Ministerul Agriculturii a început să verifice dacă pieţarii respectă noile reglementări privind etichetele. Căror reguli trebuie să se supună aceştia

Ministerul Agriculturii
a început să verifice dacă pieţarii respectă noile reglementări privind
etichetele. Căror reguli trebuie să se supună aceştia

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a dispus deja controale la pieţari pentru a verifica dacă aceştia respectă cele mai noi reguli intrate în vigoare în ceea ce priveşte etichetarea produselor. Acţiunile inspectorilor au avut însă, într-o primă etapă, un caracter preventiv, dar au fost dispuse şi sancţiuni.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Având în vedere creşterea volumului de legume şi fructe proaspete, de provenienţă autohtonă, ce se vor comercializa în perioada următoare, se impun acţiuni de control privind verificarea modului de respectare a legislaţiei specifice din domeniul comercializării legumelor şi fructelor proaspete, în principal în pieţele agroalimentare en-detail şi pieţele en-gros”, transmite MADR.

Instituţia arată că a început verificările în luna martie, acţiunile vizând până în prezent un număr de 184 pieţe agroalimentare din Bucureşti şi din ţară, dintr-un total de aproximativ 260 pieţe agroalimentare existente la nivelul întregii ţări.

Printre principalele obiective urmărite de inspectorii MADR se regăseşte asigurarea în pieţe a spaţiilor distincte de minim 40% pentru producătorii agricoli, marcate şi semnalizate vizibil. Totodată, inspectorii verifică etichetarea conformă cu legislaţia în vigoare, astfel încât să nu se creeze confuzii privind originea produselor şi eliminarea fenomenelor de substituire a originii legumelor şi fructelor provenite din import, prezentate ca fiind produse în România.

Mai mult, ei verifică şi existenţa documentelor care să ateste provenienţa legumelor şi fructelor supuse comercializării după caz, file din carnetul de comercializare, facturi fiscale pentru produsele provenite din import sau comerţ intracomunitar, în cazul agenţilor economici persoane juridice.

Acţiunile inspectorilor MADR au avut într-o primă etapă un caracter preventiv, ţinând seama şi de prevederile Legii prevenirii nr.270/2018, dar în situaţia când au fost constatate abateri repetate de la prevederile legislative, au fost dispuse măsuri ferme şi termene de remediere.

Împreună cu administraţiile pieţelor agroalimentare, inspectorii MADR urmăresc respectarea regulilor de către comercianţi, astfel încât consumatorii să poată distinge şi cumpăra produsele româneşti.

Pieţarii, obligaţi să afişeze etichete detaliate

La mijlocul lunii martie, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care îi obligă pe pieţari să afişeze etichete mai detaliate.

Fermierii trebuie să afişeze în faţa produselor o etichetă care va fi „un material scris, imprimat, înscris la vedere, în mod vizibil, lizibil și ușor de înțeles, cu scopul de a oferi cumpărătorilor informațiile necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, astfel încât să permită acestora să aleagă acel produs care corespunde exigențelor din punct de vedere al nevoilor și posibilităților lor financiare”.

Eticheta de produs conține obligatoriu următoarele elemente: 1. numele și prenumele/ denumirea producătorului; 2. denumirea produsului; 3. localitatea de origine; 4. data obținerii produsului; 5. prețul de vânzare.

Pe lângă eticheta de produs, producătorii agricoli trebuie să afișeze vizibil la locul de vânzare şi următoarele documente: copie după atestatul de producător și copie după fila din carnetul de comercializare vizată anual în cazul producătorilor agricoli persoane fizice; copie după certificatului de înregistrare la Registrul Comerțului în cazul producătorilor agricoli persoane fizice autorizate/ întreprinderi individuale/ întreprinderi familiale.

Administratorii piețelor au obligația de a informa autorităţile, pentru verificarea activității de comercializare cu produse agricole, despre faptul că eticheta nu a fost afişată, dacă este cazul, la locul de vânzare de către producătorii agricoli.

Se menţine prevederea ca în cadrul structurilor de comercializare cu ridicata sau cu amănuntul să fie obligatorie organizarea de spații de vânzare distincte şi rezervate în exclusivitate producătorilor agricoli într-un procent de minimum 40% din totalul spațiilor de comercializare existente.

Temporar, însă, în perioada decembrie – martie, în situația nesolicitării și neocupării structurilor de vânzare de către producători, acestea pot fi alocate și comercianților, urmând să fie eliberate la solicitarea unui producător agricol în termen de 24 de ore, stabileşte proiectul.  

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările