Românul cu maşină, marea victimă a „accizei Ponta”. Guvernul va da înapoi un sfert din cât va încasa din acciza de 7 eurocenţi pe litru

Românul cu maşină, marea victimă a „accizei Ponta”. Guvernul va da înapoi un sfert din cât va încasa din acciza de 7 eurocenţi pe litru

Premierul Victor Ponta spune că banii din acciza de 7 cenţi merg în construcţia de autostrăzi, preşedintele Traian Băsescu acuză că, de fapt, se scurg în investiţii inutile la Ministerul Dezvoltării  FOTO Mediafax

Acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi va fi plătită integral doar de persoanele fizice posesoare de maşini şi de micile firme, după ce transportatorii rutieri şi fermierii îşi vor putea recupera o mare parte din costurile suplimentare.

Guvernul estimează că va colecta în acest an aproximativ 2 miliarde de lei din aplicarea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe fiecare litru de carburant, măsură care intră de astăzi în vigoare, dar va fi forţat să restituie aproape un sfert din valoarea acesteia transportatorilor şi agricultorilor, potrivit unei analize „Adevărul“.
 
Un proiect de ordonanţă de urgenţă eleborat de Ministerul Finanţelor arată că statul va returna transportatorilor o valoare de 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi colectaţi suplimentar, măsură care va diminua veniturile scontate cu circa 353 de milioane de lei pentru acest an. De această facilitate nu vor beneficia, însă, toţi transportatorii, ci doar cei care operează vehicule de peste 7,5 tone sau microbuzele care au minimum nouă locuri.
 
Conform proiectului, transportul public de călători este exceptat de la aplicarea acestei scutiri, astfel că regiile locale de transport din marile oraşe vor achiziţiona motorina la preţ majorat, fără a putea recupera de la stat diferenţa din majorarea preţurilor la carburanţi. Proiectul va fi luat în discuţie în şedinţa de Guvern de miercuri, iar Consiliul Concurenţei trebuie să anunţe dacă măsurile propuse sunt conforme cu normele comunitare.
 
Diferenţe de calcul
 
Potrivit datelor furnizate către Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), numai consumul celor cu autovehicule de peste 7,5 tone este de 2,6 miliarde de litri, în vreme ce transportatorii de persoane care se încadrează în prevederi mai achiziţionează alte 600 de milioane de litri. 
 
Însumat, pentru cele 3,2 miliarde de litri de motorină eligibili pentru returnarea parţială a accizei, se poate calcula că venitul estimat iniţial de Guvern se va diminua cu o sumă mult mai mare, respectiv 576 milioane de lei care trebuie rambursaţi. Pentru cele nouă luni de aplicare aferente acestui an ar reveni 432 milioane de lei. 
 
Recuperarea unei părţi din acciză se face în contextul în care aplicarea noii taxe va scumpi carburanţii cu 41 de bani pe litru, iar majorarea va propulsa România în top 10 la nivel european în privinţa preţului la motorină. Astfel, ţara noastră va ajunge să aibă o motorină mai scumpă decât în Germania, Franţa sau chiar Austria, ţară care nu deţine nici pe departe resursele de petrol ale României. 
 
Scutire şi în agricultură
 
De asemenea, Ministerul Agriculturii va compensa creşterea accizei pentru motorină utilizată în agricultură, fermierii urmând să primească prin rambursare, de la 1 aprilie, 1,8 lei pe litru faţă de 1,51 lei pe litru în prezent. Ceea ce înseamnă o alocare suplimentară de la buget de 0,29 lei pe litru. 
 
Fondurile totale alocate din bugetul de stat pentru subvenţionarea motorinei utilizate în agricultură se ridică la 555,9 milioane de lei pentru anul 2013 şi primele trei trimestre din 2014, iar cantitatea totală de motorină estimată pentru aplicarea acestui ajutor de stat este de 410 milioane litri, potrivit normelor metodologice de acordare a unui ajutor de stat pentru motorina utilizată în agricultură, aprobate de Guvern în luna octombrie 2013. Rezultă de aici că totalul cantităţii de motorină subvenţionată într-un trimestru se ridică la 58,6 milioane de litri. Astfel, efortul bugetar suplimentar pentru compensarea accizei suplimentare se va ridica în acest an (1 aprilie – 31 decembrie) la 50,98 milioane de lei. 
 
Cheltuielile lui Dragnea, mărul discordiei
 
Preşedintele Traian Băsescu a solicitat din nou ieri premierului Victor Ponta să nu introducă acciza suplimentară, argumentând că în buget se pot economisi bani de la Ministerul Dezvoltării – condus de către vicepremierul Liviu Dragnea, dar şi de la Ministerul Finanţelor. „O spun public, dacă Victor Viorel Ponta nu înţelege de unde să reducă cheltuielile, eu sunt gata să îi arăt în 30 de minute de unde poate să reducă cheltuielile“, a spus şeful statului. Băsescu a acuzat că introducerea noii taxe se face pentru mobilizarea baronimii locale la alegeri. 
 
Referitor la înţelegerea pe care a făcut-o premierul cu transportatorii, şeful statului a evocat numeroasele cazuri de rambursare ilegală a TVA şi a spus „o să primească Finanţele camioane de facturi pentru maşini care n-au alimentat niciodată şi vei da înapoi echivalentul a 4 cenţi, ceea ce va fi o lovitură pentru bugetul de stat“.
 
Întrebat de ce nu se face o schemă de compensare şi pentru cetăţeni, premierul Victor Ponta a precizat că avantajele pentru cetăţeni constau în alte lucruri. „Dacă avem autostrăzi, atunci, în loc să mai faci de la Cluj şapte ore până la Bucureşti, faci patru ore. Atunci consumi mai puţin carburant, te duci mai rar cu maşina la reparat şi, în primul rând, mai important e faptul că, în loc să avem atâtea mii de oameni care mor pe şosele din cauza TIR-urilor, cu siguranţă numărul de accidente va scădea“, a spus Ponta.
 
România a terminat demult cu alinierea accizelor 
 
Acciza suplimentară introdusă de Cabinetul Ponta ar trebui să finanţeze construcţia de autostrăzi, însă nu are nimic de-a face cu alinierea accizelor la nivel european, aşa cum obligă Tratatul de Aderare al României la Uniunea Europeană (UE).
 
Până la 1 ianuarie 2011, ţara noastră trebuia să alinieze nivelul naţional de impozitare a benzinei fără plumb la nivelul minim de 359 euro pe o mie de litri, iar la motorină nivelul minim trebuia să fie de 330 de euro pe aceeaşi cantitate până la 1 ianuarie 2013. Astfel, noua acciză nu reprezintă o devansare anticipată a calendarului de majorare a acestei taxe, ci o depăşire benevolă a nivelurilor negociate cu Comisia Europeană.
 
Introducerea acestei accize suplimentare a fost anunţată în toamna anului trecut, după o vizită a echipei comune de experţi a Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi ai Comisiei Europene (CE). Preşedintele Băsescu a refuzat în două rânduri să semneze scrisorile convenite cu organismele internaţionale din cauza menţionării acestei măsuri în documente. 
 
Iniţial, premierul Victor Ponta a anunţat că din sumele colectate prin această acciză se vor construi autostrăzi, însă ulterior a recunoscut că banii merg la bugetul general consolidat, unde se dematerializează, fără a ajunge într-un fond specific destinat infrastructurii. Potrivit legislaţiei, banii colectaţi dintr-o taxă nu pot avea o destinaţie specifică.

Mai puteţi citi:

Ponta: Sub guvernele lui Băsescu, benzina s-a scumpit cu 70%, iar motorina cu 90%. Cum a evoluat preţul ţiţeiului în ultimii şase ani

Premierul Victor Ponta a postat pe pagina sa de pe un site de socializare un grafic care ilustrează evoluţia preţului la carburanţi în perioada ianuarie 2009-mai 2012, în guvernarea PDL, şi în perioada mai 2012-martie 2014, în guvernarea PSD, arătând că „preţul benzinei, sub guvernele domnului Băsescu, a crescut cu 70%, iar cel al motorinei cu 90%“.
 
Preşedintele Traian Băsescu a vorbit despre introducerea accizei de şapte eurocenţi la carburant, despre relaţiile României cu Rusia şi China şi despre aniversarea a zece ani de la intrarea României în NATO.
 
Preşedintele Traian Băsescu i-a transmis o nouă scrisoare premierului Victor Ponta, în care îi cere să renunţe la introducerea accizei la carburant de la 1 aprilie, precizând că povara va fi suportată de cetăţean.
 
Şoferii vor circula anual cu 1.100 de kilometri mai puţin dacă îşi păstrează neschimbat bugetul pentru achiziţia de carburanţi după introducea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru, de la 1 aprilie, potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown pentru VeziCatFace.ro.
 
Executivul pregăteşte un act normativ prin care transportatorii vor primi înapoi, trimestrial, câte 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi, cât va reprezenta de la 1 aprilie acciza suplimentară, a declarat premierul Victor Ponta.
 
Guvernul a decis să introducă o acciză suplimentară la carburanţi „fără o analiză de impact, pentru a putea face cheltuieli mai mari în 2014, an electoral“, iar decizia va avea un „efect de bumerang“ asupra bugetului de stat, consideră liderii marilor asociaţii de transportatorii.
 
Executivul a aprobat scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi va trimite documentul către preşedintele Traian Băsescu, spre semnare, a anunţat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.
 
România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.
 
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.
 
Premierul Victor Ponta a anunţat luni seara, în urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi se va aplica de la 1 aprilie şi că scrisoarea de intenţie va fi semnată de preşedintele Traian Băsescu, întrucât acesta le-a transmis finanţatorilor internaţionali că va semna dacă "acciza" nu va apărea în document.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: