Cât pierde statul din revoluţia şoferilor: amânarea introducerii accizei de 7 eurocenţi la motorină produce o gaură de aproape 125 de milioane de euro în buget

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.

Guvernul a făcut luni un pas înapoi şi a amânat cu trei luni aplicarea accizei de 7 eurocenţi la motorină, decizie de compromis luată în urma protestului de amploare la care au participat peste 35.000 de transportatori de marfă din toată ţara care şi-au oprit activitatea. 

Astfel, calculele guvernanţilor privind încasările la buget din această taxă au fost date peste cap, iar veniturile colectate la buget din acciza suplimentară la carburanţi vor fi mai mici cu aproape 125 de milioane de euro.

Luând în calcul cursul de schimb de la 1 octombrie 2012 (4,5223 lei/euro), TVA (24%) şi rata medie anuală din septembrie (4,77%), introducerea accizei de 7 eurocenţi la benzină şi motorină presupune o creştere a preţului final cu 41 de bani. Având în vedere că în România se consumă anual aproximativ 5,8 tone (7,15 miliarde de litri) de carburanţi, noua taxă ar aduce în plus în conturile statului aproximativ 660 de milioane de euro pe an. 

Aproximativ 75% din consumul de carburanţi din România este reprezentat de motorină. Astfel că, amânarea cu trei luni a supraaccizei pe motorină va genera încasări mai mici cu apoximativ 124 de milioane de euro.  

Guvernul caută soluţii să umple golul

În urma deciziei de amânare a accizei de 7 eurocenţi la motorină, care prespune încasări mai mici la buget, guvernanţii trebuie să găsească soluţii pentru a umple golul creat, astfel încât ţinta de deficit bugetar stabilită cu instituţiile financiare internaţionale să nu fie afectată. 

Reprezentanţii Comisiei Europene (CE) au anunţat că sunt pregătiţi să analizeze propuneri alternative la acciză care să aibă acelaşi impact bugetar. 

„Sperăm că se va putea ajunge la un acord în România cât mai curând posibil şi pot spune că suntem pregătiţi să analizăm orice propuneri alternative favorabile creşterii economice, cu un impact bugetar echivalent şi de o calitate echivalentă cu cele stabilite iniţial“, a declarat Simon O’Connor, purtătorul de cuvânt al CE. 

Premierul Victor Ponta a declarat luni că ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a plecat la Bruxelles pentru a discuta cu oficialii CE despre această temă, având consultări şi cu Fondul Monetar Internaţional. „Liviu Voinea are soluţia. Vom vedea cum va negocia la Uniunea Europeană limitele deficitului“, a spus premierul. 

El nu a precizat dacă deficitul bugetar va fi majorat. Altfel, mai rămân două variante: creşterea veniturilor sau scăderea cheltuielilor. Cum cea din urmă variantă s-a dovedit în ultimii ani greu de realizat, Guvernul ar putea opta pentru măsuri care să genereze, cel puţin temporar, creşteri de încasări la buget.  


Mai puteţi citi: 

Camionagiii au câştigat o jumătate de victorie în războiul cu acciza de 7 eurocenţi. Cel puţin 35.000 de transportatori din toată ţara au oprit ieri activitatea, ca protest faţă de acciza suplimentară la carburanţi. Guvernul a dat un pas înapoi şi a amânat suprataxarea doar a motorinei, dar şoferii nu renunţă.

VIDEO În semn de protest, aproximativ 100 de transportatori s-au oprit la ieşirea din Baia Mare.  

Protestele transportatorilor nu au ocolit judeţul Maramureş. Aproximativ 100 de reprezentanţi ai firmelor de transport s-au adunat în intersecţiile mari de la ieşirea din Baia Mare unde au protestat faţă de intenţia Guvernului de a majora acciza la carburanţi. Aceştia au promis că protestele nu se vor finaliza aici şi că urmează greva generală, în cazul în care Guvernul nu se va răzgândi.

Hipermarketurile, în alertă din cauza grevei şoferilor: „Dacă mai durează, nu vom avea produse proaspete“. Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) îşi exprimă, într-un comunicat, „îngrijorarea în legătură cu efectele pe care le-ar putea avea recenta grevă declanşată a transportatorilor“. AMRCR avertizează că prelungirea acestei greve „va avea un impact atât asupra operaţiunilor marilor reţele comerciale, cât şi asupra consumatorilor, care nu se vor mai putea aproviziona în condiţii de normalitate“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite