Furia consumului a accelerat vânzările cu amănuntul, care au crescut chiar şi în ianuarie faţă de decembrie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În ianuarie, cumpărăturile românilor le-au depăşit ca valoare până şi pe cele din decembrie
În ianuarie, cumpărăturile românilor le-au depăşit ca valoare până şi pe cele din decembrie

În prima lună din acest an, comercianţii de alimente, mărfuri nealimentare şi carburanţi au avut afaceri mai bune decât în Luna Cadourilor de anul trecut, pe fondul ieftinirilor generate de scăderea taxelor, dar şi al creşterii creditării pentru consum.

În fiecare iarnă, consumul creşte spectaculos în decembrie (fiind luna cadourilor şi a sărbătorilor), apoi scade în ianuarie.

Dar în iarna 2015-2016, vânzările au crescut în ianuarie faţă de decembrie, media generală consemnând un plus (ajustat sezonier) de 1,9%, reiese din datele comunicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Faţă de aceeaşi lună din 2015, în ianuarie 2016 plusul vânzărilor a fost, în medie, de 15,6%, acceleraţie care n-a mai fost întâlnită din anul 2008.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna ianuarie 2016, comparativ cu luna  precedentă, a avansat „ca urmare a creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+7%) şi a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+1,4%). Vânzările de  produse nealimentare  au rămas la acelaşi nivel“, se arată într-un comunicat al INS.

În raport cu aceeaşi lună din 2015, vânzările de alimente au crescut cu 26,8%, cele de mărfuri nealimentare - cu 10,8%, iar cele de carburanţi - cu 5,8%.

Creşte presiunea pe preţuri

Toate aceste creşteri semnalează „o cerere privată foarte puternică la începutul noului an“, arată analiştii ING Bank România.

„În timp ce vânzările pentru alimente continuă să fie motorul principal, urcând cu peste 26% în ritm anual, mai importantă, în opinia noastră, este creşterea de peste 10% pentru bunurile nealimentare (faţă de un avans mediu de puţin peste 2% anul trecut). Asemenea creşteri puternice sugerează riscuri în sus pentru creşterea economică pe termen scurt, dar subliniază şi potenţialul pentru acumularea unor presiuni inflaţioniste mult mai mari pe fondul cererii interne“, notează analiştii.

Altfel spus, beneficiind de o cerere atât de agresivă pentru mărfurile lor, comercianţii sunt ispitiţi să mărească preţurile, aducând rata inflaţiei în teritoriul pozitiv chiar mai înainte de perioada (trimestrul III) preconizată în prognozele Băncii Naţionale.

De unde atâţia bani?

Care au fost resorturile ce au impulsionat creşterea consumului în ianuarie?

În primul rând, să ne amintim că salariile bugetarilor au crescut de la 1 decembrie, ceea ce înseamnă că angajaţii de la stat au încasat mai mulţi bani şi - ca avans - în luna cadourilor, dar şi - chenzina - în luna ianuarie.

Apoi ar mai fi relansarea creditării pentru consum în lei, după formula „credit pe loc“, fără prea multe formalităţi, băncile analizând scoringul clienţilor după datele de la Fisc.

Ca medie naţională, creditarea pentru consum în lei a crescut, astfel, cu peste 10%, potrivit statisticilor Băncii Naţionale.

În fine, un alt factor ar fi şi reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20%, fapt care i-a încurajat pe cumpărători cel puţin în plan psihologic.

Mai rău (pentru România) este că la această cerere producţia locală face faţă tot mai greu, astfel că începem iar să importăm şi să ne destabilizăm, astfel, echilibrele macroeconomice pe care cu greu le-am stabilizat în ultimii ani.


România, campioana UE la vânzările cu amănuntul

Volumul comerţului cu amănuntul în România a consemnat cea mai mare creştere în ritm anual înregistrată de o ţară membră a Uniunii Europene, arată datele publicate joi de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

În zona euro, comerţul cu amănuntul a crescut cu 2% în ritm anual, în timp ce în Uniunea Europeană s-a înregistrat un avans de 2,8%.

Comerţul cu amănuntul în UE 28 a fost influenţat de faptul că vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 3,9%, în timp ce vânzările de alimente, băuturi şi ţigări s-au majorat cu 2,1% iar vânzările de combustibili au crescut cu 1,4%.

În luna ianuarie 2016 comparativ cu luna decembrie 2015, România a înregistrat cea de-a patra creştere a volumului comerţului cu amănuntul, cu un avans de 1,9%, creşteri mai mari fiind înregistrate doar de Portugalia (5,9%), Polonia (3,4%) şi Slovenia (3%).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite