PETROM - bilant pe 5 luni 2003

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* creantele au scazut cu 2.000 miliarde lei * datoriile totale au scazut cu 2000 miliarde lei * datoriile externe, generate de importul de titei, s-au diminuat cu 30 milioane de dolari * costul de operare al titeiului s-a micsorat la 39,5$/t * actiunile au crescut de la 1.000 lei/actiune, in februarie, la 1.380 lei/actiune, in iunie * plata bugetului la zi

Cu putin timp inainte de plecarea in Libia si Kuwait, delegatie in care ii insoteste pe primul-ministru al Romaniei, Adrian Nastase, si pe ministrul Economiei si Comertului, Dan Ioan Popescu, am reusit sa-i luam cateva declaratii lui Gheorghe Constantinescu, directorul gene-ral al SNP Petrom. Tema de interes a fost un bilant provizoriu al celor cinci luni de conducere a Petrom. Petrom - in relatii foarte bune cu bancile - Domnule director, ati preluat conducerea Petrom intr-o perioada mai dificila pentru societate. Ce ne puteti spune despre perioada februarie-iunie 2003? - Raspunsul meu va fi foarte concret. In aceasta perioada, creantele au scazut cu 2.000 miliarde lei; datoriile totale, de asemenea, s-au diminuat cu circa 2000 miliarde lei; datoriile externe, generate de importul de titei, au scazut si ele cu peste 30 milioane de dolari. Aici, termenul scadent al ultimei facturi este la 7 iulie, dupa care nu vom mai avea datorii privind importul de titei. Totodata, au fost reduse si costurile de operare la titei, ajungandu-se la 39,5 USD/tona. Tot in aceasta perioada, actiunile si-au revenit, ajungand, in prezent, la 1.380 lei/actiune. In ceea ce priveste productia de titei, aceasta este in redresare dupa scaderea din perioada de iarna mult prea lunga. - Au fost luate si masuri organizatorice? - Nici nu se putea altfel! Au fost schimbari de directori. Totodata, intr-o societate de marimea Petrom, accesam intreaga complexitate a managementului modern. - La preluarea functiei, intentionati sa faceti controale riguroase in absolut toate sucursalele Petrom pentru a nu se repeta "cazul Arad". Care este situatia in acest plan? - Intr-adevar, la unele sucursale au fost probleme. De aceea, am facut schimbari in cadrul intregii retele de distributie; am facut modificari privind modul de vanzare a produselor complementare, trecandu-se la sistemul tip consignatie. A fost facuta ordine si in situatia motelurilor Petrom, care au trecut de la preturi promotionale la preturi realiste. De fapt, aici, am liberalizat piata si am dat libertate conducatorilor retelelor de distributie in a eficientiza spatiile de tipul motelurilor, fast-foodurilor, spalatoriilor auto. Desigur, Petrom se afla si pe acest segment la un anumit nivel de dezvoltare, dispunand de statii modernizate sau statii noi. Nu trebuie uitat ca Petrom este un nume, este o marca pentru noi toti. - Care este, in prezent, situatia de la Sucursala Arad si in ce relatii sunteti cu bancile? - Pentru elucidarea situatiei de la Arad, Petrom continua procesele cu bancile, asa dupa cum se stie foarte bine. Majoritatea proceselor au fost castigate de Petrom, situatie care, desigur, nu le convine respectivelor banci. In continuare, justitia este cea care isi va spune cuvantul. Concomitent cu procesele, Petrom continua sa lucreze si sa opereze normal cu respectivele banci. Petrom - pus in valoare de un minister mai mare - Transformarea Ministerului Industriei si Resurselor intr-unul mai mare - Ministerul Economiei si Comertului - schimba in vreun fel pozitia Petrom? - Personal, consider ca este o decizie buna, ministerul ajungand la formula celor din Uniunea Europeana, unde dorim si trebuie sa fim. Este cazul Germaniei, unde Ministerul Economiei si al Muncii inglobeaza sfere foarte largi de activitate. Faptul ca ministerul a devenit mult mai puternic pune intr-o lumina favorabila si da un plus de valoare inclusiv Petromului. - Pe plan european se pune foarte acut problema folosirii carburantilor Euro 4. In contextul in care Petrom produce oficial benzina si motorina Euro 3 inca din martie 2002, de ce investitii este nevoie pentru Euro 4? - Petrom este una din societatile romanesti care isi sustine programele de dezvoltare. Acestea vizeaza, in primul rand, calitatea la standardele europene - este vorba de Euro 3 pe care il producem, si Euro 4 pe care il vom produce. Pentru a realiza asemenea produse, continuam programele de investitii care se vor cifra la circa 200 milioane de dolari pana in 2004. Acestea vor cuprinde modernizari ale unor instalatii pentru eliminarea sulfului din materiile prime, din benzine, instalatie de hidrotratare si hidrocracare. Romania trebuie sa produca astfel de carburanti, altfel autoturismele romanesti nu vor mai putea iesi peste granita.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite