INFOGRAFIE Biletele de tren şi de autobuz din România, printre cele mai ieftine din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţul unei călătorii de 100 de kilometri pe calea ferată şi pe şosea (4,3-4,5 euro) ne plasează printre primele 15 ţări din UE într-un index al costurilor mici, pentru că firmele se adaptează la puterea joasă de cumpărare a călătorilor

Costurile cu transportul sunt, în România, pe locul al treilea ca pondere în cheltuielile de consum ale populaţiei, după alimente şi întreţinerea locuinţei, românii percepând ca fiind destul de scump acest serviciu.

Însă, dacă raportăm tarifele de transport de la noi cu cele din alte ţări, concluzia este surprinzătoare: în România, biletele de tren şi autocar sunt printre cele mai ieftine din Europa.

Studiul „The Transportation Price Index“, realizat de GoEuro (goeuro.com), care compară tarifele din 50 de ţări, arată că acest serviciu costă cel mai mult în Elveţia şi cel mai puţin în Africa de Sud.

În România, biletul de tren costă 4,3 euro/100 km, ceea ce ne plasează pe locul 12 în rândul ţărilor cu tarife mici, biletul de autobuz (autocar) costă 4,5 euro/100 km – locul 13, iar biletul de avion costă 27,8 euro/100 km, plasându-ne pe locul 28.

Ca medie generală a tarifelor, România se plasează pe locul 15 în acest index.

Pe măsura clientului

Tarifele sunt foarte mici, pentru că aceasta este puterea de cumpărare a călătorilor. Un abonament de transport pe 10-15 kilometri îl costă 150 de lei pe un navetist care poate are 500-700 de lei salariu. Ce e corect: tariful sau salariul? Chiar şi aşa, sunt tot mai puţini pasageri, iar piaţa de transport rutier de persoane se confruntă cu mari probleme. Dacă mai sunt navetişti, studenţi şi pensionari aceştia au rămas să stingă lumina“, a declarat pentru „Adevărul“ Paul Cranja, administratorul portalului Autogari.RO.

El a mai arătat că traseele turistice sunt cele mai intens „vândute“ – şi acestea, cu un anumit caracter sezonier („iarna muntele, vara litoralul“) – după care urmează marile oraşe, în timp ce în zonele sărace sau cu populaţie mai mică se vând tot mai puţine bilete, pentru că populaţia activă nu are unde pleca la lucru.

Mai scump la noi decât în ţări mai bogate

Chiar dacă suntem în grupul statelor cu tarife mici la transportul de călători, există şi cazuri în care România depăşeşte ţări cu o putere de cumpărare a populaţiei net superioară. Spre exemplu, dacă la noi suta de kilometri cu autocarul costă în medie 4,5 euro, în Germania costă doar 3,8 euro, iar în Polonia – 4,4 euro.

Biletul de tren (4,3 euro/100 km) este mai scump decât în Turcia (2,9 euro/100 km), iar biletul de avion (27,8 euro/100 km) este mai scump decât în toate ţările din jurul nostru.

Ca medie generală, tarife mai mici decât la noi găsim în Spania, Polonia sau Letonia, ţări unde salariul mediu este semnificativ mai mare decât în România.

Potrivit aceluiaşi studiu, extremele pieţei din Europa sunt următoarele:
** cea mai scumpă călătorie cu avionul (104 euro/100 km) se face în Finlanda, iar cea mai ieftină (9,9 euro/100 km) în Spania;
** cea mai scumpă călătorie cu autocarul (21 euro/100 km) se face în Olanda, iar cea mai ieftină (2,3 euro/100 km) în Ucraina;
** cea mai scumpă călătorie cu trenul (28,8 euro/100 km) se face în Elveţia, iar cea mai ieftină (2,1 euro/100 km) în Ucraina.



Concurenţă acerbă între autocar şi tren

În mai mult de jumătate din ţările europene, călătoria este mai scumpă cu autocarul decât cu trenul. Cel mai mare decalaj între cele două module se întâlneşte în Serbia, Rusia şi Marea Britanie, unde călătoria cu autocarul costă mai mult de 10,5 euro/100 km, în timp ce călătoria cu trenul costă mai puţin de 8 euro/100 km.

image

Decalaje mai mici, dar tot în favoarea sectorului feroviar, se regăsesc în Norvegia, Italia, Croaţia, Lituania, Slovacia, Bulgaria, Spania, letonia, Turcia şi Ucraina.

O posibilă explicaţie pentru faptul că în aceste ţări călătoria cu trenul costă mai puţin decât cea cu autocarul este că reţeaua feroviară este mai dezvoltată decât cea rutieră, dar se poate să existe şi o influenţă a reglementărilor interne privind transportul feroviar în raport cu cel rutier.

În ţara noastră, cele două categorii de transporturi au tarife aproximativ egale, pentru că reţeaua feroviară şi cea rutieră sunt la fel de extinse.

Cu maşina plină e cel mai ieftin

În România (şi nu numai), costurile de transport sunt cele mai mici cu autocarul pentru o persoană, dar pot fi şi mai mici dacă pasagerii pun mână de la mână şi călătoresc cu autoturismul.

Spre exemplu, dacă o familie de patru membri alege să călătorească pe ruta Bucureşti-Braşov cu trenul costurile se vor ridica la 200 de lei, cu autocarul la 140 de lei, iar cu maşina personală la puţin peste 60 de lei.

Avionul devine rentabil doar dacă o persoană trebuie să ajungă rapid la destinaţie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite