SONDAJ Patriotism alimentar. Românii cer cât mai multe alimente autohtone

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un proiect de lege aflat în Parlament obligă marii retaileri să aibă la raft cel puţin 51% produse alimentare româneşti   FOTO Getty Images
Un proiect de lege aflat în Parlament obligă marii retaileri să aibă la raft cel puţin 51% produse alimentare româneşti   FOTO Getty Images

Românii vor ca pe rafturile supermarketurilor să se afle cât mai multe alimente produse în ţara noastră, însă nu sunt de acord ca marile lanţuri comerciale să fie închise la sfârşitul săptămânii, când majoritatea conaţionalilor noştri îşi fac cumpărăturile.

Marea majoritate a românilor (82,7%) au o părere bună despre proiectele de lege care se dezbat la nivelul Parlameentului şi care vizează obligarea marilor retaileri la vânzarea unui anumit procent de produse româneşti. Concomitent, două treimi din populaţie (67,3%) au o părere proastă despre propunerea ca supermarketurile să fie închise la sfârşit de săptămână.

Aceasta este concluzia unui sondaj realizat de INSCOP Research la comanda „Adevărul“ în perioada 21-28 martie 2016, pe un eşantion de 1.063 de persoane, reprezentativ pentru populaţia României cu vârste de 18 şi peste 18 ani. Eroarea maximă a datelor este de plus/minus 3%, la un grad de încredere de 95%.

De altfel, comisia de Agricultură din Camera Deputaţilor a adoptat marţi un proiect de lege prin care hipermarketurile şi supermarketurile sunt obligate să aibe la raft cel puţin 51% produse alimentare realizate local sau regional. Este vorba de carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie, care trebuie să provină din „lanţul scurt de aprovizionare“. Fac excepţie firmele cu o cifră de afacere de până la două milioane de euro, echivalentă în lei. Metodologia de desfăşurare a acţiunilor privind lanţul scurt de aprovizionare - care ar favoriza producătorii români - se aprobă prin Hotărâre de Guvern, potrivit proiectului.

Concomitent, deputaţii au adoptat o prevedere care interzice retailerilor să perceapă taxe pentru producători, sub forma taxelor de raft, de reclamă şi promovare. În schimb, s-a renunţat la ideea închiderii supermarketurilor în week-end.

Angajaţii vor la patron, nu la multinaţională

Potrivit INSCOP Research, cei mai mulţi români vor să fie angajaţii unei companii cu capital autohton (40,8%), în vreme ce doar 29,3% preferă să fie salariaţi la o firmă străină. Un procent de 22,9% afirmă că „nu este cazul“, în vreme ce 7% nu ştiu/nu răspund.

De asemenea, 54% din populaţie consideră că autorităţile statului avantajează mai mult companiile străine decât cele româneşti, în vreme ce doar 20,3% cred că statul tratează în mod egal ambele categorii. Doar 4,2% din populaţie consideră că firmele româneşti sunt avantajate, iar 21,6% nu ştiu sau nu răspund.

sondaj supermarket inscop aprilie 2016
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite