Scandalul Astra-RCA ia amploare, Autoritatea de Supraveghere Financiară cere clarificări. Ce sancţiuni riscă Astra

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a solicitat Astra clarificări privind modul în care soluţionează dosarele de daună RCA, pe fondul acuzaţiilor unor asociaţii auto care susţin că şoferii păgubiţi de clienţi RCA ai companiei de asigurări primesc doar 25%-40% din costurile reparaţiilor.

Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) susţine că şoferii păgubiţi de clienţi RCA ai Astra Asigurări, cel mai mare asigurător în 2012, primesc de la companie o sumă care reprezintă între 25% şi 40% din costurile reparaţiei autovehiculului avariat.

"În urmă cu câteva luni, Astra a introdus un nou sistem de despăgubire prin care clientul păgubit RCA este pus în imposibilitatea de a-şi efectua reparaţia maşinii avariate într-un service auto. În loc să achite costurile de reparaţie ale maşinii avariate într-un accident în care păgubitul RCA este nevinovat, acestuia îi este virată în contul sau ori într-un cont deschis de către Astra Asigurări pentru client, fără consimţământul clientului, o sumă care reprezintă între 25%-40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat prin SMS că a fost despăgubit", se arată într-un comunicat al ASSAI.

După trimiterea SMS-ului, Astra închide dosarul de daună, fără a avea un document agreat şi semnat de clientul păgubit prin care acesta să-şi fi exprimat acordul cu suma primită“, potrivit ASSAI.
"Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care să accepte reparaţia maşinii sale în baza poliţei RCA, deoarece clientul figurează ca despăgubit şi cu dosarul de daună închis
", se spune în comunicatul ASSAI.

În conflict şi cu concesionarii Dacia-Renault Nissan

Un anunţ similar a venit şi din partea Asociaţiei concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan (ACODAREN), care spune, într-un comunicat, că în ultimul timp tot mai mulţi clienţi au venit la service-uri pentru a cere sprijin în rezolvarea unor situaţii conflictuale apărute în relaţia cu Astra, în calitatea lor de păgubiţi ai acestei companii.

"Conflictul este generat de plata forţată, prin virarea în cont fără acordul păgubitului, a unor sume de bani considerate de către Astra drept despăgubire acceptată. Aceste sume, calculate netransparent, după o regulă ştiută doar de inspectorii Astra, nu permit clienţilor efectuarea reparaţiilor în condiţii de calitate şi siguranţă", a declarat preşedintele ACODAREN, Marius Ghiban.
Contactaţi de Mediafax, reprezentanţii Astra nu dorit să prezinte un punct de vedere.

ASF – „demersuri de verificare“ la Astra

"Independent de sesizarea ASSAI, ASF informează publicul că a solicitat deja clarificări de la Astra Asigurări în privinţa modului în care înţelege să instrumenteze dosarele de daună, societatea aflându-se încă în termenul de răspuns pentru aceste clarificări. În funcţie de calitatea, obiectivitatea şi legalitatea acestor clarificări, autoritatea poate face demersuri de verificare a modului în care Astra înţelege să îi despăgubească pe cei care fac obiectul dosarelor de daună", se arată într-un comunicat transmis de ASF.

Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite. Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba. Conform legislaţiei, păgubitul depune o cerere de despăgubire, iar asigurătorul trebuie să formuleze o ofertă de depăgubire justificată.

Ce sancţiuni riscă Astra

În urma operaţiunilor de verificare şi control, ASF poate aplica sancţiuni gradual şi progresiv, care merg de la avertisment şi amendă până la suspendarea şi interzicerea emiterii de poliţe RCA de către societăţile de asigurări, potrivit Legii 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor.

"În cazul Astra Asigurări, compania se află în termenul de a răspunde la clarificări. Ulterior, în funcţie de răspuns, ASF poate dispune control pentru verificarea modului de instrumentare a daunelor, dacă dosarele de daune nu au fost instrumentate conform normelor ASF", se mai spune în comunicatul autorităţii.

În privinţa modalităţii de despăgubire utilizată de Astra, aceasta nu face obiectul avizării de către ASF, ci doar al verificării pentru conformitate de încadrare în normele ASF.

"Normele ASF se referă în principal la plata despăgubirilor juste şi corecte în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document în dosarul de daună, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de daună", se precizează în comunicat.

Potrivit ASF, în cazul în care asigurătorul a formulat o ofertă de despăgubire "în evaluare proprie" (respectiv înainte de efectuarea reparaţiilor), ofertă cu care persoana păgubită nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care să arate mărimea prejudiciului şi să solicite plata diferenţei de despăgubire cuvenite.

Normele CSA obligă societatea de asigurări la plata diferenţei de sumă în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.

De asemenea, ASF poate verifica dacă suma oferită de asigurător este plătită în cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de trei luni de la deschiderea dosarului de daună.
"Reamintim că în cazul în care ASF are indiciile unui comportament abuziv faţă de clienţi, autoritatea poate dispune control la societăţile de asigurare autorizate. Controlul poate avea ca efect sancţionarea astfel: de la avertisment până la suspendarea şi retragerea autorizaţiei de emitere de poliţe de asigurare de răspundere civilă (RCA)", se mai spune în comunicat.
Astra este liderul pieţei româneşti a asigurărilor, după veniturile aferente anului 2012.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite