Cuibul de penali din subordinea Ministerului Transporturilor

Cuibul de penali din subordinea Ministerului Transporturilor

Raportul Direcţiei Corp Control şi Anticorupţie din cadrul Ministerului Transportului acuză 107 angajaţi din trei direcţii subordonate de furtul a nu mai puţin de 4,37 milioane de euro.

Ştiri pe aceeaşi temă

Verificările efectuate de Direcţia Corp Control şi Anticorupţie din cadrul Ministerului Transporturilor asupra activităţii instituţiilor subordonate au scos la iveală grave nereguli săvârşite în ultimii cinci ani de cea mai mare parte a angajaţilor. 
 
Controlul a pornit în urma unei sesizări înaintate în 2015 de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) cu privire la anumite aspecte din activitatea a trei instituţii aflate în subordinea Direcţiei Generale de Transport Terestru - Direcţiei de Transport Rutier, Autorităţii Rutiere Române şi Regiei Autonome Registrul Auto Român.
 
În urma verificărilor, inspectorii anticorupţie din cadrul Direcţiei Corp Control au constatat că „107 angajaţi ai celor trei instituţii au furat peste 4,37 milioane euro, doar în perioada 1 ianuarie 2016-12 martie 2020”.
Potrivit raportului, datat 8 septembrie a.c., angajaţii au încălcat conştient, voit, normele de integritate privind funcţia publică şi şi-au însuşit ilegal 21.117.944 lei (4.375.000), prin centrele de formare profesională a conducătorilor auto, instructorilor auto şi a managerilor de transport. 
 
 „Apreciem că reglementarea modului de plată a membrilor comisiilor de examinare a fost efectuată în mod abuziv, în interesul unui grup de persoane din care unele au ajuns să încaseze lunar din examinări sume de chiar şi 3-4 ori mai mari decât salariul cuvenit pentru funcţia ocupată, în dauna persoanelor care au participat la examinări în calitate de candidaţi şi care au fost astfel constrânşi să plătească tarife nejustificat de mari. A fost perpetuată astfel o stare infracţională prin constituirea unui grup organizat la care au aderat atât persoanele aflate succesiv la conducerea ARR şi DTR, cât şi angajaţi din cadrul acestor structuri, care au acţionat pe o perioadă mai mare de 10 ani, inclusiv prin impunerea unor reglementări în interes propriu, în scopul obţinerii de venituri din activitatea de examinare”, se specifică în raport.
 

Şpăgi de cel puţin 200.000 lei

 
Potrivit acestuia, 40 de funcţionari publici au încasat sume cuprinse între 200.000 lei şi 738.988 lei, doar din activitatea de examinare la centrele de formare profesională.  „Această afacere a funcţionarilor cu banii statului a fost foarte profitabilă, în ultimii 10 ani, sub umbrela ARR, DTR şi RAR, în baza unei reglementări ilegale la care au contribuit mai mulţi factori de decizie din Ministerul Transporturilor, din mai multe partide poliţice care s-au succedat la guvernare, în ultimii ani”, au comentat transportatorii rezultatele prezentate în raport. 
În luna martie 2015, reprezentanţii COTAR au informat conducerea ministerului (adresa nr.1208/31.03.2015) cu privire la haosul din centrele de pregătire şi perfecţionare profesională, inclusiv despre banii pe care aceşti angajaţi ai Ministerului Transporturilor îi încasau, sporindu-şi în mod fabulos şi fraudulos veniturile, cu banii care ar fi trebuit să intre în contul Ministerului prin taxa de examinare. 
 

Angajaţii „colindau” în weekend centrele de formare profesională

 
Din acest motiv, semnala atunci COTAR, aceşti angajaţi nu se comportă şi nu se dedică elaborării unor reglementări corecte şi obiective în domeniile noastre de activitate, aceştia aşteptând sfârşitul de săptămână pentru a pleca la colindat la centrele de formare profesională după bani, bani mulţi nemunciţi.
„Prin aceeaşi adresă am solicitat MT stabilirea unei taxe de 50 lei pentru fiecare probă teoretică susţinută, dar prin ordinul ministrului de resort s-a lăsat la latitudinea funcţionarilor publici stabilirea şi încasarea taxelor respective şi desfăşurarea examinărilor cu precădere în weekenduri. Ni se pare, totuşi, suspect faptul că acest raport apare acum. Ne întrebăm ce se ascunde în spatele lui, ce se urmăreşte de fapt, cine oare este pregătit să preia acest sector de activitate. Dacă în continuare, în urma acestui raport, examinarea se va face în acelaşi fel, la sfârşit de săptămână, nu în timpul programului de lucru - aşa cum este corect – şi nu va fi sarcină de serviciu, se vor încasa aceiaşi bani, dar probabil se vor schimba persoanele care beneficiză de aceste avantaaje ilegale. Asta ar însemna că totul a fost o comanadă politică, pentru „rotirea cadrelor”, scriu transportatorii în documentul remis presei.
 
 

Se cer demisiile tuturor celor implicaţi

 
COTAR cere verificarea tuturor adreselor pe care le-a înaintat MT, încă de acum 10 ani  pentru a se constata veridicitatea neregulilor semnalate, în ultimii ani – la fel cum s-a constatat şi în cazul acestui raport al Corpului de Control şi Anticorupţie, la 5 ani după  ce a fost înaintată adresa.
 
„Şi suntem siguri că banii însuşiţi ilegal se vor ridica la peste 15 miloane de euro. Cerem demisia imediată a tuturor celor implicaţi în devalizarea bugetului statului, prin aceste afaceri ilegale, anchetarea lor şi a tuturor celor implicaţi în formarea şi menţinerea acestor ilegalităţi, precum şi tragerea la răspundere a tuturor miniştrilor care s-au perindat de-a lungul timpului pe la acest minister, politicienilor care au permis aceste furturi, în ultimii 10 ani, fiind în cunoştinţă de cauză”, consideră transportatorii.
 
 
La momentul trimiterii adresei de către COTAR ministru al Transporturilor era Ioan Rus ( mandat 24 iunie 2014 – 16 iulie 2015)
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: