INFOGRAFIE Exportatorii români au găsit poarta spre Asia

INFOGRAFIE Exportatorii români au găsit poarta spre Asia

Firmele mici, precum cele de textile, au fost mai eficiente decât tradiţionalele „vedete“ ale exporturilor din România FOTO Adevărul

Antreprenorii locali care au mizat pe desfacerea mărfurilor în ţări din Asia şi Orientul Mijlociu au adus exporturile, din nou, la un nivel-record, susţin specialiştii. În noiembrie 2012, exporturile au depăşit pragul maxim de 4,2 miliarde de euro, atins doar în septembrie 2011.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

De-a lungul anului trecut, în rândurile economiştilor a existat o teamă faţă de evoluţia exporturilor. Cei mai mulţi invocau problemele cu care se confruntă Uniunea Europeană şi mai ales zona euro. 
 
Statisticile oficiale contrazic, însă, anticipaţiile pesimiste şi arată că exporturile româneşti au crescut lună de lună în 2012, iar în noiembrie a fost depăşit din nou (după recordul septembrie 2011) pragul de 4,2 miliarde de euro. Explicaţia nu poate fi alta decât aceea că exportatorii s-au orientat către pieţe cu mai puţine probleme, cum sunt cele dinafara UE.
 
Datele comunicate la solicitarea „Adevărul“ de către Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că, anul trecut, exporturile au debutat extrem de timid, cu doar 3,4 miliarde de euro în ianuarie, pentru ca în martie şi în mai să fie depăşită cifra de 4 miliarde de euro. Mai târziu, în octombrie, exporturile au ajuns la 4,19 miliarde de euro, iar în noiembrie – la 4,2 miliarde de euro. Acest prag a mai fost depăşit doar în septembrie 2011, iar în istoria recentă nu a mai fost întrecut nici chiar de economia comunistă, centrată pe exporturi. Care să fie secretul?
 
 
Arabii şi asiaticii adoră produsele româneşti
 
Mihai Ionescu (foto), secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR), a declarat pentru „Adevărul“ că motorul creşterii se găseşte pe pieţele dinafara UE, iar firmele mici au fost mai eficiente decât tradiţionalele „vedete“ ale exporturilor din România.
 
„Sunt foarte multe firme mici care s-au orientat către pieţele non-UE, de aici vine creşterea. Aceste firme livrează produse de larg consum, cum ar fi articolele de sticlărie, alimentele, îmbrăcămintea, încălţămintea, dulciurile, dar şi echipamente industriale sau utilaje. Astfel de bunuri au mare căutare în Orientul Mijlociu sau Asia, pentru că au o calitate sigură şi preţuri rezonabile. Nu cred că Dacia, ArcelorMittal sau alte vedete tradiţionale din comerţul nostru exterior au contribuit prea mult la recordul de exporturi înregistrat în toamna anului trecut. În schimb, sunt tot mai multe firme de dimensiuni mai mici care au înţeles tendinţele şi se îndreaptă către zonele dinafara Uniunii Europene“, ne-a declarat Mihai Ionescu.
 
Gabriel Cîrlig (foto), proprietarului producătorului de lenjerie intimă Jolidon, este unul dintre oamenii de afaceri români care au mizat pe pieţele extracomunitare încă de când economia statelor din Uniunea Europeană a început să scârţâie. „Peste jumătate din exporturile Jolidon merg în afara Uniunii Europene, în special în Rusia, dar şi în alte ţări, de la Azerbaidjan, Kazahstan sau Georgia şi până la ţările arabe sau Australia“, a declarat pentru „Adevărul“ Gabriel Cîrlig.

 
Exporturile anuale ale producătorului de lenjerie intimă depăşesc 10 milioane de euro, iar ele au crescut cu 40% în 2011 şi cu 15% în 2012. Cîrlig spune că firma va miza în continuare pe dezvoltarea afacerilor în ţări din afara Uniunii Europene. „Este strategia companiei, de a miza pe pieţe care se dezvoltă faţă de o piaţă care este în scădere – Europa de Vest“, a mai spus omul de afaceri.   
 
Cursul euro, doar o iluzie
 
Să fi ajutat şi deprecierea leului la creşterea exporturilor? Oficialul ANEIR exclude această variantă. El a arătat că în această toamnă a existat, într-adevăr, o tentaţie a exportatorilor de a miza pe creşterea cotaţiilor euro, însă a reuşit să contracareze această tendinţă. 
 
„În lunile de vară şi la începutul toamnei, când euro depăşea cotaţiile de 4,5-4,6 lei, mulţi exportatori îşi frecau palmele în aşteptarea unor niveluri şi mai ridicate, pentru că întărirea valutelor şi deprecierea leului le impulsionează afacerile. Dar i-am avertizat că acel puseu nu va dura mult, majoritatea au înţeles, şi acum – când suntem în trend invers – nu au de pierdut din cauza aprecierii leului, cum s-a întâmplat în 2007-2008“, a spus Ionescu.
 
În fine, Mihai Ionescu a reamintit că problemele din zona euro sunt încă mari, astfel că orientarea exportatorilor noştri către celelalte pieţe va fi soluţia cea mai bună pentru atingerea de noi recorduri în comerţul exterior.
 
Duşan: „Urgentaţi rambursarea de TVA”
 
Se ştie că firmele care exportă mărfuri înafara UE beneficiază de facilitatea rambursării de TVA aferentă acestora. Însă „rambursarea se face destul de târziu, după 3-6 luni de la livrare“, ne-a declarat Marian Duşan, preşedintele Asociaţiei Romanian Business Accelerator – organizaţie care promovează relaţiile comerciale ale României cu ţările non-UE, în special cu grupul Brazilia, Rusia, India, China sau Africa de Sud (BRICS). 
 
„Aşa cum este de dorit ca România să atragă investiţii străine din BRICS, şi exporturile noastre către aceste ţări nu pot fi decât benefice. Dacă statul ar rambursa mai repede TVA, de exemplu în 30 de zile în loc de 90, 100 sau mai multe, exporturile noastre către pieţele extracomunitare ar creşte exploziv“, conchide Marian Duşan. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: