Cehia este cel mai mare producător de vehicule din Europa Centrală şi de Est

Cehia este cel mai mare producător de vehicule din Europa Centrală şi de Est

Cehia produce cel mai mare număr de autovehicule din ECE. Mai precis, 1.420.000  de vehicule comerciale şi de pasageri în 2017, adică 134 de vehicule fabricate la 1.000 de locuitori, arată cel mai recent raport Coface. Producţia este dominată de automobilele fabricate de Skoda (care deţinea o cotă de 61% în 2017), urmată de Hyundai (25%) şi TPCA (14%).

Situaţia macroeconomică din Uniunea Europeană susţine tendinţa gospodăriilor de a achiziţiona bunuri de durată, inclusiv vehicule. Aici, gradul de ocupare a forţei de muncă s-a îmbunătăţit considerabil, astfel încât şomajul, în Republica Cehă, a ajuns la cel mai scăzut nivel din UE (2,2% în Aprilie 2018, comparativ cu media UE de 7,1%), iar salariile au crescut.
 
De altfel, cererea consistentă şi dezvoltarea mediului de afaceri au încurajat companiile să mărească volumul investiţiilor şi să introducă noi parcuri auto. Deşi cererea internă este importantă în continuare, cea mai mare parte a producţiei de autovehicule merge la export, în special către Europa occidentală. În 2017, majoritatea ţărilor din UE au înregistrat o creştere a numărului de automobile noi înmatriculate.
 
Sectorul autovehiculelor este răspunzător pentru 21% dintre exporturile totale ale Cehiei. Se preconizează că cererea de automobile noi va continua să crească, dar că, cel mai probabil, se va stabiliza în trimestrele următoare, spre deosebire de evoluţia extrem de dinamică înregistrată până acum. O astfel de creştere a cererii nu este sustenabilă, mai ales că impactul pozitiv al îmbunătăţirilor anterioare începe să se diminueze, iar situaţia pe pieţele externe devine din ce în ce mai dificilă. O treime din exporturile auto ale Cehiei se îndreaptă spre Germania. 
 
Piaţa din Marea Britanie - al cărei sector auto a primit calificativul „risc ridicat” din partea Coface, din cauza deteriorării producţiei şi a indicatorilor de vânzări - preia şi ea o cotă de 7,3% din structura exporturilor.
 
Atitudinea protecţionistă manifestată de administraţia Trump la începutul anului ar putea afecta şi Uniunea Europeană. Deşi se preconizează că sectorul auto din Cehia nu va fi afectat în mod direct (Statele Unite deţin o cotă de 0,6% din exporturile de automobile ale Cehiei), ar putea exista consecinţe negative indirecte, resimţite prin intermediul lanţurilor de producţie globale. 
 
Cererea internă rămâne importantă, dar cea mai mare parte a producţiei de autovehicule este exportată. Prin urmare, cererea este configurată în special de comenzile care provin din Europa occidentală, cea mai mare destinaţie a exporturilor Cehiei. 
 
În 2017, înmatricularea de automobile noi a crescut în Europa occidentală cu 2,6%. O scădere a vânzărilor s-a înregistrat în Danemarca, Finlanda, Irlanda şi Marea Britanie. În primele patru luni ale anului 2018, înmatriculările au crescut în Europa Occidentală cu 1,9%, piaţa germană (cea mai mare) cunoscând o creştere cu 5%. Scăderea vânzărilor s-a înregistrat în principal în Danemarca, Irlanda şi Marea Britanie. Este posibil ca cererea de automobile noi să rămână pe aceeaşi direcţie pozitivă, dar şi să înregistreze o stagnare în trimestrele următoare, fiind puţin probabil să manifeste dinamica precedentă, datorită incertitudinilor persistente şi faptului că evoluţia şi-a atins apogeul. 
 
Potrivit Institutului Naţional de Statistică, România a importat din Cehia mijloace şi materiale de transport în valoare de 430 milioane euro în 2017, în creştere faţă de 2016, când valoarea s-a ridicat la 390 milioane euro. 
 
Este de reţinut, de asemenea, că numărul mediu de vehicule este mai ridicat în ţările ECE decât în ţările Europei occidentale. În Republica Cehă, automobilele personale au, în medie, o vârstă de 14,5 ani - sub media din Polonia, România şi ţările baltice, dar peste media din fiecare ţară din Europa occidentală. De exemplu, vârsta medie a vehiculelor este 8,9 ani în Germania şi 9 ani în Franţa. Automobilele second-hand sunt achiziţionate nu doar pentru circulaţie pe piaţa internă, există şi un aflux de automobile uzate de pe pieţele externe, în special din Europa occidentală. Deşi această situaţie nu este benefică pentru fabricanţii de automobile, ea prezintă oportunităţi pentru producătorii de piese şi echipamente auto.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: