Salariul minim pe economie ar putea creşte la aproape 2.700 lei net. Decizia aparţine CCR

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Teanc bani - lei - cash FOTO Adevarul

Curtea Constituţională a României (CCR) va decide la data de 14 iulie asupra sesizării referitoare la neconstituţionalitatea Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.217/2000 privind aprobarea coşului minim de consum lunar.

Legea a fost atacată la CCR de Grupul parlamentar al Partidul Naţional Liberal, pe data de 10 iunie, imediat după adoptare (document). Menţionăm că Legea coşului minim de consum lunar, adoptată de Parlament pe data de 3 iunie 2020, a parcurs a doua oară procesul legislativ, deoarece la finalul primului ciclu de adoptare, în noiembrie 2019, a fost trimisă spre reexaminare de Preşedintele Iohannis (detalii parcurs legislativ).

Legea prevede corelarea salariului minim cu coşul minim pentru un trai decent, a cărui structură este cuprinsă în anexă, iar valoarea sa va fi calculată anual, potrivit legii, de Institutul Naţional de Statistică.  Această corelare nu presupune obligativitate pentru Guvern, însă coşul minim de consum va fi un indicator important în stabilirea şi fundamentarea salariului minim. 

Valoarea coşului minim de consum pentru un trai decent pentru o familie de doi adulţi şi doi copii, calculat pentru luna Septembrie 2019 este de 6954 lei pe lună. Valoarea coşului pentru o familie de doi adulţi şi un copil este de 5708 lei pe lună, pentru o familie de doi adulţi fără copii este de 4262 lei pe lună, iar pentru o persoană adultă singură este de 2621 lei pe lună. Detalii AICI

Confederaţia Naţională Sindicală “Cartel ALFA”, împreună cu organizaţiile membre ale Campaniei pentru Viaţă şi Muncă Decentă, au formulat un punct de vedere privind elementele cuprinse în sesizarea PNL, arătând că obiecţiile de neconstituţionalitate ridicate de Partidul Naţional Liberal nu se susţin. Argumentele detaliate sunt prezentate în documentul  pe care îl transmitem astăzi către judecătorii Curţii, sub forma intervenţiei scrise Amicus Curiae (prieten al curţii). 

Dincolo de chestiunile punctuale detaliate în document, subliniem că legea coşului minim de consum lunar, cu privire la care s-a ridicat obiecţia de neconstituţionalitate, în realitate răspunde prin conţinutul său unei prevederi constituţionale, şi anume articolului 47 din Constituţia României care stipulează la alin. 1) că statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent. 

Mai mult decât atât, una dintre cerinţele incluse în fiecare an, începând din 2015, în Recomandările de ţară ale Comisiei Europene şi ale Consiliului, este adoptarea unui mecanism obiectiv şi transparent de stabilire a salariului minim. Or, Legea coşului minim de consum lunar reprezintă un pas important în construcţia unui astfel de mecanism. Dreptul lucrătorilor la “o salarizare echitabilă, care să le asigure lor, precum şi familiilor lor, un nivel de trai satisfăcător” este stipulat în Carta Socială Europeană revizuită (art.4), iar Constituţia României prevede, la art 11, alin (1) obligaţia Statului român de a îndeplini obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte.  

Salariaţii din România au nevoie de o lege care să reafirme dreptul lor  la o viaţă decentă şi să operaţionalizeze conceptul de trai decent prevăzut în Constituţia ţării. Tot conform Constituţiei, România este un stat social, iar caracterul social este şi trebuie să fie reflectat în actele legislative şi politicile publice concrete care conferă substanţă şi conţinut concret acestei prevederi constituţionale, precum e legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.217/2000 privind aprobarea coşului minim de consum lunar. 

Ne exprimăm speranţa că judecătorii Curţii Constituţionale a României vor avea în vedere aceste aspecte şi toate argumentele prezentate în procesul de deliberare şi emitere a unei decizii. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite