăm antreprenoriatul, care poate aduce un plus de siguranţă financiară şi creşte nivelul de competitivitate al populaţiei. Avem în Romania foarte multe modele de succes, femei şi bărbaţi, care au propriul business Amway şi care reuseşc să le ofere familiilor un nivel de trai mai bun. Vom susţine întotdeauna deschiderea românilor spre antreprenoriat”, spune Ioana Enache, General Manager Amway România, Bulgaria şi Grecia.

În concluzie, din studiul AGER reiese că românii au încredere în propriile forţe. Vor să fie stăpânii propriului destin şi vor să pornească un proiect antreprenorial, dar se tem de începuturi şi ar dori mai multe politici care să încurajeze antreprenoriatul local.

 

AESI – Dorinta de a fi antreprenor

AESI – Fezabilitatea perspectivei de a fi antreprenor

AESI – Stabilitatea dorinţei de a fi antreprenor, în pofida descurajărilor venite din mediul social

Femei

21%

18%

42%

Barbati

26%

21%

44%

 

 

AESI – Dorinta de a fi antreprenor

AESI – Fezabilitatea perspectivei de a fi antreprenor

AESI – Stabilitatea dorinţei de a fi antreprenor, în pofida descurajărilor venite din mediul social

Sub 35 ani 

39%

32%

61%

35 – 49 ani

25%

21%

49%

Peste 50 ani

12%

10%

27%

 

 

AESI – Dorinta de a fi antreprenor

AESI – Fezabilitatea perspectivei de a fi antreprenor

AESI – Stabilitatea dorinţei de a fi antreprenor, în pofida descurajărilor venite din mediul social

Studii superioare

28%

35%

52%

Fara studii superioare

22%

16%

41%

 

Primul raport AGER a fost lansat în Europa în anul 2010 şi a ajuns la cea de-a opta ediţie în 2018. Raportul de anul acesta cuprinde 44 de ţări din Europa, Asia, America Latină şi America de Nord, şi a fost făcut prin interviuri, faţă în faţă sau la telefon, cu 48.998 de bărbaţi şi femei, cu vârste cuprinse între 14 şi 99 de ani.  Raportul AGER 2018 pentru Europa a fost realizat la solicitarea Amway, în baza unui parteneriat ştiinţific cu Prof. Dr. Isabell M. Welpe de la Şcoala de Management din cadrul Universităţii Tehnice din Munich, Germania. Activitatea de teren a fost realizată de către Gesellschaft fur Konsumforschung din Nuremberg, iar rezultatele sunt împărtăşite cu comunitatea ştiinţifică, inclusiv cu cei 44 de experţi academici AGER şi cu toate instituţiile universitare şi publice care sunt interesante.

Rezultate europene AGER 2018

În cazul comunităţii europene, indicele AESI arată o diferenţă majoră de opinie între cetăţenii din UE şi cei din restul lumii. Spre exemplu, doar 29% dintre europenii care au răspuns la studiul comandat de Amway consideră că situaţa financiară a ţărilor lor este benefică pentru a-şi porni o afacere propire.

Rezultatele AGER menţionează că procesul de digitalizare a afacerilor şi serviciilor la nivel mondial este în discordanţă cu preferinţele oamenilor: 77% din cetăţenii Uniunii Europene şi 75% dintre cetăţenii intervievaţi la nivel global, îşi doresc un contact direct mai degrabă decât unul digital cînd îşi deschid un business propriu. Antreprenorii europeni consideră că cel util pentru dezvoltarea unei afaceri este capacitatea de a identifica clienţii potriviţi (UE: 56%; Global: 54%), angajarea personalului potrivit (UE: 54%; Global: 57%) şi localizarea afacerilor în mediul urban (UE: 62%; Global: 64%).

„Raportul arată ce cred oamenii despre antreprenoriat, cât de pregătiţi sunt să pornească un business pe cont propriu şi unde au nevoie cel mai mult de susţinere”, spune prof. Isabell M. Welpe, directorul comisiei ştiiţifice AGER.

Indicele AESI abordează şi diferenţele dintre genuri. Femeile din Uniunea Europeană par tentate să pornească pe cont propriu, iar 38% dintre ele spun că şi-ar deschide un business. În comparaţie, 48% din bărbaţi au răspuns pozitiv la întrebarea: “Ai vrea să devii antreprenor?”  

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: