Premieră: exporturi mai mari decât importurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Balanţa de plăţi la categoria bunuri a înclinat pentru prima dată după cel puţin 20 de ani în favoarea exporturilor. La servicii suntem încă în deficit. Valoarea de 3,4 miliarde de euro la care au ajuns exporturile este sensibil mai mare decât a importurilor de bunuri, fenomen nemaiîntâlnit în perioada postdecembristă.

Dacă nu luăm în calcul costurile de transport şi asigurare a mărfurilor importate (CIF), ci numai valoarea lor brută (FOB), atunci achiziţiile româneşti de pe pieţele externe au însumat mai puţin decât livrările sau, mai explicit, importurile au fost mai mici decât exporturile. În termeni nominali, importurile FOB au însumat în ianuarie 3,32 miliarde de euro, în timp ce exporturile FOB au ajuns la 3,41 miliarde de euro, rezultând astfel un excedent comercial, în locul deficitelor cu care ne-am obişnuit până acum. Această situaţie, consemnată de Banca Naţională a României într-un comunicat referitor la balanţa de plăţi din luna ianuarie 2011, nu a mai fost întâlnită după 1989.

Presiuni mai mici pe contul curent

Din 1990 până la începutul lui 2011, România a importat bunuri în valori mai mari decât a celor exportate, şi acest lucru a pus presiuni, uneori enorme, asupra contului curent al ţării, care ajunsese, în anii de boom economic (2006-2008) la deficite de ordinul zecilor de miliarde de euro. Acum avem un excedent (creditele sunt mai mari decât debitele) de 91 de milioane de euro, datorită în primul rând unei dinamici agresive a exporturilor. Deocamdată, excedentul nostru se referă doar la bunuri, nu şi la servicii (domeniu în care se includ turismul şi transporturile), care rămân în continuare în deficit. Doar în cazul transporturilor au mai fost consemnate excedente comerciale, de regulă în perioadele în care investitorii străini aduceau utilajele şi echipamentele necesare dotării companiilor pe care le deţin în România.

Datele raportate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că deficitul comercial - de data aceasta calculat ca raport între exporturile FOB şi importurile CIF  - a coborât abrupt, cu 286 de milioane de euro în ianuarie 2011 faţă de aceeaşi lună din 2010, ajungând la 186,2 milioane de euro. Dar acest deficit vine, cum  am arătat mai sus, din faptul că INS calculează şi cheltuielile cu transportul şi asigurarea mărfurilor importate. Chiar şi aşa, din structura exporturilor reiese că industria auto (sectorul producţiei de maşini şi echipamente de transport) are o pondere de 41% în livrările externe, ceea ce explică dinamica lor fără precedent.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite