Sistemul de functionare al SC Electrica S.A. - cel mai raspandit in Europa Occidentala

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Societatea de distributie a energiei electrice ELECTRICA este cea care face legatura nemijlocit intre operatorii din cadrul SEN - de la producatori, transportatori si pana la distribuitori - si

Societatea de distributie a energiei electrice ELECTRICA este cea care face legatura nemijlocit intre operatorii din cadrul SEN - de la producatori, transportatori si pana la distribuitori - si consumatorii finali, eligibili sau rezidentiali. Ca atare, in acest sistem general, tot ceea ce se intampla in Electrica se repercuteaza direct asupra cetatenilor. Daca teme, precum privatizarea filialelor Electrica Banat si Electrica Dobrogea, anuntate inca din 2001, sau debransarile din aprilie ii incita pe consumatorii industriali, in schimb, aspecte precum cele legate de noul sistem de facturare a consumului de energie electrica ii intereseaza pe toti locuitorii Romaniei. O situatie incomoda pentru Electrica este "investitia" din Plaiul Foii care a provocat comentarii. In acest context, pentru a se limpezi unele aspecte ce par tenebroase, i-am solicitat d-lui Silviu Lucian BOGHIU, directorul general al SC Electrica SA, lamuriri exprese, dintre care unele vor veni direct in sprijinul consumatorilor individuali. Privatizarea filialelor Electrica Banat si Electrica Dobrogea "In cadrul proiectului guverna-mental PHARE RO9805-01-03 "Asistenta tehnica pentru privatizare in sectorul de distributie a energiei electrice", a fost semnat la inceputul lunii martie 2002 contractul de onorariu de succes cu consultantul francez BNP Paribas, in acest fel relansandu-se colaborarea inceputa in 2000. In urma semnarii acestui contract, se estimeaza ca in prima jumatate a anului 2002, respectiv la inceputul lunii iulie, vor fi finalizate strategia de privatizare si, respectiv, evaluarea celor doua societati vizate, urmand ca in toamna acestui an sa fie demarat procesul de selectie pentru investitorii strategici interesati, cu finalizarea acestui proces (si concluzionarea principiilor tranzactiei de privatizare) pana la finele anului. "Marile debransari" "Situatia deosebit de grea in care se afla SC ELECTRICA SA privind incasarea contravalorii energiei electrice furnizate consumatorilor si, implicit, onorarea obligatiilor de plata catre bugetul statului si furnizori impune recuperarea in cel mai scurt timp posibil atat a datoriilor restante, cat si a valorii consumului curent de energie electrica. In acest sens, furnizorul de electricitate actioneaza conform prevederilor legale, reglementate prin OUG 63/1998 privind energia electrica si termica, Decizia ANRE 57/1999 pentru aprobarea contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice si ordinul 12 al presedintelui ANRE privind modificarea penalitatilor prevazute in contractele-cadru de furnizare a energiei electrice si termice consumatorilor captivi. Astfel, conform Contractului-cadru de furnizare, pct. 11, art. 15-5, dupa efectuarea platii integrale a facturii si a penalizarilor respective, inclusiv a taxelor de deconectare-reconectare, furnizorul va realimenta consumatorul debransat, in conformitate cu prevederile standardului de performanta, ce prevede ca durata standard a lucrarilor de reconectare este de 24 ore, incepand cu ora zero a zilei urmatoare celei in care consumatorul si-a achitat in totalitate obligatiile de plata. Desi aspectele economice in relatia furnizor-client ar trebui sa aiba o derulare simpla, prin rezolvarea ecuatiei "consum=contravaloare", realitatea se prezinta cu totul altfel. Majoritatea marilor consu-matori amana platile catre furnizorul de electricitate, preferand sa-si achite alte obligatii, mizand - nu de putine ori - pe efectul social creat. Considerand ca piata energiei electrice nu se inscrie printre prioritati, acesti consumatori reactioneaza doar cand "le ajunge cutitul la os", altfel spus in momentul in care se procedeaza la deconectare, gasind - la limita - banii necesari achitarii datoriilor. Mai mult, sunt situatii in care se incearca culpabilizarea SC ELECTRICA SA pentru efectele resimtite de obiectivele social-econo-mice afectate ca urmare a intreruperii furnizarii energiei electrice, orientand nemultumirea populatiei catre un "potential vinovat". Trebuie precizat faptul ca deconectarea instalatiilor de alimentare cu energie electrica a consumatorilor este ultima masura la care apelam, aceasta avand efecte negative atat asupra consumatorilor, cat si asupra instalatiilor noastre. Insistam pe faptul ca, pana la aceasta faza, se fac interventii repetate pentru recuperarea debitelor: se aplica penalizari pentru intarzierea platilor (conform normativelor in vigoare); se trimit preavize cu cel putin 5 zile inaintea aplicarii masurii de deconcetare. In plus, se risipesc fonduri importante pentru telefoane, faxuri etc. Avem convingerea ca SC ELECTRICA SA a dat dovada de maxima intelegere fata de problemele financiare ale clientilor sai, acceptand diverse modalitati de plata, inclusiv reesalonarea restantelor pe o perioada de maximum 24 de luni. Desi intelegem lipsurile cu care se confrunta consumatorii, aspecte semnalate de altfel de majoritatea debitorilor nostri, precizam ca SC ELECTRICA SA nu poate si nu este abilitata sa asigure protectie sociala si nu mai poate credita agentii economici cu datorii, in conditiile in care ea insasi are probleme financiare (lipsa lichiditatilor, plati la furnizori etc.), in plus fiind monitorizata de F.M.I. in programul de reducere a creantelor si arieratelor. Numai in conditiile in care vor fi gasite solutiile care sa conduca la stingerea debitelor restante si la achitarea in totalitate a contravalorii consumului de energie electrica, relatiile noastre cu clientii consumatori de energie electrica vor putea intra in normalitate." Sistemul de citire-facturare-incasare in Bucuresti "Premise ale introducerii sistemului de facturare lunara in baza consumului estimat, cu regularizare la sase luni. Incepand din anii trecuti, SC ELECTRICA SA a pus un accent deosebit pe imbunatatirea relatiilor cu clientii. Un pas important a fost facut in cursul anului 2001, atunci cand a fost introdus un sistem informatic de citire-facturare-incasare deschis, orientat catre clienti si care a constituit baza optimizarilor ulterioare. Totodata, s-a urmarit respectarea urmatoarelor cerinte: - energia electrica sa fie achitata in perioada in care s-a consumat, ca orice alta marfa; - sa fie avuta in vedere solicitarea venita din partea populatiei, de a plati factura de energie electrica lunar, pentru a diminua in acest mod efortul financiar. Ca sa putem raspunde acestor cerinte, a fost necesara introducerea sistemului de facturare lunar. Citirea lunara a contoarelor si apoi emiterea facturilor pe baza acestor citiri ar fi condus la angajarea unui numar dublu de cititori-incasatori, fiind nevoie de doua vizite pe luna la domiciliul abonatului. Angajarea unui numar suplimentar de cititori-incasatori ar fi avut drept consecinta cresterea pretului energiei electrice furnizate. Tinand cont si de recomandarile F.M.I. cu privire la cresterea productivitatii in domeniu, precum si de experienta unor tari dezvoltate din Europa, SC ELECTRICA SA a decis implementarea sistemului de facturare lunara in baza consumului estimat, cu regularizare la sase luni (de obicei), acesta fiind unul din cele mai raspandite sisteme de facturare a consumatorilor casnici din Europa Occidentala. * Sistemul de facturare lunara in baza consumului estimat, cu regularizare la sase luni Cu ocazia citirii contorului, clientii primesc o scrisoare de intentie si o Conventie de Consum in care sunt inscrise doua valori ale consumului de energie, de vara si de iarna, valori repetate pentru fiecare dintre lunile celor doua sezoane. Cantitatile de energie electrica inscrise in conventii provin din istoricul de consum existent in baza de date a ELECTRICA. Pentru clientii cu tarif social, in conventii se inscriu cantitati de 60 kWh, avand in vedere ca, in general, cei care au optat pentru acest tarif isi urmaresc cu strictete nivelul consumului. Dupa primirea conventiilor, in decurs de 4-5 zile, clientii completeaza datele de consum avute in vedere si transmit documentele completate si semnate inapoi la ELECTRICA, cu ocazia vizitei pe care o fac cititorii-incasatori pentru distribuirea facturilor si incasarea contravalorii acestora. Regularizarea consumului se face pe baza tarifelor in vigoare la momentul consumului si nu la acela al efectuarii citirii de regularizare, astfel incat clientii nu vor fi afectati de cresterea tarifelor. De aceea, noi recomandam tuturor clientilor inscrierea corecta a propunerilor de consum, deoarece denaturarea acestora nu poate fi in beneficiul dumnealor nici daca sunt inscrise valori mai mari, nici daca sunt inscrise valori mai mici. In oricare din cele doua situatii, ELECTRICA va urmari pe parcursul celor sase luni, pana la regularizare, corectarea datelor, in asa fel incat factura de regularizare sa se inscrie, in linii mari, in limitele unei facturi lunare. * Avantaje ale utilizarii sistemului - o mai buna bugetare a veniturilor proprii ale clientilor - un dialog permanent cu clientii, prin intermediul conventiilor de consum - efort financiar diminuat (neacumulat) la achitarea facturii - coroborat si cu posibilitatea efectuarii platii facturilor prin cont bancar, reducerea numarului vizitelor la domiciliul clientilor din partea cititorilor-incasatori." Importul de energie electrica "SC ELECTRICA SA este interesata sa realizeze un import de energie electrica din Rusia, in acest sens primind oferte directe si prin firme intermediare, atractive din punct de vedere al pretului de achizitie. Pana in prezent, insa, nici una din ele nu s-a concretizat printr-un contract comercial. Pretul de achizitie (acceptabil pentru noi) este mult sub cel ofertat de Termoelectrica SA. Conditiile de livrare sunt dictate de capacitatea de transfer pe liniile de interconexiune si de starea tehnica a acestor linii, precum si de posibilitatea de realizare a arhitecturii insulelor pasive de consum aferente." "Investitia" Plaiul Foii "In presa locala din judetul Brasov au aparut o serie de articole referitoare la posibila electrificare a zonei Plaiul Foii (ce apartine orasului Zarnesti si in care sunt construite cateva vile). Consideram necesare urmatoa-rele precizari: * zona Plaiul Foii a fost cuprinsa doar in studiul "Analiza stadiului de realizare a electrificarii rurale. Stabilire de prioritati", in care au fost identificate localitatile total si, respectiv, partial neelectrificate din judetul Brasov; de altfel, aceasta zona nici nu figureaza in Planul Urbanistic Zonal * zona Plaiul Foii nu este cuprinsa in planul nostru de investitii pe urmatorii 5 ani." Parteneriate cu firme straine "SC ELECTRICA SA este angajata intr-un proces de restructurare a portofoliului de activitati, de redefinire a acestuia si de constructie a unei identitati inconfundabile pe piata de electricitate din Romania. Sustinerea programelor proprii de dezvoltare a infrastructurii si afacerilor necesita eforturi investitionale substantiale, fapt pentru care este necesara atragerea capitalului privat in activitatile de distributie si furnizare. In contextul celor mentionate, bineinteles ca exista sanse reale pentru parteneriate intre ELECTRICA si firme externe, ELECTRICA fiind interesata sa adopte o politica de identificare a unor actiuni de cooperare cu parteneri externi prin atragere de capital si transferarea tehnicilor si practicilor moderne de operare in domeniul serviciilor energe-tice, in scopul diversificarii portofoliului de activitati si al surselor de venituri. Astfel, ca exemplu concret, dupa o colaborare de circa doi ani intre ELECTRICA si compania spaniola Soluziona, componenta a grupului energetic Union Fenosa, s-a hotarat crearea unei societati mixte, care are ca principal obiect de activitate oferirea de servicii de consultanta si inginerie in domeniul utilitatilor publice. Actionarii societatii mixte sunt, in primul rand, ELECTRICA si Soluziona, dar au mai fost atrase si societati cu experienta in derularea de proiecte in domeniul principal de activitate al societatii. Cu ocazia delegatiei oficiale la Madrid, condusa de domnul ministru Dan Ioan Popescu, s-a stabilit un plan de masuri pentru demararea activitatii operationale a Electrica Soluziona, fiind prevazuta o dezvoltare intensiva in primul an de activitate. Se are in vedere dezvoltarea activitatii acestei companii si peste hotare, intr-o prima faza fiind vizate tari precum Bulgaria si Iugoslavia (Serbia)."

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite