Romanii prefera berea la "sticla de plastic"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* In Romania, consumul de bere se ridica la doar 54 l/locuitor * Cehii - cei mai mari bautori de bere

In urma cu 14 ani, piata berii din Romania insemna doar cateva marci, precum Azuga, Aurora, Bucegi, Malbera, si acestea cu raspandire zonala. In anii '88-'89, pentru romanii din provincie care nu mergeau vara la mare sau in Bucuresti, cateva sticle de bere devenisera o adevarata delicatesa. Dupa '90, situatia a inceput sa se schimbe, piata fiind treptat invadata de numeroase marci de bere, numarul acestora depasind in prezent 50. Acest lucru se explica prin multitudinea producatorilor regionali si prin faptul ca toti furnizorii din piata au incercat sa lanseze cel putin una, daca nu chiar mai multe marci in fiecare segment din piata. Aceasta situatie este, potrivit specialistilor, una temporara si, raportandu-ne la un viitor pe termen mediu, se va produce, cu siguranta, o decantare a marcilor. Proces care a debutat deja prin reducerea capacitatilor de productie a unora dintre producatorii de bere, exemplul cel mai recent fiind inchiderea fabricii de la Reghin. Explozia pietei berii a inceput imediat dupa 1990, cand primul grup international a intrat pe piata din Romania. Brau and Brunnen (B&B) a achizitionat fabricile de bere de la Ursus (Cluj) si Vulturul (Pitesti), dar in 1996 acesta a hotarat sa se concentreze pe alte piete si s-a retras din Romania. Grupul SAB (South African Breweries) a cumparat de la B&B cele doua fabrici si a achizitionat Pitber (Pitesti) si Timisoreana. Urmatorul grup care a intrat pe piata berii autohtone a fost Interbrew, care in 1994 a cumparat Bianca (Blaj) si Proberco (Baia Mare). In 1999, Interbrew a incheiat un contract cu fabrica Efes (Ploiesti), in 2001 devenind singurul actionar. United Romanian Breweries (Tuborg) a initiat primul proiect "green field", construind o fabrica de bere langa Bucuresti. Grupul austriac BBAG, prin divizia sa de bere - Brau Union, a intrat pe piata romaneasca in 1996 prin achizitionarea pachetului majoritar de actiuni al fabricii de bere Arbema din Arad. In 1997 au fost achizitionate Bere Craiova si Malbera Constanta, iar in 1998 Silva Reghin. Grupul BBAG face, in 2000, o preluare majora, respectiv cea a grupului Brewery Holding, cu cele trei fabrici - Grivita Bucuresti, Bere Miercurea-Ciuc si Haber Hateg. Toate grupurile au o activitate foarte sustinuta in toate segmentele din piata, inclusiv in segmentul de bere fara alcool. Practic, nu exista segment al pietei care sa nu fi fost atacat, exceptie facand bauturile mix - combinatii de bere cu cola sau alte sucuri. Cu toata varietatea existenta in acest moment, consumul de bere din Romania se mentine inca la cote reduse, respectiv 54 litri pe locuitor, in conditiile in care in Cehia acesta este de 156 de litri. Cauzele acestui consum redus de bere sunt multiple si merg de la obiceiurile de consum ale romanilor pana la cauze strict economice, cum ar fi puterea redusa de cumparare a consumatorului si ponderea ridicata a cheltuielilor cu intretinerea locuintei (in special iarna). Mai mult, romanii obisnuiesc sa consume bere mai ales pentru calitatea ei de a potoli setea si pentru ca este o bautura care ii ajuta sa se socializeze, sa-si petreaca timpul cu prietenii. Aceste lucruri diferentiaza consumatorul roman de cel din tarile mari consumatoare de bere. Potrivit specialistilor, in Romania nu exista - sau nu inca, cel putin - acea traditie, acel cult al bautului berii. Acest lucru este usor de observat si din preferinta romanilor de a consuma bere in ambalaj de plastic (peste 13 la suta dintre consumatori prefera acest tip de bere), decat cea in ambalaj de sticla sau la doza, lucru de neconceput pentru tarile cu traditie in acest domeniu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite