Programul european pentru aer curat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Calitatea produselor a devenit factor determinant al competitivitatii intreprinderilor, la nivel national, regional, dar si international, ca urmare a impunerii standardelor ISO 9000, care au un

Calitatea produselor a devenit factor determinant al competitivitatii intreprinderilor, la nivel national, regional, dar si international, ca urmare a impunerii standardelor ISO 9000, care au un impact deosebit asupra comertului international. Importanta calitatii a fost determinata, in principal, de intensificarea concurentei si de sporirea exigentei clientilor. S-a intensificat procesul crearii unor "uniuni economice", asa cum este cazul Uniunii Europene, in cadrul careia sunt formulate o serie de cerinte privind calitatea carburantilor care se comercializeaza. In Uniunea Europeana, intreprinderile sunt nevoite sa se adapteze rapid cerintelor pentru a oferi produse de calitate, la preturi avantajoase. Astfel, calitatea este definita ca reprezentand "conformitatea cu specificatiile, disponibilitatea produsului, satisfacerea cerintelor clientului". Sub impactul progresului tehnic, care permite egalizarea relativ rapida a performantelor tehnico-functionale ale produselor oferite de diferite intreprinderi si in conditiile cresterii exigentelor clientilor si ale societatii in ansamblu, caracteristicile ecologice si economice devin criterii principale de departajare pe piata. Consiliul Comunitatii Europene - CCE a adoptat, in anul 1985, o noua conceptie privind armonizarea tehnica si standardizarea. Noua ordine cerea ca producatorii, importatorii si distribuitorii de produse pe piata comunitara sa faca dovada conformitatii cu cerintele esentiale privind sanatatea, securitatea utilizatorilor si protectia mediului inconjurator, cerinte definite in directivele de armonizare tehnica "Noua abordare" - New approch. Prevederile acestor obiective au caracter de lege, preluarea lor in legislatia nationala a tarilor din Uniunea Europeana fiind obligatorie. Prognoza calitatii carburantilor Intrarea in vigoare a noii legislatii referitoare la protectia mediului si a amendamentelor care prevad modificari substantiale ale specificatiilor pentru benzine, motorine si combustibili impune necesitatea alinierii calitatii produselor petroliere romanesti la specificatiile internationale, astfel incat, incepand cu anul 2005, sa se obtina produse conform cu specificatiile UE. Legislatia nationala impune eliminarea treptata a continutului de plumb din benzina. Prin HG 489/98 s-a stabilit programul de eliminare treptata a continutului de plumb din benzina pana in anul 2005, astfel incat in anul 2005 sa se elimine complet de pe piata benzina cu plumb. Acest aspect este reglementat prin HG 732/iulie 2001, care impune comercializarea pe piata interna numai de benzina fara plumb conform EN 228:1999, incepand cu anul 2005. In scopul incadrarii in programul HG 489/98, s-a elaborat standardul de firma SF-18-PETROM -2001, care permite comercializarea de "benzina cu plumb Premium pentru automobile" cu maximum 0,15 g Pb/l. Conform prevederilor Directivei 98/70, incepand cu 1 ianuarie 2000, pe teritoriul statelor membre se comercializeaza numai benzina fara plumb, interzicandu-se utilizarea benzinei etilate. De asemenea, incepand cu 1 ianuarie 2005, tarile membre UE vor comercializa exclusiv benzina fara plumb. Controlul emisiilor rezultate prin arderea combustibililor petrolieri in scopul reducerii poluarii mediului a fost legiferat prin Directiva 1999/32 EC din aprilie 1999 referitoare la reducerea continutului de sulf din combustibili petrolieri, care amendeaza Directiva 93/12/EEC. Conform Directivei 98/70/CEE, incepand cu 1 ianuarie 2007 se admite comercializarea benzinei fara plumb cu max. 50,0 ppm sulf si max. 35% hidrocarburi aromatice. "Incepand cu 2004, se vor elimina complet benzinele cu plumb" - declara Gheorghe Constantinescu, directorul general al SNP Petrom, in interviul pe aceasta tema acordat ziarului Adevarul - Domnule director, legislatia nationala impune eliminarea treptata a continutului de plumb din benzina, astfel incat, din 2005, sa se elimine complet de pe piata benzina cu plumb. SNP Petrom este pregatita, din punct de vedere tehnic, sa se supuna acestei legislatii si sa produca benzine la standardele UE? - Petrom are suficiente resurse pe care le canalizeaza pentru obtinerea calitatii carburantilor conform normelor UE - modernizeaza instalatiile si introduce tehnologii noi. Tehnologiile de obtinere a combustibilului fara sulf s-au imbunatatit recent, in special in zona folosirii catalizatorilor mai eficienti. De asemenea, anumite efecte negative ale desulfurarii, precum scaderea cifrei octanice, nu mai constituie probleme. Desigur, foarte important este managementul tehnic performant. Prin asemenea management, multe rafinarii din Europa, conform studiilor ESAI, functioneaza cu distilare fractionata, fara fractiunile grele de la sfarsitul procesului, in scopul obtinerii de sulf ultrascazut. Aceste fractiuni grele sunt destinate combustibililor pentru incalzire, ducand la cresterea productiei in aceste sectoare. - Care este prognoza privind calitatea benzinelor produse in rafinariile Petrom? - Evolutia benzinelor este fara echivoc - reducerea rapida a benzinelor fara plumb. Benzinele cu plumb, in 2004, se vor scoate complet. Din 2004, se vor comercializa numai benzine care respecta normele UE. - Dar cu ce costuri? - Prin modernizari si prin introducerea de noi tehnologii, dar si cu un management performant al calitatii, Petrom reuseste sa se inscrie in consturi. Astfel incat sa nu mai existe un impact major asupra preturilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite