România, obligată să recupereze de la CFR Marfă ajutorul de stat de 570 milioane de euro plus dobânda

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Mediafax / Alexandru Dobre
Foto Mediafax / Alexandru Dobre

România este obligată să recupereze de la CFR Marfă ajutorul de stat de 570 de milioane de euro plus dobânda, conform Deciziei CE publicate recent în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 32/1 din 29 ianuarie 2021, a fost publicată Decizia (UE) 2021/69 a Comisiei din 24 februarie 2020 privind ajutorul de stat SA.43549 (2017/C) (ex2017/FC) (ex 2016/NN) (ex 2015/EO) pus în aplicare de România în favoarea CFR Marfă.

Comisia Europeană consideră că România a încălcat prevederile articolului 107 şi 108 din Tratatul european, pentru că a luat ilegal mai multe măsuri de ajutorare a CFR Marfă, care în timp au dus la creşterea datoriilor către CFR Infrastructură.

Măsurile la care se face referire în Decizie datează din iunie 2013, când România a convertit în acţiuni o datorie publică de 1,67 miliarde de lei (aproximativ 363 de milioane euro) pe care CFR Marfă o avea faţă de CFR Infrastructură şi faţă de diverse organisme de securitate socială şi organe fiscale.

 „Sunt incompatibile cu piaţa internă ajutoarele de stat în valoare de cel puţin 2 619,27 milioane lei (aproximativ 569,41 milioane euro), şi anume ajutorul acordat prin aplicarea măsurii 1 (cel puţin 1 001,2 milioane lei,

aproximativ 217,65 milioane euro), plus ajutoarele acordate prin aplicarea măsurii 2 (cel puţin 783,78 milioane lei, aproximativ 170,39 milioane euro) şi măsurii 5 (cel puţin 834,29 milioane lei, aproximativ 181,37 milioane euro), la care se adaugă, pentru toate sumele restante datorate pentru măsurile 1, 2 şi 5, luate individual, dobânda pe piaţă corespunzătoare (care urmează să fie stabilită în conformitate cu metodologia de calcul descrisă), toate acordate ilegal de România, cu încălcarea articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în favoarea CFR Marfă”, se arată în decizie.

 Astfel, România trebuie să recupereze ajutoarele de la beneficiar, sumele fiind purtătoare de dobândă de la data la care au fost puse la dispoziţia beneficiarului până la recuperarea lor efectivă.

Începând de la data adoptării prezentei decizii, România trebuie să pună capăt inacţiunii legate de neexecutarea silită a datoriilor, inclusiv cele cumulate de CFR Marfă înainte de conversia datoriilor în acţiuni, respectiv cele din perioada 2010 - 2013.

Ce datorii trebuie să recupereze România

Comisia a constatat că următoarele măsuri constituie ajutoare de stat şi au fost puse în aplicare în mod ilegal:

- neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă la bugetul de stat între 2010 şi conversia creanţelor în acţiuni din 2013;

- neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă faţă de CFR Infrastructură între 2010 şi conversia creanţelor în acţiuni din 2013;

- conversia creanţelor în acţiuni din 2013;

- neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă faţă de CFR Infrastructură după conversia creanţelor în acţiuni din 2013 până în 2018 inclusiv.

- neexecutarea şi acumularea în continuare a datoriilor CFR Marfă la bugetul de stat după conversia creanţelor în acţiuni din 2013 până în 2018 inclusiv.

Ajutoarele trebuie să fie recuperate imediat şi efectiv.

România trebuie să informeze Comisia despre progresele înregistrate în ceea ce priveşte măsurile naţionale întreprinse pentru a pune în aplicare prezenta decizie până la recuperarea integrală a ajutoarelor menţionate la articolul 1. Aceasta trebuie să îi comunice imediat, la simpla solicitare a Comisiei, informaţiile privind măsurile care au fost deja adoptate şi cele planificate în vederea conformării cu prezenta decizie. De asemenea, România trebuie să furnizeze informaţii detaliate privind cuantumurile ajutoarelor şi ale dobânzilor deja recuperate de la beneficiar.

Prezenta decizie se adresează României. Comisia poate publica sumele ajutoarelor şi dobânzilor de recuperare recuperate în aplicarea prezentei decizii, fără a aduce atingere articolului 30 din Regulamentul (UE) 2015/1589.

Citeşte şi:

CFR Marfă e în moarte clinică. Planul de salvare pe care Comisia Europeană l-a refuzat categoric

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite