INFOGRAFIE Guda: De aproape 25 de ani încoace, creşterea economică este bazată pe consum

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Coșuri pline de cumpărături

O statistică realizată de economistul Iancu Guda arată că, din 1995 până în prezent, economia României a crescut bazându-se pe consum, singurul an în care aportul consumului în Produsul Intern Brut a fost de sub 70% fiind cel în care în România s-a instalat criza economico-financiară.

„Aceasta demonstrează că modelul de creştere economică al României este bazat structural pe consum. În condiţiile în care competitivitatea companiilor locale a fost tot timpul inferioară celor din străinătate, o parte semnificativă din consum a fost orientat către importuri, ceea ce a alimentat presiuni constante asupra deprecierii monedei naţionale. Aceasta este una dintre principalele explicaţii pentru deprecierea constantă a monedei naţionale faţă de principalele valute internaţionale. Spus mai simplu (pe româneşte, în româneşte), PIB-ul nostru creşte atunci când mâncăm, bem, ne îmbrăcăm, cumpărăm electrocasnice, servicii şi alte produse!

Ceea ce ar fi fost foarte bine, dacă majoritatea produselor cumpărate ar fi fost “made în Romania”… din păcate, nu este cazul”, scrie Guda pe blogul său.

grafic consum in pib 25 de ani

INS: Consumul a crescut în noiembrie cu 7,2%

De altfel, datele prezentate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în noiembrie 2018, faţă de aceeaşi lună a anului 2017, ca serie brută, cu 7,2%, ritm crescut faţă de cel din luna precedentă.

În octombrie 2018, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a crescut, ca serie brută, cu 6,6%.

În noiembrie 2018, faţă de aceeaşi lună a anului 2017, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o creştere cu 7,2% datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+9,6%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,7%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,6%).

În noiembrie 2018, faţă de luna precedentă, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a crescut pe ansamblu cu 2,5%, datorită creşterilor din vânzările de produse nealimentare (+9,7%) şi din vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,9%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 7,2%.

În primele 11 luni ale anului 2018, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o creştere cu 5,6% datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+6,4%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,3%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).

În 2017, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 10,7% faţă de 2016, ritm scăzut faţă de cel înregistrat anul anterior.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite