Sistemul informatic al ANAF a căzut din nou. După ce au stat ore în şir la cozi, contribuabilii au fost trimişi acasă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cetăţenii care s-au dus marţi la ANAF să-şi depună sau să-şi plătească dările au avut parte de o surpriză neplăcută. După ce au stat ore bune la cozi pentru a ajunge la ghişeu, inspectorii le-au spus că sistemul informatic a căzut şi nu mai pot face niciun fel de operaţiune. Potrivit acestora, mentenanţa sistemului IT nu a mai fost făcută din 2013.

Marţi după prânz, contribuabilii nu şi-au putut plăti dările către stat la ANAF şi nici nu au putut depune documentele solicitate, pentru că sistemul Fiscului a căzut.

Oamenii au fost trimişi acasă, inspectorii spunându-le că nu pot efectua niciun fel de operaţiune pentru că site-ul nu recunoaşte CNP-ul.

“Am stat mai mult de 2 ore la coadă să depun documente şi să-mi pot plăti dările. Când am ajuns la ghişeu, inspectorul mi-a zis că sistemul a căzut. M-am enervat. Cum să pierd atât timp şi să fiu nevoit să vin şi mâine din nou”, a declarat pentru “Adevărul” un cetăţean care a fost la administraţia fiscală din sectorul 6.

Acesta a afirmat că inspectorul de la ghişeu i-a explicat că mentenanţa pentru sistemul IT al ANAF nu a mai fost efectuată din anul 2013.

Serverele Fiscului nu au funcţionat între 15 şi 22 martie

Serverele ANAF au fost nefuncţionale din data de 15 martie, ziua în care premierul Viorica Dăncilă a anunţat că persoanele fizice care depun online Declaraţia unică vor beneficia de reduceri de 5%, respectiv 10%. Pe site-ul ANAF apărea mesajul: „Lucrare de mentenanţă. Ne cerem scuze pentru eventualele inconveniente. Vă mulţumim pentru înţelegere. Sistemul de depunere declaraţii este funcţional, inclusiv sistemul de verificare a stării depunerii declaraţiilor”.

Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a declarat ulterior, dup[ ce site-ul ANAF a fost parţial activ timp de o săptămână, că îşi cere scuze contribuabililor care au avut nemulţumiri şi spune că infrastructura IT a agenţiei este învechită de ani de zile, dar „s-a lucrat zi şi noapte pentru a găsi o soluţie”.

„Este o situaţie pe care o ştim cu toţii. De ani de zile, din păcate, în zona de Fisc toată infrastructura IT este învechită. Astăzi s-a dat drumul la zona de site. S-a lucrat zi şi noapte pentru a se găsi o soluţie”, a spus Teodorovici.

Ministrul a subliniat că va fi încheiat un contract de mentenanţă, în condiţiile în care în prezent nu există un astfel de contract, acesta fiind unul din motivele problemelor din ultima săptămână.

„Vom anunţa în următoarea perioada şi soluţia finală pe care Ministerul de Finanţe o va decide în ceea ce înseamnă zona de IT. Fără o reformă clară, lucrurile rămân aşa cum sunt. Prezint scuzele mele către toţi contribuabilii care în aceste zile au avut nemulţumiri pentru că sistemul nu a funcţionat”, a spus Eugen Teodorovici.

ANAF a încheiat în 2013 un acord - denumit Proiectul de Modernizare a Administraţiei Fiscale (Revenue Administration Modernization Project - RAMP) - de împrumut cu Banca Mondială, în valoare de 70 milioane euro, pentru modernizarea administraţiei fiscale. Termenul de finalizare este 2018.

În ianuarie 2018, fostul ministru al Finanţelor, Ionuţ Mişa, a spus că ANAF a cheltuit doar 23,5% din banii alocaţi în programul de modernizare, suma respectivă fiind cheltuită doar pentru analize şi consultanţă, niciun leu nefiind încă alocat pentru sistemul IT.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite