Ratele pot creşte doar controlat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Băncile nu vor mai putea creşte oricum ratele consumatorilor, deoarece dobânzile vor fi calculate după o formulă standard. În ultimii doi ani, peste 3.000 de clienţi s-au plâns la Protecţia Consumatorilor de abuzurile băncilor - mărirea dobânzii sau nerespectarea clauzelor din contract.

Băncile trebuie să modifice până la sfârşitul lunii septembrie aproape opt milioane de contracte de credit, după ce Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă care prevede eliminarea sau limitarea la 1% a comisionului de rambursare anticipată.

Ordonanţa transpune în legislaţia românească prevederile unei directive europene şi răspunde astfel nemulţumirilor a zeci de mii de oameni legate de clauzele abuzive din contracte, după cum au spus reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Cosumatorilor (ANPC).

Ordonanţa se aplică atât creditelor de consum, cât şi celor ipotecare sau de leasing. Una dintre modificări priveşte controlul dobânzii, care nu va mai putea fi mărită după bunul plac al băncii, ci doar după o formulă fixă, în funcţie de un indicator independent, cum ar fi Eurobor sau Robor, plus o marjă fixă. Astfel, ratele nu vor mai creşte oricum, ci controlat.

Migrare liberă la oricare altă bancă

Prin urmare, comisionul de rambursare anticipată va fi eliminat în cazul contractelor cu dobândă variabilă şi limitat la 1%, la cele cu dobândă fixă, dacă perioada dintre rambursare şi data convenită pentru încetarea contractului este mai mare de un an. În situaţia în care perioada este mai mică de un an, comisionul de rambursare anticipată nu trebuie să depăşească 0,5%.

De acum înainte, consumatorii nu vor mai fi legaţi de o singură bancă, ci se pot retrage dintr-un contract de credit în termen de 14 zile calendaristice, dacă între timp au găsit la o altă bancă o ofertă mai avantajoasă. În acest interval de timp nu trebuie să invoce niciun motiv.

Literele mici dispar din contracte

Dacă în cele 14 zile a fost deja accesată o sumă de bani, aceasta trebuie restituită în 30 zile. În cazul în care creditul nu se acordă, banca nu are voie să ceară un comision de analiză a dosarului. „Băncile au fost limitate la perceperea a maximum patru comisioane şi acestea se referă la cel de administrare a creditului, la comisionul de penalizare pentru întârzieri la plată, comisionul de rambursare anticipată dacă dobânda este fixă şi la un comision pentru servicii prestate la cererea consumatorului", a mai precizat Cerbulescu.

O altă prevedere se referă la faptul că băncile au obligaţia să informeze solicitanţii înainte de încheierea contractului, printr-un formular standard, asupra comisioanelor, dobânzilor şi altor costuri practicate, astfel încât clientul să fie în cunoştinţă de cauză şi să poată compara datele cu ofertele altor bănci.

„Prin această ordonanţă, am încercat să venim în avantajul consumatorului, mergând până la detalii. De exemplu, am impus şi mărimea fontului cu care trebuie scris un contract, pentru că, acele clauze mai puţin cunoscute de consumatori erau scrise cu un font prea mic, în josul paginii", a spus şi Mihail Meiu, director în cadrul ANPC.

Ordonanţa se aplică tuturor contractelor, inclusiv celor aflate în derulare. Băncile au la dispoziţie 90 de zile, de la data intrării în vigoare a ordonanţei, pentru a modifica, prin acte adiţionale, contractele aflate în derulare.

Sancţiuni

În primele trei luni ale acestui an s-au înregistrat aproape 400 de recalamaţii la Protecţia Cosumatorilor privid abuzurile băncilor. Au fost aplicate 51 de amenzi, în valoare de 420.000 de lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite