FOTO „Podul Prieteniei“ Giurgiu-Ruse, un cadou primit de la URSS în urmă cu 60 de ani

FOTO „Podul Prieteniei“ Giurgiu-Ruse, un cadou primit de la URSS în urmă cu 60 de ani

„Podul Prieteniei“ are o lungime de 2,8 kilometri şi este unul dintre cele două poduri peste Dunăre, alături de Calafat-Vidin în sectorul de graniţă dintre România şi Bulgaria

În urmă cu 60 de ani, pe 20 iunie 1954, era deschis circulaţiei podul cu tablier metalic de peste Dunăre, care leagă oraşele Giurgiu şi Ruse, numit la insistenţele sovieticilor „Podul Prieteniei“, fiind la acea vreme cel mai mare pod combinat  - rutier şi feroviar – din Europa. Podul a fost contruit în doi ani şi jumătate, cu interesul şi sprijinul URSS.

Ştiri pe aceeaşi temă

La sfârşitul anilor ‘40 şi începutul anilor ’50, noile regimuri de democraţie populară au ridicat problema realizării unei legături directe, printr-un pod peste Dunăre, între România şi Bulgaria. Idea acestui proiect a fost chiar ilustrat la acea vreme de Poşta Română prin emiterea unui timbru, în care un român şi un bulgar îşi dau mâna peste Dunăre, iar între ei se află un pod care reală cele două maluri ale fluviului. 
 
Numai că cele două state nu dispuneau de resurse financiare pentru realizarea proiectului în condiţiile recentului al Doilea Război Mondial. Astfel, liderii comunişti ai anilor ’50 au discutat la Moscova despre realizarea acestui proiect şi au obţinut sprijinul lui Stalin. URSS a decis să participe la proiectarea podului, să pună la dispoziţie utilajele care lipseau României şi Bulgariei şi să finanţeze integral construcţia.
 
Podul a fost proiectat de inginerul sovietic V. Andreev, însă partea bulgară susţine că planurile de realizare i-ar aparţine lui Gheorghi Ovciarov.
 
Lucrările au fost demarate la începutul anului 1952 şi s-au încheiat doi ani şi jumătate mai târziu, inaugurarea având loc pe 20 iunie 1954. 
 
„Podul Prieteniei“, aşa cum au insistat sovieticii să fie numit, are o lungime de 2,8 kilometri şi este unul dintre cele două poduri peste Dunăre, alături de Calafat-Vidin în sectorul de graniţă dintre România şi Bulgaria, restul traficului fiind preluat de feriboturi. 
 
Podul Giurgiu-Ruse a fost construit din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni. Secţiunea centrală de 85 de metri lungime poate fi ridicată pentru a permite trecerea navelor mai mari. Această secţiune centrală mobilă este supusă periodic la revizii de către partea română, în atribuţiile căreiă intră buna ei funcţionare. 
 
„Podul Prieteniei“ romano-bulgare a fost folosit masiv de propaganda comunistă pentru a exalta „relaţiile perfecte“ dintre cele două ţări. Liderii Partidelor Comuniste, Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, au făcut un obicei din întâlnirile cu „semnificaţie istorică“ chiar pe pod, în cadrul deselor întâlniri bilaterale.
 
În prezent, cei care traversează podul peste Dunăre trebuie să achite o taxă. Tariful pentru o trecere pe podului peste Dunăre în sensul Giurgiu-Ruse pentru posesorii de vehicule de transport persoane cu cel mult 8+1 locuri pe scaune este de 3 euro (4 dolari sau 14 lei), după ce taxa a fost redusă în toamna anului trecut de la 6 euro. 
 
Chiar şi cu această reducere, taxa percepută pentru traversarea podului peste Dunăre este mai mare în România faţă de cea din Bulgaria. Posesorii de vehicule de transport persoane cu cel mult 8+1 locuri pe scaune plătesc pentru trecerea podului pe sensul Ruse-Giurgiu o taxă de 2 euro (4 leva). 

Mai puteţi citi: 

 
 
Imagini din aceeasi galerie
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Podul Giurgiu-Ruse a fost construit, în perioada 1952-1954, din oţel pe două nivele, ferovial şi rutier, cu două benzi şi trotuar pentru pietoni
  • Liderii Partidelor Comuniste, Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, au făcut un obicei din întâlnirile cu „semnificaţie istorică“ chiar pe pod, în cadrul deselor întâlniri bilaterale
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările