Ministrul Ioan Rus a trimis Corpul de control la CFR Marfă, CFR Călători şi CFR Infrastructură pentru a verifica serviciile de mentenanţă şi reparaţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ioan Rus, ministrul Transporturilor    FOTO David Muntean
Ioan Rus, ministrul Transporturilor    FOTO David Muntean

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a cerut Corpului de control să verifice legalitatea contractelor de achiziţii la CFR Marfă, CFR Călători şi CFR SA privind serviciile de mentenanţă şi reparaţii a materialului rulant, ca urmare a unui dosar de infracţiuni de corupţie instrumentat de DNA.

„Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a dispus Corpului de control efectuarea unui control tematic la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, cât şi la Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA. Controlul vizează respectarea legalităţii privind încheierea şi derularea contractelor de achiziţie a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii a materialului rulant, încheiate de cele trei companii feroviare din 2012 până în prezent“, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Operaţiunea vine după ce procutorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) au efectuat marţi mai multe percheziţii la companiile feroviare.

Cele şapte persoane reţinute în dosarul de corupţie în care au avut loc mai multe percheziţii, inclusiv la CFR Călători şi CFR Marfă, au primit, în noaptea de miercuri spre joi, mandate de arest la domiciliu, pe o perioadă de 30 de zile.

Persoanele arestate preventiv sunt omul de afaceri Călin Mitică, fostul director din CFR Călători Teodor Gavriş, directorul CFR Infrastructură - Sucursala Regională de Căi Ferate Galaţi - Laurenţiu Seceleanu, directorul general al Transferoviar Grup - Kinga Mădărăşan, directorul de infrastructură SC Transferoviar Grup SA - Ştefan Adriian, directorul Salinei Ocna Dej - Georgel Mihuţ, şi directorul general SC Remarul 16 Februarie SA - Dumitru Bărbăcuţi.

Cele şapte persoane fuseseră reţinute miercuri de procurorii anticorupţie.

Potrivit DNA, omul de afaceri Călin Mitică ar fi coordonat un grup infracţional organizat pe care l-a constituit împreună cu Mădărăşan Kinga şi Ştefan Adriian, pentru a acţiona în mod coordonat, în scopul comiterii unor infracţiuni de corupţie şi a unor infracţiuni asimilate acestora. Scopul era de corupere a unor funcţionari publici cu funcţii de conducere, din cadrul unor structuri subordonate, CFR Infrastructură, CFR Călători, şi din cadrul Societăţii Naţionale a Sării Salrom SA, pentru obţinerea de avantaje economice ilegale în favoarea SC Remarul 16 Februarie SA şi SC Transferoviar Grup SA.

Conexiunea cu Salrom

Conform anchetatorilor, grupul ar fi fost sprijinit de Georgel Mihuţ, directorul Salinei Ocna Dej, care ar fi furnizat în mod repetat informaţii din interiorul Societăţii Naţionale a Sării Salrom SA, ar fi indicat care sunt funcţionarii din conducerea Salrom SA care trebuie corupţi, pentru obţinerea de către SC Transferoviar Grup SA a unor lucrări şi servicii punctuale.

Totodată, acesta ar fi acţionat pentru influenţarea conducerii Salrom SA, în scopul favorizării ilegale a intereselor SC Transferoviar Grup SA, a intermediat contactele dintre aceşti şefi şi membrii grupului infracţional organizat şi i-a avertizat pe reprezentanţii SC Transferoviar Grup SA cu privire la funcţionarii Salrom SA, percepuţi ca fiind ostili intereselor operatorului economic privat.

Avantajele economice constau în obţinerea atribuirii unor contracte de lucrări şi servicii, pe criterii clientelare, prin fraudarea procedurilor de achiziţie publică, obţinerea atribuirii unor contracte de lucrări şi servicii, în condiţiile în care societăţile comerciale controlate de Călin Mitică nu deţineau capacitatea tehnică şi economică de a face lucrările şi serviciile contractate, obţinerea atribuirii decontării unor lucrări şi servicii neefectuate, atribuirea, în favoarea firmelor controlate de Călin Mitică, a unor lucrări şi servicii supraevaluate sau care nu prezentau nicio utilitate pentru autorităţile contractante etc. În acest sens, susţin procurorii DNA, membrii grupului infracţional organizat au acţionat sistematic pentru fraudarea procedurilor de achiziţie publică şi pentru obţinerea de informaţii confidenţiale privitoare la ofertele şi capacitatea tehnică a firmelor concurente.

De asemenea, membrii grupului infracţional au acţionat sistematic pentru asigurarea obedienţei funcţionarilor cu funcţii de conducere, din cadrul Societăţii Naţionale a Sării Salrom SA, în scopul de a-i determina pe aceştia să atribuie o cotă cât mai mare din serviciile de transport feroviar în favoarea SC Transferoviar Grup SA, prin dezavantajarea CFR Marfă  în pofida faptului că, în numeroase situaţii CFR MARFĂ practica preţuri mai avantajoase decât cele propuse de firma controlată de Călin Mitică.

Totodată, Călin Mitică, Mădărăşan Kinga şi Ştefan Adrian au acţionat pentru eliminarea CFR Marfă de pe piaţa serviciilor de transport de sare, urmărind constant limitarea accesului operatorului naţional de transport feroviar de marfă la astfel de servicii, prin mijloace frauduloase.

Mai puteţi citi:

[<a href="//storify.com/phradamon666/transferoviar-dna" target="_blank">View the story "Transferoviar DNA" on Storify</a>]

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite