Sprijin de 130 milioane de euro pentru Tarom şi Blue Air, puternic afectate de pandemia cu COVID-19

Sprijin de 130 milioane de euro pentru Tarom şi Blue Air, puternic afectate de pandemia cu COVID-19

Guvernul vrea să ajute Tarom şi Blue Air

Autorităţile de la Bucureşti au demarat discuţiile cu Comisia Europeană pentru a putea aloca un sprijin financiar în valoare de circa 130 de milioane de euro companiilor aeriene româneşti Tarom şi Blue Air, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, într-o intervenţie la Realitatea Plus.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ambele companii au fost puternic afectate de criza declanşată de pandemia cu noul coronavirus, în condiţiile în care multe dintre zboruri au fost suspendate.

„Traficul aerian la nivelul european a scăzut cu 90% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru România scăderea este de aproape 94%. Dramatic”, a spus mininistrul Transporturilor, Lucian Bode.

Şi România a decis să renunţe temporar la zborurile către Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, Irlanda, Belgia dar şi alte state unde s-au înregistat numeroase cazuri de îmbolnăvire cu noul coronavirus, SARS-CoV-2, dar şi zborurile interne.

„Pentru companiile aeriene dacă mai aşteptăm să treacă şi următoarele 30 de zile în care vom avea starea de urgenţă va fi foarte târziu. De aceea noi am demarat discuţiile cu Comisia Europeană. Vom solicita un ajutor pentru compensarea efectelor pandemiei. Noi vorbim de aproximativ 65 de milioane de euro pentru fiecare companie, deci undeva la 130 de milioane de euro ar fi necesare pentru a salva cele două companii: Tarom şi Blue Air (…) Noi am făcut o notă comună către Consiliul Concurenţei, pentru că prin ei facem aceste demersuri către Comisia Europeană”, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

Potrivit acestuia, în paralel se negociază cu firmele de la care Tarom a închiriat în leasing operaţional aeronave, pentru a amâna plata unor rate.

„Suntem în discuţii cu furnizorii să regândim aceste contracte de leasing, atât cele cu Boeing, cât şi cu ATR. Negociem amânarea acestor rate”, a adăugat şeful de la Transporturi. În plus, Lucian Bode spune că nu exclude ca o parte dintre angajaţii Tarom să intre în şomaj tehnic în perioada următoare. „Aşa cum arată lucrurile astăzi, nu cred că acest lucru poate fi evitat”, a precizat ministrul Transporturilor.

Situaţia Tarom era una dificilă şi înainte de criza declanşată de pandemia declanşată de COVID-19. Ultimul an cu profit pentru compania aeriană, la care statul român prin Ministerul Transporturilor deţine peste 97% din acţiuni, a fost 2007.

Comisia Europeană acceptase în februarie ca statul român să acorde TAROM un împrumut temporar în valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei). Din aceşti bani compania ar fi trebuie să-şi plătească ratele pentru avioanele noi care i-au intrat în flotă. Împrumutul trebuie rambursat în 6 luni, altfel statul trebuie să pună poprire pe avioanele companiei pe care o deţine. Ministrul Transporturilor spune că deşi acest ajutor pentru Tarom are girul Comisiei Europene, banii încă nu au ajuns în conturile Tarom.

Şi cei de la Blue Air au nevoie de sprijin în această perioadă. Compania aeriană a solicitat deja să-i fie aprobat un credit de salvare, sub forma unui împrumut cu dobândă preferenţială acordat într-o situaţie de criză majoră, potrivit unui comunicat de presă al operatorului. Reprezentanţii companiei susţin că, pentru a putea să îşi menţină activitatea, au nevoie de un sprijin financiar temporar.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: