Statul elimină barierele birocratice din calea proiectelor de infrastructură transeuropeană. Ce proceduri se vor simplifica

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiectele de infrastructură sunt adesea blocate din cauza lipsei avizelor
Proiectele de infrastructură sunt adesea blocate din cauza lipsei avizelor

Ministerul Transporturilor (MT) a finalizat proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură şi l-a lansat în dezbatere publică până pe data de 9 martie 2016.

Documentul, postat pe site-ul MT, reglementează cadrul normativ pentru „accelerarea implementării proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană“ în scopul simplificării procesului de autorizare a lucrărilor de construcţii aferente, pentru a asigura interconectivitatea între reţeaua de transport de interes naţional/regional cu cea de europeană, dar şi pentru a elimina blocajele în procesul de implementare a acestor categorii de proiecte.

Obiectivele proiectului

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ, schimbările preconizate vizează:

- emiterea autorizaţiei de construire şi în baza avizelor/acordurilor de principiu, fără a exonera beneficiarul proiectelor de obţinerea, după caz a avizelor/acordurilor emitenţilor sau a avizelor de amplasament favorabile;

- prelungirea valabilităţii certificatelor de urbanism, a avizelor, acordurilor, permiselor sau autorizaţiilor până la finalizarea executării lucrărilor aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional strategic, pentru care au fost eliberate, respectiv până la data semnării procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor, cu condiţia începerii lucrărilor în termen de 12 luni de la data emiterii;

- extinderea ariei de competenţă a Ministerului Transporturilor privind emiterea autorizaţiilor de construire pentru toate categoriile de lucrări necesare realizării obiectivelor de investiţii aferente infrastructurii de transport de interes naţional, cu respectarea prevederilor legale în domeniul autorizării construcţiilor;

- asigurarea prevederilor legale pentru MT în calitate de emitent de autorizaţii de construire în vederea desfăşurării activităţilor de control şi disciplină în construcţii;

- modificări şi completări ale Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

- includerea de noi prevederi privind scoaterea terenurilor din circuitul agricol/forestier şi înscrierea acestora în Cartea Funciară, fără a afecta procesul propriu-zis de scoatere din circuitul agricol/forestier prevăzut de legislaţia în vigoare, în sensul înscrierii terenurilor aflate în circuitul agricol evidenţiate în extravilan, direct în Cartea Funciară, cu încadrarea în categoria de folosinţă pentru care au fost achiziţionate, cu îndeplinirea ulterioară a unor condiţionalităţi de către beneficiarul proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional strategic, acordării de avize de principiu pentru scoaterea terenurilor împădurite din circuitul forestier, terenuri situate pe amplasamentul proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană, fără ca beneficiarul acestor proiecte (CNADNR, în cazul de faţă) să fie exonerat de obligaţia obţinerii avizului prevăzut de lege);

- emiterea avizelor de amplasament favorabil condiţionate ale operatorilor din domeniul utilităţilor, în scopul reducerii termenului de eliberare a autorizaţiei de construire pentru proiectele de infrastructura de transport transeuropene.

Atenţie la actele adiţionale!

În plus, se reglementează plata sumelor aferente disputelor rezultate din contractele de execuţie de lucrări, pe bază de act adiţional încheiat la contract, prin acordul de voinţă al părţilor, până la obţinerea titlului definitiv şi irevocabil, condiţionat de constituirea de către executanţii de lucrări a unor scrisori de garanţie bancară şi de renunţarea de către aceştia la accesoriile la aceste dispute pe bază de act adiţional încheiat între părţi.

Totodată, este reglementată modalitatea de recuperare a avansurilor până la plata finală corespunzător contractelor încheiate pentru proiectele de interes transeuropean finanţate din fonduri structurale, precum şi pentru proiectele finanţate din bugetul de stat.

Finanţarea documentaţiilor are prioritate

„Se reglementează includerea la finanţare cu prioritate a serviciilor de elaborare a documentaţiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură de transport transeuropene, în scopul asigurării continuităţii procesului de realizare a acestor documentaţii“, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.

În acelaşi timp, se reglementează „includerea în cadrul documentaţiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional a racordurilor cu municipiile şi oraşele limitrofe, la terenurile agricole din extravilan, precum şi includerea de măsuri privind protecţia patrimoniului arheologic şi monumentelor istorice, prevăzându-se şi iniţierea procedurilor de actualizare a normativelor tehnice de specialitate“.

De ce trebuie reduse termenele

„Reglementările promovate prin acest act normativ au impact asupra reducerii termenelor de implementare a proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană, creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene programate pentru infrastructura de transport transeuropeană şi dezvoltarea reţelei de transport din România“.

De asemenea, „reglementările din prezentul act normativ contribuie la îndeplinirea de către România a obiectivelor politicii de transport prin realizarea reţelei TEN-T Core până în anul 2030 şi a reţelei TEN-T Comprehensive până în anul 2050“, potrivit documentului citat.

România are, potrivit acordului de parteneriat încheiat cu Uniunea Europeană şi Cărţii Albe a Transporturilor, obligaţia de a finanţa - inclusiv prin utilizarea fondurilor structurale nerambursabile - finalizarea cu prioritate a proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană situate pe reţeaua TEN-T Core până în anul 2030 şi de pe reţeaua TEN-T Comprehensive până în anul 2050.

Ce bariere avem acum

În prezent, implementarea proiectelor de infrastructură de transport de transeuropeană este condiţionată de eliberarea autorizaţiei de construire potrivit prevederilor legale în vigoare şi, implicit, de obţinerea avizelor/acordurilor, prevăzute prin certificatul de urbanism.

De regulă, proiectele mari de infrastructură de transport transeuropeană traversează teritoriul mai multor judeţe, situaţie care conduce la necesitatea obţinerii unui număr mare de avize/acorduri solicitate de autorităţile publice locale prin certificatele de urbanism.

„În procesul de obţinere a avizelor/acordurilor necesare emiterii autorizaţiilor de construire apar sistematic întârzieri semnificative din cauza procedurilor specifice fiecărei instituţii/autorităţi emitente de avize/acorduri, întârzieri care conduc la expirarea termenelor de valabilitate a avizelor/acordurilor deja obţinute până la întocmirea completă a documentaţiei necesare autorizării, respectiv amânarea termenului de începere a lucrărilor de construcţii“, arată iniţiatorii proiectului.

Tot în acest context este de menţionat că autorizarea lucrărilor pentru proiectele de infrastructură de transport transeuropeană „este condiţionată de obţinerea tuturor avizelor/acordurilor pentru diferite reţele sau pentru diferite terenuri încadrate în categoria de folosinţă agricol/forestier, chiar dacă acestea se suprapun pe zone restrânse cu proiectele în cauză şi nu au o influenţă majoră asupra acestora“, explică ministerul necesitatea iniţierii acestei ordonanţe de urgenţă.

Grup de analiză pentru simplificări

Ministerul Transporturilor a constituit un grup de analiză care, în colaborare cu reprezentanţi ai celorlalte ministere, va iniţia o simplificare a procesului legislativ de obţinere a avizelor şi autorizaţiilor, acţiune ce va face obiectul unei ordonanţe de urgenţă care va fi promovată cel târziu în cursul lunii martie, scopul fiind eliminarea întârzierilor ce apar în derularea proiectelor, a anunţat, pe 16 februarie, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, în plenul Senatului.

„Pentru a face posibile toate proiectele şi a respecta aceste termene pe care le asumăm, am considerat în Ministerul Transporturilor că prima măsură este aceea de simplificare a cadrului legislativ. Am plecat cu acest demers după constatările pe care le-am avut cu privire la proiecte care erau întârziate din diverse cauze, cum ar fi nerespectarea proiectelor, slaba urmărire a acestora, întârzierea sau lipsa unor avize. Tocmai din cauza lipsei acestor avize este acum format un grup de analiză care îşi propune ca, împreună cu colegii din celelalte ministere, să iniţieze această simplificare a procesului legislativ necesară obţinerii avizelor şi autorizaţiilor“, a spus ministrul Transporturilor.

„Este vorba despre scoaterea din circuitul agricol şi forestier, este vorba despre obţinerea autorizaţiilor pentru utilităţi, gaze şi electricitate, este vorba despre un alt mod de a plăti revendicările constructorilor care, în acest moment, blochează foarte grav proiectele şi este vorba despre posibilitatea de a acorda autorizări etapizate, de a da fronturi de lucru pe acele sectoare care azi sunt în regulă cu autorizaţiile şi a le separa de cele care mai au probleme în curs de autorizare“, a explicat Costescu.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite