INFOGRAFIE Harta şoselelor cu risc major de înzăpezire

INFOGRAFIE Harta şoselelor cu risc major de înzăpezire

Nu toate şoselele sunt „acoperite“ cu contracte de deszăpezire

Mai bine de trei sferturi din lungimea drumurilor naţionale şi autostrăzilor s-ar putea bloca dacă ar ninge abundent, iar contractele de deszăpeziri încă nu acoperă întregul teritoriu.

Pe baza datelor centralizate la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), „Adevărul“ vă prezintă harta drumurilor cu risc mare de înzăpezire, din care reiese că mai mult de trei sferturi dintre şoselele ţării s-ar putea bloca dacă ar ninge abundent.

La fel ca în 2014 şi ca în anii anteriori, şi acum avem sudul, sud-estul, nord-estul şi centrul ţării cu cele mai multe drumuri în pericol de înzăpezire.

Acest risc este unul natural, determinat în funcţie de precipitaţiile înregistrate în fiecare an, iar pe baza datelor astfel centralizate CNADNR stabileşte tronsoanele pe care activităţile de deszăpezire se pregătesc cu prioritate.

Ei bine, chiar dacă în principiu se cunosc de mai mulţi ani tronsoanele cu risc mare de înzăpezire, unele şosele încă nu au fost atribuite în vederea deszăpezirii nici până acum, când iarna bate la uşă.

Contracte pentru 78% din drumuri

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a avut miercuri o şedinţă cu reprezentanţi ai conducerii CNADNR privind, între altele, pregătirile companiei pentru iarna 2015-2016.

„Analiza la zi a stadiului pregătirii companiei pentru iarna aceasta ne-a indicat că de la ultima situaţie prezentată, atunci când era asigurată contractarea pentru deszăpezire în procent de 70%, a evoluat la 78%.
Suplimentar, 20% din activitatea de deszăpezire poate fi acoperită, în perioada imediat următoare, cu cele 684 de utilaje proprii, din care 100 sunt autofreze achiziţionate recent“, a declarat ministrul.

El a precizat că solicită CNADNR să îndeplinească şi să respecte procedura de achiziţie, astfel încât, în cel mai scurt timp să fie încheiate contractele de deszăpezire pentru întreaga reţea de autostrăzi şi drumuri naţionale din România.

Anterior acestei întâlniri, Dan Costescu spunea că anul viitor ar putea fi introdus un contract-cadru, astfel încât, timp de câţiva ani, contractele să fie încheiate clar şi cu o selecţie a furnizorilor în conformitate cu normele.

„Contractele de deszăpezire au fost încheiate acum pentru mai mult de 70% din lungimea reţelei rutiere.
La calea ferată sunt încheiate pentru 100%, pentru că ele se desfăşoară în regim intern.
Preocuparea mea principală în ceea ce priveşte deszăpezirea este de evitare a acelor soluţii pe ultima sută de metri, care ridică o mulţime de semne de întrebare - mă refer la procedurile de urgenţă“, a spus ministrul.

Acele proceduri de urgenţă „nu mai pot fi schimbate anul acesta, pentru că ar însemna să lăsăm zonele descoperite, le vom continua, dar vom încerca să le facem foarte transparente, iar anul următor măsura este să încercăm un contract-cadru, ca să nu se mai creeze această urgenţă pe ultima sută de metri şi să avem clar pe câţiva ani contractele făcute, transparent, în linişte, cu selectarea conform tuturor normelor a furnizorilor“, a spus Costescu.

La rândul său, directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, anunţa, pe 22 octombrie, că „la nivel de ţară, mai mult de 80% este acoperită de contracte pentru deszăpezire“.

„Încă ne confruntăm cu aceeaşi problemă a contestaţiilor şi ne mai confruntăm cu o problemă foarte interesantă: nu se prezintă lumea la licitaţii, deşi preţurile sunt destul de bune“, spunea Narcis Neaga.

Opt loturi fără nicio ofertă

Potrivit informaţiilor transmise de CNADNR pentru Agerpres, au fost demarate proceduri de achiziţii publice prin licitaţie deschisă pentru încheierea unor acorduri-cadru ce vizează activitatea de deszăpezire pentru iarna 2015-2016, fiind întocmite 59 de documentaţii de achiziţii, însă pentru opt loturi nu s-a prezentat nicio ofertă.

Pentru 51 de loturi, în schimb, au fost depuse 93 de oferte. În această perioadă, ofertele depuse de operatorii economici se află în proces de evaluare, precizează CNADNR.

ANM: Stratul de zăpadă „va fi consistent“

Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a transmis miercuri coduri galbene de ninsori pentru mai mult de jumătate din judeţele ţării, alerta fiind valabilă pentru zilele de 26 şi 27 noiembrie.

Precipitaţiile vor cuprinde treptat majoritatea regiunilor şi se vor intensifica. Local, în Moldova şi Transilvania şi pe arii extinse în zona montană vor fi mai ales ninsori şi lapoviţă, iar stratul de zăpadă nou depus va fi consistent, cu precădere în Carpaţii Meridionali şi Orientali. Precipitaţiile vor continua şi în zilele care urmează şi vor fi intervale în care ele vor fi abundente, avertizează ANM.


Cât costă deszăpezirile

Deszăpezirea fiecărul kilometru de drum din România a costat, în anii trecuţi, între 1.500 şi 1.600 de euro, potrivit CNADNR.

Astfel, toată reţeaua de 17.600 de kilometri a însemnat plăţi de aproximativ 28-30 de milioane de euro în fiecare sezon rece.

Aprovizionarea şi transportul materialelor necesare până la bazele de deszăpezire au costat, în fiecare an, aproximativ 14 milioane de euro, iar cheltuielile pentru deszăpezirea cu autoutilaje proprii (reparaţii, piese de schimb, carburanţi, lubrefianţi, anvelope, acumulatori) au fost de aproape 3 milioane de euro.

Pentru sezonul 2015-2016, costurile vor putea fi estimate abia în luna martie 2016, precizează CNADNR.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările