Guvernul se pregăteşte pentru închiderea unor activităţi economice. Cum îi va ajuta pe angajaţii nevoiţi să stea acasă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Guvernul se pregăteşte pentru închiderea unor activităţi economice, din cauza situaţiei alarmante privind numărul îmbolnăvirilor cu coronavirus, reglementând deja modalitatea în care  îi va ajuta pe angajaţii nevoiţi să stea acasă.

„Luând act de evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care reclamă adoptarea unor măsuri de limitare a contactului fizic între persoane, având ca efect direct interzicerea/ suspendarea / limitarea unor activităţi economice 

ţinând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, în domeniul social şi economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung asupra angajaţilor şi angajatorilor, precum şi asupra altor categorii de profesionişti care realizează venituri din activităţi independente”, Guvernul condus de premierul Florin Cîţu propune adoptarea unei „Ordonanţe de Urgenţă pentru stabilirea unor măsuri protecţie socială a angajaţilor şi altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităţilor economice, determinate de situaţia epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2”.

Documentul a fost obţinut şi publicat de Economedia.

Şomajul tehnic nu se mai acordă din data de 1 iulie, conform OUG 211/2020.

În noul proiect de ordonanţă se propune acordarea şomajului tehnic „începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi  până la 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului (...) ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021, cu modificările şi completările ulterioare”.

De prevederi beneficiază salariaţii angajatorilor care întrerup pe perioadă determinată activitatea total sau parţial, ca urmare a aplicării măsurilor de prevenire şi control ale infecţiilor cu coronavirusul SARS-CoV-2, prevăzute în actele normative emise de administraţia publică centrală şi/sau a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă sau a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, stabilite în funcţie de incidenţa cumulată la 14 zile în judeţ/localitate”, arată documentul.

De indemnizaţia lunară de 75% din câştigul salarial mediu brut vor beneficia şi alte categorii de persoane care realizează venituri, precum alţi profesionişti, avocaţi sau persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe.

Principalele prevederi:

- De acordarea indemnizaţiei beneficiază şi salariaţii angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu excepţia salariaţilor aflaţi în concediu medical şi care primesc indemnizaţia de asigurări sociale aferentă.

- Beneficiarilor care nu respectă dispoziţiile normative în vigoare privind carantina, izolarea sau autoizolarea la domiciliu le încetează dreptul la indemnizaţie la data constatării de către autoritatea competentă a încălcării obligaţiei de carantină, izolare sau autoizolare la domiciliu.

- Indemnizaţia se calculează pentru numărul de zile în care activitatea a fost suspendată, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021.

- Indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

- Termenul de plată şi declarare a obligaţiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj

- În vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei angajatorii depun, prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora îşi au sediul social, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale în 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. 

Aproape 1,2 milioane de angajaţi au fost în şomaj tehnic în 2020

În 2020 au beneficiat 1.198.079 de salariaţi de acest program, cu o valoare de aproape un miliard de euro.

O treime dintre firme au trimis salariaţii în şomaj tehnic, potrivit datelor publicate anul trecut de CNIPMMR.

În noiembrie 2020, Violeta Alexandru, fostul ministru al Muncii, spunea că fondurile pentru ajutorarea salariaţilor au însumat 7,4 miliarde de lei.

"Toate aceste măsuri de sprijin, de la cele care vizează acoperirea a 75% din salariu până la 75% din câştigul salarial mediu brut pentru şomaj tehnic, fondurile pentru zilieri, această măsură de acoperire a 41,5% din costul salarial, sprijinul pentru sezonieri, sprijinul pentru românii care au revenit în ţara şi doresc să rămână în ţară şi să muncească, toate aceste măsuri de sprijin au însumat 7,2 miliarde lei. Sunt 1,4 milioane de persoane pe care le-am sprijinit şi dorim să le sprijinim în continuare", a punctat Violeta Alexandru. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite