Deficitul bugetar a ajuns la 2,5% din PIB la sfârşitul lui 2013: veniturile încasate la bugetul statului au crescut cu 3,6%, iar cheltuielile cu 3,8%

Deficitul bugetar a ajuns la 2,5% din PIB la sfârşitul lui 2013: veniturile încasate la bugetul statului au crescut cu 3,6%, iar cheltuielile cu 3,8%

Autorităţile române au negociat cu FMI în luna noiembrie o nouă ţintă de deficit pentru acest an, în creştere de la 2,3% la 2,5% din PIB, diferenţă care să se refledcte exclusiv în cheltuieli suplimentare pentru co-finanţarea proiectelor realizate din fonduri europene

Deficitul bugetar a ajuns la 2,5% din Produsul Intern Brut (PIB) la sfârşitul lui 2013, Guvernul încadrându-se în ţinta convenită cu Fondul Monetar internaţional (FMI) şi Comisia Europeană, în condiţiile reducerii ponderii veniturilor şi cheltuielilor în PIB, fiecare cu 0,9 puncte procentuale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Execuţia bugetului general consolidat în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2013 s-a încheiat cu un deficit de 15,77 miliarde de lei, respectiv 2,5% din PIB, încadrându-se în ţinta stabilită, de 15,9 miliarde de lei, arată Ministerul Finanţelor.
 
După primele 11 luni din 2013, deficitul a fost de 9,8 miliarde de lei, respectiv 1,56% din PIB, astfel că în luna decembrie cheltuielile au depăşit veniturile cu 6 miliarde de lei.
 
Autorităţile române au negociat cu FMI în luna noiembrie o nouă ţintă de deficit pentru acest an, în creştere de la 2,3% la 2,5% din PIB, diferenţă care să se refledcte exclusiv în cheltuieli suplimentare pentru co-finanţarea proiectelor realizate din fonduri europene.
 
„Deficitul pe anul 2013 s-a menţinut la acelaşi nivel ca cel din 2012, respectiv 2,5% din PIB, în condiţiile în care au fost plătite arierate în domeniul sănătăţii şi în administraţia locală (+0,4 puncte procentuale din PIB), au fost reîntregite salariile personalului din sectorul bugetar (+0,5 puncte procentuale din PIB), iar sumele alocate de la bugetul de stat pentru susţinerea proiectelor finanţate din fonduri europene au crescut cu 1,6 miliarde de lei faţă de anul precedent (+0,14 puncte procentuale din PIB), în special pentru cofinanţarea proiectelor ai căror beneficiari sunt unităţile administrativ-teritoriale şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România“, menţionează Finanţele.
 
Veniturile bugetului general s-au ridicat în 2013 la 200 de miliarde de lei, respectiv 32% din PIB, şi au fost cu 3,6% mai mari în termeni nominali faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, dar au scazut ca pondere în PIB cu 0,9 puncte procentuale.
 
Încasările din impozitul pe profit au urcat cu 0,7% faţă de 2012, iar cele din impozitul pe venit cu 6,5% datorită creşterii veniturilor salariale ca urmare a reîntregirii salariilor personalului bugetar, a creşterii punctului de pensie şi a majorării salariului minim de la 1 februarie 2013 şi respectiv 1 iulie 2013.
 
Veniturile din TVA au crescut cu 2,6%, în timp ce veniturile din accize au fost mai mari cu 4,2%, influenţate de majorarea accizei la motorină, bere şi ţigarete, precum şi de cursul de schimb luat în calcul la plata taxelor.
 
Veniturile nefiscale s-au redus faţă de anul precedent cu cu 1,45 miliarde de lei, în principal ca urmare a reducerii încasarilor din vărsămintele BNR.
 
Creşteri semnificative au fost înregistrate la veniturile din dividende (+307,1 milioane de lei), taxa pe utilizarea bunurilor (+916,6 milioane de lei lei, în principal datorită încasării taxelor de licenţă pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio), precum şi din sumele din vânzarea certificatelor de emisie (+270,7 milioane de lei).
 
Încasările din contribuţiile de asigurări sociale au fost mai mari cu 5,3%, susţinute de creşterea veniturilor salariale.
 
La nivelul administraţiilor locale s-au înregistrat, de asemenea, creşteri faţă de anul precedent la veniturile din impozite şi taxe pe proprietate, cu 7,2 %, taxe pe utilizarea bunurilor şi autorizarea utilizării bunurilor, cu 3,9%, şi venituri nefiscale, cu 3,9%.
 
Sumele aferente plăţilor efectuate pentru proiectele cu finanţare europeană au crescut cu 11,7% faţă de 2012.
 
Cheltuielile bugetului general au urcat în termeni nominali cu 3,8% comparativ cu 2012 şi au ajuns la 215,8 miliarde de lei (34,5% din PIB). Ca pondere în PIB, cheltuielile au scăzut cu 0,9 puncte procentuale ca urmare a reducerii cheltuielilor cu dobânzile (0,1 puncte), subvenţiile (0,2 puncte) şi asistenţa socială (0,5 puncte).
 
Cheltielile de personal au urcat cu 13,5%, de la 40,8 miliarde de lei la 46,3 miliarde de lei. Aceste cheltuieli au crescut cu 0,5 puncte procentuale ca pondere în PIB, ca urmare a reîntregirii salariilor personalului bugetar şi a plăţii obligaţiilor stabilite prin hotărâri judecătoreşti.
 
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut, de asemenea, cu 12%, de la 34,44 miliarde de lei la 38,58 miliarde de lei. Creşterea cheltuielilor cu bunuri şi servicii a fost determinată de implementarea Legii 72/2013, prin care s-a transpus în legislaţia românească Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierilor în efectuarea plăţilor comerciale, precum şi pentru plata arieratelor de către administraţiile locale şi spitale.
 
Cheltuielile cu asistenţa socială au scăzut faţă de anul 2012 cu 0,5 puncte procentuale ca pondere în PIB, deşi a avut loc majorarea cuantumurilor unor drepturi, cum sunt: majorarea cu 8,5% începând cu 1 iulie 2013 a ajutorului social acordat în baza legii privind venitul minim garantat; majorarea alocaţiilor pentru susţinerea familiei cu 30%, creşterea cu 4% a valorii punctului de pensie.
 
Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 31,6 miliarde lei, respectiv 5,1% din PIB.

Mai puteţi citi:

Ponta: România a încheiat 2013 cu un deficit de 2,5% şi creştere economică mai mare. Ţara noastră avea un deficit de doar 1,5% în primele 11 luni. România a încheiat anul 2013 cu un deficit bugetar de 2,5% din PIB şi o creştere economică mai mare decât cea prognozată, a anunţat, luni seara, premierul Victor Ponta. 

FMI monitorizează evoluţiile din România şi aşteaptă o decizie a autorităţilor dacă vor să schimbe politicile economice. Fondul Monetar Internaţional (FMI) monitorizează evoluţiile din România şi aşteaptă ca autorităţile să decidă dacă vor să modifice politicile necesare pentru a asigura ţinta de deficit stabilită, se arată într-o declaraţie a reprezentaţilor Fondului Monetar Internaţional (FMI), în urma refuzului preşedintelui Traian Băsescu de a semna memorandumul cu instituţiile financiare internaţionale.
 
Cine pierde şi cine câştigă din rectificarea bugetară. Guvernul vrea să majoreze cheltuielile cu încă 780 de milioane de lei. Executivul Republicii Moldova planifică să modifice bugetul pentru anul 2013. Un proiect de lege elaborat de Ministerul Finanţelor prevede o scădere cu 230 de milioane de lei a veniturilor, în schimb cheltuielile vor creşte cu circa 780 de milioane. Perdanţii sunt cei din educaţie şi din sectorul energetic, în timp ce Parlamentul, sănătatea şi drumurile vor beneficia de alocări suplimentare

Proiectul de buget pentru 2014: deficit de 14,5 miliarde de lei, angajări îngheţate în companiile de stat, limita veniturilor pentru micile firme scade la 50.000 euro. Ministerul Finanţelor a publicat pe site proiectul bugetului de stat şi pe cel al bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul viitor, veniturile prognozate fiind de 201,9 miliarde de lei, iar cheltuielile – de 216,4 miliarde de lei, rezultând un deficit de 14,5 miliarde de lei.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările