Prin Legea gazelor s-a stabilit în urmă cu 2 ani şi jumătate, data de 1 ianuarie 2015 ca fiind data la care dispare piaţa reglementată pentru clienţii non-casnici şi se instaurează piaţa în care gazele se pot tranzacţiona liber.

În urmă cu 2 ani şi jumătate, se stabilea  „Masterplanul” de trecere treptată de la piaţa liberalizată la piaţa liberă, care conţinea două direcţii:

-          Calendarul de dereglementare a preţului gazelor, care să asigure o creştere treptată a preţului de la preţul reglementat la preţul pieţii. Acesta a fost pus în aplicare de Guvernul României prin mai multe Hotărâri de Guvern.

-          Planul de diseminare şi informare a clienţilor, care să asigure pregătirea clienţilor pentru momentul 1 ianuarie 2015 şi care prevedea în principal obligaţii pentru reglementatorul pieţei de gaze, care trebuiau să se desfăşoare în perioada 2012 – 2014 şi care nu s-au realizat.

Liberalizarea pieţii de gaze a început în urmă cu 2 ani şi jumătate; pregătirea clienţilor pentru data de 1 ianuarie 2015 era o componentă esenţială a „Masterplanului”, care nu a existat.

În data de 6 noiembrie 2014 (cu mai puţin de 30 de zile lucrătoare până la data limită la care clienţii non casnici trebuiau să iasă din piaţa reglementată), ANRE a impus furnizorilor care vând gaze în piaţa reglementată pentru clienţii non-casnici să-i informeze pe aceştia, că sunt obligaţi să treacă în piaţa liberă cel târziu la 31 decembrie 2014 sau să accepte continuarea timp de 6 luni a contractului furnizorul existent în luna decembrie, dar cu un preţ propus (impus) furnizor.

Furnizorii, în mod natural, pentru a preveni să-şi piardă clienţii, au făcut la sfârşitul lunii noiembrie 2014 o „informare” formală,  incompletă, deficitară etc. a clienţilor, astfel încât aceştia să înteleagă că o continuare a relaţiei cu ei este cel mai avantajos lucru.

Lipsa informării clienţilor, timpul scurt alocat negocierii dintre furnizori şi clienţii non-casnici, lipsa medierii neînţelegerilor rezultate în urma negocierii între foşti clienţi non-casnici reglementaţi şi furnizorii de gaze, sunt elemente premeditate, care au conferit o poziţie dominantă furnizorilor la data de 1 ianuarie 2015.

Ulterior „convingerii” clienţilor asupra procesului de liberalizare, în luna decembrie 2014, furnizorii au înaintat oferte de gaze dezavantajoase pentru proprii clienţi non-casnici, întelegând că:

a)      Clienţii chiar dacă vor avea cunoştiinţele şi capacitatea, nu vor avea timp să negocieze, datorită zilelor libere din cursul lunii decembrie 2014,

b)      În conformitate cu legea gazelor, dacă până la 31 decembrie 2014, nu se încheie un contract de furnizare, se comite o ilegalitate dublă:

-          de către furnizor: livrare de gaze fără contract;

-          de către client: consum fraudulos în lipsa unui contract.

şi există obligaţia legală a furnizorilor să oprească livrarea gazelor.

c)      În conformitate cu Legea gazelor, ANRE, nu poate interveni în medierea situaţiilor (precomerciale) apărute între furnizorii de gaze şi clienţii non-casnici obligaţi să devină eligibili la data de 1 ianuarie 2015, deşi divergenţele care apar între furnizori şi clienţi sunt urmare :

-          a procesului de trecere obligatorie de la piaţa reglementată la piata liberalizată;

-          a faptului ca procesul s-a derulat în timpul sărbătorilor de iarnă, caracterizate de lipsa activităţii;

-          a faptului ca informările şi ofertele pentru cantităţile de gaze aferetente anului 2015, au fost transmise cu mai puţin de 30 de zile lucrătoare înainte de data de 31 decembrie 2014, data expirării contractelor existente;

-          a faptului ca procesul se intamplă în plină iarnă, fapt ce face ca orice limitare a livrării gazelor să aducă potenţiale pagube materiale;

-          a lipsei punerii în aplicare a programului de diseminare a informaţilor privind trecerea de la o piaţă reglementată la o piaţă liberă (obligaţia conform Memorandumului privind dereglementarea preţurilor reglementate să pună în aplicare un master plan de informare a consumatorilor, obligaţie care nu a fost onorată)

-          a instituirii perioadei de semireglementare de 6 luni împusă de ANRE (1 ianuarie – 30 iunie 2015), care să asigure trecerea treptată de la piaţa reglementată la piaţa nereglementată, cu scopul de a proteja clienţii non-casnici şi a asigura continuitatea livrării gazelor.

 clienţii vor fi puşi în singura situaţie posibilă să accepte oferta lor, altfel există riscul să fie deconectaţi de la gaze în plină iarnă.

Liberalizarea pieţii de gaze pentru clienţii non-casnici a fost transformată dintr-o oportunitate pentru clienţi, într-o oportunitate pentru furnizori.

 

Vom continua să vă prezentăm, cu cât a crescut preţul gazului ofertat la clienţii non-casnici la 1 ianuarie 2015, care a fost reducerea de preţ pe care au obţinut-o unii clienţii non-casnici (foarte puţini au avut cunoştiinţele necesare purtării unei negocieri corecte), în negocierea de la 1 ianuarie 2015, care sunt „pericolele” din contractele de furnizare înaintate către clienţi, ceea ce trebuiau să facă şi nu au făcut instituţile statului etc.

 În vederea dezvoltării pieţei de gaze, a liberalizării reale, a protejării clienţilor prin disemninarea de informaţii esenţiale, a transmiterii cunoştiinţelor necesare negocierii, a consilierii etc., am decis să lansez campania Preţuri Corecte La Gaze, pe: Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008835219110 Twiter: https://twitter.com/PretCorectLaGaz Blogul: www.dumitruchisalita.ro, www.adevarul.ro, www.enpg.ro Acestei iniţiative s-au alăturat până în prezent: SC GECS SRL email: manager@gecs.ro SC Gas&Energy Expert SRL email: pretcorectlagaze@gmail.com care vor acorda consultaţii, gratis pentru clienţi non-casnici, în  următoarea perioadă. Vă invit să vă alăturaţi acestei iniţiative pentru a avea Preţuri Corecte la Gaze.