Război total pe calea ferată: la CFR Călători, sindicatele cer salarii cu 10% mai mari, compania oferă 4%. La CFR Marfă, bătălia se dă pe concedieri

Război total pe calea ferată: la CFR Călători, sindicatele cer salarii 
cu 10% mai mari, compania oferă 4%. La CFR Marfă, bătălia se dă pe concedieri

Paralizarea circulaţiei feroviare a dat peste cap, miercuri dimineaţa, mersul trenurilor FOTO Mediafax

Administraţia CFR Călători oferă creşteri de salarii de până la 5,5%, faţă de solicitarea sindicatelor de cel puţin 10%. La CFR Marfă, sindicaliştii resping programul de concedieri colective, iar ultimatumul este amânat pentru săptămâna viitoare.

După două ore de grevă spontană dimineaţa şi o oră de negocieri seara, la Ministerul Transporturilor, sindicatele feroviare n-au reuşit, miercuri, să convingă autorităţile, conflictul de muncă de pe calea ferată fiind încă departe de a se încheia.

Sindicaliştii vor în primul rând să blocheze programul de concedieri de la CFR Marfă, iar în acest sens au propus autorităţilor încheierea unui acord.

„Aşteptăm ca în cinci zile să se decidă şi să ne răspundă. Dacă încheiem acest acord, nu vor mai fi proteste; dacă nu, este posibil orice“, a declarat Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, la ieşirea din şedinţa de negocieri.

Cât despre celelalte revendicări, liderul sindical a spus că vizează „conservarea drepturilor actuale“ timp de câteva luni, mai exact până la proxima rectificare bugetară.

Fond de salarii cu 2,4% mai mare

Pentru finalizarea  şi înregistrarea contractului colectiv de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti, administraţia CFR Călători a prezentat organizaţiilor sindicale mandatate o „ofertă finală“ care cuprinde îmbunătăţirea încadrării personalului pe clase de salarizare şi a grilei de salarizare, corelată cu rezolvarea punctelor rămase în divergenţă.

Administraţia trebuie să se încadreze în limitele impuse de bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de Guvern, care permit o creştere a fondului de salarii cu doar 2,4%.

„Oferta administraţiei înseamnă transpunerea în câştigurile individuale ale salariaţilor a unei creşteri, în medie cu 4% şi fără concedieri colective de personal“, precizează CFR Călători, într-un comunicat.

Potrivit ofertei anunţate, creşterea salariului brut lunar pentru funcţiile cu numărul cel mai mare de salariaţi poate fi în medie de 5,13% pentru funcţiile de şef tren şi conductor tren, 5,68% pentru funcţiile de mecanic locomotivă-automotor şi revizor tehnic vagoane, 4,65% pentru lăcătuş montator agregate energetice şi de transport şi electrician montator de instalaţii electrice la mijloace de transport, respectiv de 2,67% pentru funcţiile de tehnician, contabil, inginer, economist şi şef serviciu.

Organizaţiile sindicale mandatate au solicitat o majorare salarială de 10%. „În situaţia în care organizaţiile sindicale nu semnează noul contract colectiv de muncă, salariile  rămân la valoarea actuală“, a precizat conducerea CFR Călători.

La CFR Marfă se strânge laţul

Conducerea CFR Marfă a înaintat deja proiectul de concediere colectivă, iar sindicatele solicită insistent să se renunţe la el.

Potrivit documentului elaborat de CFR Marfă, disponibilizarea celor 2.500 de angajaţi ar trebui să înceapă în iunie şi să se finalizeze în septembrie, cu respectarea unor criterii stricte de selecţie şi acordarea de salarii compensatorii celor afectaţi de concedieri.


Pasagerii, pro şi contra grevei CFR de ieri

Protestul feroviarilor, care a ţinut pe loc ieri dimineaţa sute de trenuri de călători, a împărţit pasagerii în două tabere - revoltaţi şi susţinători. Navetişti care ieşeau sau intrau în tură, familii cu copii mici sau pensionari care mergeau la tratament s-au perindat prin Gara de Nord.

Unii dintre ei erau nemulţumiţi că nu pot ajunge la destinaţie din cauza protestului angajaţilor CFR. Alţii, resemnaţi, s-au transformat rapid în susţinători şi admiratori ai feroviarilor, pentru că aceştia au curajul să-şi ceară drepturile.

Atmosfera din Gara de Nord a fost una neobişnuit de liniştită pentru un început de zi, zgomotul trenurilor fiind înlocuit, din când în când, de vocea care anunţa prin staţie că între orele 7.00 şi 9.00 niciun tren nu va pleca şi nu va intra în gară.

Majoritatea pasagerilor au ales să plece, să se retragă într-un colţ sau să bea o cafea, în aşteptarea orei 9.00. În cele din urmă, unii au izbucnit, manifestându-şi uluirea şi indignarea în acelaşi timp.


Mai puteţi citi: 

Grevă de avertisment la CFR: trenurile vor fi oprite pe 23 aprilie, între orele 7.00 şi 9.00. Sindicatele nu-şi asumă acţiunea de protest. Trenurile nu vor circula în dimineaţa zilei de miercuri, între orele 7.00 şi 9.00, pentru că sindicatele au declanşat conflictul de muncă şi au decis să facă o grevă de avertisment, au declarat pentru „Adevărul“ liderii sindicali.

DOCUMENT Trenurile private se înmulţesc pe banii statului. Cea mai mare parte a subvenţiilor destinate transportatorilor particulari de călători de pe căile ferate se dau pentru numărul de trenuri, astfel că banii sunt luaţi chiar dacă garniturile circulă aproape goale.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: