Siguranţa zborurilor aviatice în zonele de conflict este analizată la Bucureşti, într-o reuniune de nivel înalt pentru cooperarea civil-militară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lideri de prim rang din aviaţia europeană s-au întrunit la Bucureşti pentru a discuta noi proceduri cu privire la măsurile de protecţie a zborurilor civile şi militare în zonele de conflict. A fost pusă în discuţie, între altele, şi propunerea de deschidere la Bucureşti a unui birou al Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei.

La data de 29 septembrie, în Bucureşti, EASA (Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei) împreună cu Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi Ministerul Transporturilor din România, sub patronajul Guvernului României, au organizat reuniunea internaţională cu tema „Riscuri în aviaţie generate de zonele de conflict“.

Soluţiile de protecţie, pe masa factorilor de decizie

Conferinţa a reunit la Bucureşti  peste 120 de reprezentanţi ai NATO, Comisiei Europene, EASA, Eurojust, EUMC, EUROCONTROL, FRONTEX organizaţiile militare şi de informaţii precum şi autorităţile aeronautice naţionale din statele membre ale UE pentru un schimb de opinii cu privire la următorii paşi care vor fi făcuţi de către toţi actorii implicaţi, în mod direct şi indirect, în scopul de a spori siguranţa şi securitatea zborurilor în zonele de conflict.

„Obiectivul general al reuniunii a urmărit identificarea unor soluţii pentru asigurarea unui nivel comun de protecţie a companiilor aeriene şi cetăţenilor UE în interiorul cât şi în afara Europei, nivel de protecţie care provine din responsabilitaţile de siguranţă şi securitate ale tuturor (organizaţii internaţionale, state, companii şi cetăţeni), o abordare colectivă fiind necesară în contextul actual geostrategic“, se arată într-un comunicat al Autorităţii Aeronautice Civile din România (AACR).

Este nevoie de o evaluare comună, de o „voce unică“

Astfel, „specialiştii au fost de părere că un mecanism complex de evaluare comună, integrată, a riscurilor, îmbinat cu dezvoltarea unui sistem comun de comunicare, cu transmitere de mesaje pe sistem „voce unică“ ar genera creşterea capacităţii de analiză a informaţiilor“.

Acelaşi mecanism „ar spori puterea de reacţie a sistemului de aviaţie european la provocările generate de conflicte“, precizează AACR.

Prima propunere: crearea unor capacităţi de reacţie rapidă

La reuniunea din Capitala României au fost propuse două acţiuni concrete pentru dezvoltarea coperării civil-militare în domeniul aviaţiei.

Prima activitate se referă la înfiinţarea unui grup de lucru la nivel înalt care să elaboreze un program şi o metodologie pentru un nou sistem comun de alertare capabil să aibă capacităţi sporite de evaluare, funcţionare şi reacţie rapidă. Grupul de lucru ar urma să ofere, până la sfârşitul lunii martie 2016, programul, metodologia precum şi mijloacele necesare pentru funcţionarea acestora.

Între timp, EASA va dezvolta în continuare reţeaua proprie de puncte focale pentru riscurile provenite din zonele de conflict, concentrându-se pe schimbul de informaţii deja existent.

A doua propunere: birou EASA în România

De asemenea, s-a luat în considerare si extinderea reţelei de puncte focale ale EASA cu reprezentanţi ai agenţiilor de informaţii şi comunităţilor militare.

În acest context, la reuniune s-a pus în discuţie posibila înfiinţare în România a unui birou al EASA care ar operaţionaliza mai mult activităţile din punctele focale şi care ar completa analiza ameninţărilor strategice efectuată de parteneri.

„Reuniunea de la Bucureşti reprezintă un moment important în stabilirea de soluţii comune pentru ca tragedia zborului  MH17 să nu se mai repete.
Din acest accident specialiştii au înţeles că, atunci când în domeniul siguranţei şi securităţii în aviaţie există o cooperare limitată iar schimbul de informaţii este redus, vulnerabilităţile şi ameninţările ajung la cote alarmante“, a mai comunicat AACR.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite