Statul a strâns 640 de milioane de euro din supraacciza la carburanţi. Putea construi peste 100 de kilometri de autostradă de munte, dar n-a făcut nimic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrăzile întârzie să apară, deşi statul a colectat aproape 640 de milioane de euro din acciza suplimentară, introdusă cu scopul declarat de a dezvolta infratructura FOTO Adevărul
Autostrăzile întârzie să apară, deşi statul a colectat aproape 640 de milioane de euro din acciza suplimentară, introdusă cu scopul declarat de a dezvolta infratructura FOTO Adevărul

Statul a colectat într-un an 2,84 miliarde de lei (638 de milioane de euro) din acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi, introdusă de Guvern la 1 aprilie 2014, însă nu a construit din aceşti bani niciun kilometru de autostradă, deşi scopul declarat al acestei noi taxe era dezvoltarea infrastructurii.

„Încasările aferente măsurii de majorare a nivelului accizei cu 7 eurocenţi introdusă la benzină şi motorină, pen¬tru perioada 1 aprilie 2014-31 martie 2015, au fost de 2.838,4 milioane de lei, din care 2.289,0 milioane de lei încasări din accize şi 549,4 milioane de lei încasări din TVA“, au declarat reprezentanţii Ministerului Finanţelor pentru „Ziarul Financiar“.

Potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), standardul de cost pentru o autostradă de munte este de 6 milioane de euro pe kilometru, iar de câmpie – de 3,8 milioane de euro, plus alte cheltuieli aferente. Astfel, din banii colectaţi într-un an din acciza suplimentară, statul ar fi putut construi peste 100 de kilometri de autostradă prin munte sau aproape 170 de kilometri la şes. 

Premierul Victor Ponta a fost întrebat, la sfârşitul anului trecut, ce sumă s-a colectat în 2014 din acciza suplimentară la carburant, de 7 eurocenţi, şi câţi kilometri de autostradă s-au construit pe baza acesteia, el arătând că e vorba de o „interpretare greşită“, care e folosită „tot timpul“.

„Vreau să explic foarte clar, pentru că este o interpretare greşită pe care o folosiţi tot timpul şi pe care vă mulţumesc că îmi daţi ocazia să vă lămuresc“, şi-a început Ponta răspunsul. „În primul rând, suma colectată ...vă transmit imediat de la ministerul de Finanţe“, a adăugat premierul.

Ponta a spus că din suma colectată din acciza suplimentară se cofinanţează atât proiectele europene de infrastructură, precum şi lucrările de infrastructură, de întreţinere şi de construcţie din fonduri bugetare, întrucât fondurile puse la dispoziţia României din programe structurale şi de coeziune nu acoperă decât în mică măsură necesităţile de infrastructură ale României.

El a ţinut să precizeze că supraacciza nu a avut impact asupra preţului la carburant, argumentând cu faptul că „azi, preţurile la carburant sunt mai mici decât înainte de introducerea accizei“. De fapt, preţul carburanţilor scăzute din aprilie până în decembrie 2014 pe fondul reducerii cotaţiilor la ţiţei pe pieţele internaţionale. Astfel că şoferii nu au mai resimţit această scădere a preţului barilului de petrol întrucât reducerea a fost compensată de introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi. 

Ponta a recunoscut la jumătatea lunii mai că acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi, introdusă de Guvern de la 1 aprilie 2014 cu scopul de a finanţa proiectele de intrastructură rutieră, nu a fost un proiect bun deoarece Executivul nu a reuşit să deblocheze procedurile pentru a investi banii efectiv, însă aceasta a ajutat la asigurarea unui spaţiu fiscal.

Întrebat la Digi24 dacă supraacciza pentru autostrăzi a fost un proiect bun sau unul eşuat , Ponta a răspuns : „Nu a fost un proiect bun, pentru că nu am reuşit să deblocăm procedurile şi să investim efectiv banii. Ne-a ajutat însă la un spaţiu fiscal. Ca să poţi începe o procedură, trebuia să arăţi că ai banii, altfel Comisia Europeană şi FMI spuneau foarte clar nu“.

El a asigurat că în acest an şi anul viitor îşi va concentra „majoritatea energiilor“ asupra proiectelor de infrastructură. 

De la 1 aprilie 2014, a fost introdusă o acciză suplimentară pentru carburanţi de 7 eurocenţi pe litru, având ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen).

În urma protestelor transportatorilor, Guvernul a decis ca, pentru motorină, transporatorilor să le fie returnat, trimestrial, 4 cenţi din acciza de 7 eurocenţi, pe baza facturii de achiziţionare a carburantului.

Acest sistem, prin care transportatorii primesc înapoi o parte din acciza introdusă din aprilie, va fi menţinut timp de cinci ani, până la 31 martie 2019. La momentul introducerii acestei accize, premierul Ponta afirma că banii astfel obţinuţi vor fi folosiţi pentru lucrări de infrastructură rutieră.

Noul Cod Fiscal, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2016, prevede reducerea accizelor la carburanţi, respectiv cu 20% la motorină, cu 18,62% la benzina fără plumb şi cu 16,28% la benzina cu plumb. Măsura avea ca obiectiv compensarea introducerii, de la 1 aprilie 2014, a accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite