„Rigoarea“ germană ne-a lăsat fără autostrăzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Iulian Matache, ministrul Transporturilor, a cerut companiei Salini Impregilo să-şi asume un calendar ferm de reparaţii la Autostrada Sibiu-Orăştie
Iulian Matache, ministrul Transporturilor, a cerut companiei Salini Impregilo să-şi asume un calendar ferm de reparaţii la Autostrada Sibiu-Orăştie

Studiile de fezabilitate realizate „din birou“ de către o serie de companii germane au fost la baza problemelor atât pe Autostrada Sibiu-Orăştie, cât şi pe Autostrada Lugoj-Deva, iar din cauza acestora ministrul Transporturilor, Iulian Matache, recunoaşte că România ar putea termina anul 2015 cu mai puţini kilometri de autostradă decât avea la sfârşitul anului trecut, o premieră în Europa.

O porţiune de 200 de metri din Autostrada Sibiu-Orăştie trebuie demolată şi reconstruită, în vreme ce pe Autostrada Lugoj-Deva constructorul a rămas fără autorizaţie de construcţie.

Iulian Matache, ministrul Transporturilor, a dezvăluit la Adevărul Live că este vorba de aceeaşi firmă şi că, între timp, a dispărut din România, astfel că autorităţile nu mai au pe cine trage la răspundere. „În cazul acestei secţiuni de autostradă a lotului 3 avem de-a face cu un complex de erori, care este pornit încă de la momentul realizării studiului de fezabilitate, realizat în perioada 2007-2008 de o companie germană care, din păcate, astăzi nu mai avem cum să îi tragem la răspundere. Compania de Drumuri (CNADNR – n.r.) a încercat să se ducă şi la cel care a realizat studiul de fezabilitate să solicite informaţii despre situaţia de acolo, numai că nu mai există şi, îmi pare rău să spun, acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul celeilalte secţiuni, respectiv a Autostrăzii Lugoj-Deva, lotul 4, care, după cum ştiţi, este blocat având la bază tot un studiu de fezabilitate realizat de această firmă tot în perioada 2007-2008“, a spus Matache, luni, la Adevărul Live

Ministrul nu a menţionat direct compania, dar, potrivit anunţurilor anterioare ale autorităţilor, este vorba de asocierea DIWI Consult International GmbH/Roughan & O’Donovan Consulting Engineers/IC Consulenten Ziviltechniker GesmbH.

Constructorii să-şi asume un calendar cert

Matache a precizat că nici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), nici vreo altă autoritate a statului român nu vor plăti contravaloarea reparaţiilor la Autostrada Sibiu-Orăştie deoarece grupul italian Salini Impregilo este vinovat de calitatea proastă a lucrărilor făcute prin folosirea unor materiale neconforme.

Postul de televiziune Digi 24 a prezentat recent un document al Salini Impregilo, în care constructorul arăta că autostrada nu putea fi deschisă la termenul cerut de CNADNR, de 15 noiembrie, aşa cum a cerut statul. Motivul: mai întâi trebuiau nivelate dealurile din jur şi drenată apa din sol şi abia apoi trebuia turnat asfaltul. Italienii au informat că dacă încep cu asfaltul şi apoi restul, o fac pe răspunderea CNADNR, iar aceasta îşi asumă costurile suplimentare şi daunele. Întrebat asupra acestui aspect, Matache a spus că nu poate fi vorba de vreo presiune a statului, în condiţiile în care Salini Impregilo trebuia sa termine autostrada încă din aprilie 2013, potrivit contractului.

Ministrul a mai precizat că a solicitat conducerii top managementului din Italia al Salini Impregilo să vină în România la o întâlnire, inclusiv cu reprezentanţii Ambasadei Italiei la Bucureşti, pentru a-şi asuma un calendar cert privind reparaţiile. Matache a mai arătat că „există toate şansele“ ca lucrarea să fie terminată până la finele acestui an.

Halda de steril şi cimitirul

În privinţa unei alte porţiuni, dar de pe Autostrada Lugoj-Deva, Matache a precizat că aici constructorul a rămas fără autorizaţie de construcţie, după ce a fost nevoit să modifice traseul autostrăzii. Iar acest lucru s-a întâmplat pentru că studiul de fezabilitate arăta un traseu care nu se potrivea cu realitatea din teren.

Mai exact, autostrada trebuia să treacă prin halda de steril a termocentralei Mintia, printr-un cimitir şi peste o peşteră cu lilieci. Matache a precizat că studiul este făcut de aceeaşi firmă, realizat tot în perioada 2007-2008. „Halda există din vremuri imemoriale, ceea ce mă duce la concluzia că studiul a fost făcut în mare parte din birou. La momentul la care constructorul şi-a luat autorizaţiile nu avea cunoştinţă despre acest cimitir, nu avea cunoştinţă la momentul proiectării că va trece prin halda de steril“, a spus Matache. 

Întrebat dacă este posibil să terminăm acest an cu mai puţini kilometri de autostradă decât aveam la sfârşitul lui 2014, ministrul a spus că „matematic, acest lucru este posibil“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite