Importăm „cazane“: Maşina „nouă“ a românului e maşina second hand

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aproape trei sferturi din achiziţiile de maşini noi au fost realizate de persoane juridice, în timp ce diferenţa a fost adjudecată de persoanele fizice FOTO: Guliver/ Getty Images
Aproape trei sferturi din achiziţiile de maşini noi au fost realizate de persoane juridice, în timp ce diferenţa a fost adjudecată de persoanele fizice FOTO: Guliver/ Getty Images

Statisticile producătorilor şi importatorilor de automobile arată că în anul 2015 românii au preferat din nou să cumpere mai multe maşini rulate decât autovehicule noi.

România este ţara maşinilor la mâna a doua. Asta arată rezultatele unui studiu făcut de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de automobile (APIA) - un raport de 3,1 autoturisme rulate din import la un autoturism nou, vândut prin reţelele autorizate.

Vânzările de autovehicule au crescut anul trecut cu 20,2%, până la 120.591 de unităţi, potrivit datelor oficiale. Aproape trei sferturi din achiziţiile de maşini noi au fost realizate de persoane juridice, în timp ce diferenţa a fost adjudecată de persoanele fizice.

Topul vânzărilor pe 2015 este condus de Dacia, cu 33.890 de unităţi şi o cotă de 34,5% din piaţă. Al doilea clasat este Volkswagen,care a vândut 9.791 de exemplare, cu 10% din piaţă. Pe locul al treilea, cu o cotă de 9% şi 8.849 de unităţi vândute, se situează Skoda. Urmează Ford cu 6.067 de maşini şi Renault cu 6.020 de unităţi.

Studiul APIA arată că mărcile grupului Volkswagen domină vânzările de maşini străine din România. O clasificare în funcţie de ţările din care provin maşinile vândute anul trecut pe piaţa locală arată că 32% sunt autovehicule din România, 19% din Germania, 10% din Cehia, 8% din Spania şi 7,5% din Franţa.

Deşi vânzările de maşini noi au crescut anul trecut, producţia internă a scăzut cu 1,1% faţă de 2014, ajungând la 387.177 de unităţi. Din total, 339.204 maşini au fost produse de Dacia, în timp ce Ford a reuşit să scoată de pe linia de fabricaţie doar 47.967 de unităţi. Statistica APIA arată totuşi că producţia internă de autovehicule a crescut cu 60% din 2007 şi până în prezent.

Piaţa auto, inundată de rable

Reprezentanţii APIA atrag atenţia că piaţa auto se află însă în declin. „Declinul pieţei auto este dat în primul rând de numărul mare de maşini rulate. Din peste 250.000 de maşini second hand intrate în ţară în 2015, peste 110.000 sunt mai vechi de 12 ani, iar dintre acestea, 25.000 au mai mult de 15 ani“, a declarat Ernest Virgil Popescu, preşedintele APIA.

Acesta a precizat că, dacă în anul de referinţă 2007, vârsta medie a parcului auto din România era de 11 ani, în 2015, vârsta medie este de 14 ani. Mai mult, estimările APIA arată că în România mai sunt şi 120.000 de maşini înmatriculate în Bulgaria.

Programul „Rabla“, îngropat de second hand

Din statisticile APIA reiese că programul „Rabla“ nu a reuşit să-şi atingă scopul - acela de a înlocui cu succes numărul maşinilor mai vechi de 10 ani aflate în circulaţie. Potrivit datelor din piaţă, prin programul „Rabla“ s-au vândut numai 25.420 de unităţi. Cele mai bune vânzări prin acest program le-a înregistrat Dacia, cu 11.515 unităţi, urmată de Renault, cu 2.015 exemplare, şi Skoda cu 1.571.

Un calcul simplu arată că importul de maşini rulate a fost de 10 ori mai mare decât de achiziţiile făcute prin programul „Rabla“.

România nu a stat bine anul trecut nici la achiziţia de maşini ecologice. În funcţie de tipul de combustibil, în România, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere de 53,5%. Pe de altă parte, pe plan local au fost vândute anul trecut 495 de autoturisme hibride sau total electrice, dublu faţă de 2014.

Exporturile, în scădere

Exporturile de maşini din 2015 au fost în scădere cu 2,5% comparativ cu 2014. Cei doi mari producători, Dacia şi Ford au trimis la export anul trecut 355.297 de unităţi.

Statistica arată că în 2015 a mers la export 91,8% din producţia naţională de maşini, mai puţin cu 1,3% faţă de 2014.

Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (162.683 unităţi), în scădere de 1,3% faţă de întregul an 2014. Clasamentul este continuat de Dacia Logan (54.409 unităţi,-18,1%), Dacia Sandero (52.170 unităţi, +30,9%), Ford B-Max (47.963 unităţi,-9,2%) şi Logan MCV (38.072 unităţi,-3,4%).

Având în vedere exporturile Dacia, cele mai bune pieţe pentru producătorul de la Mioveni au fost Franşa, cu 97.441 de unităţi, Germania cu 45.764 de unităţi şi Spania cu 45.241 de unităţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite