Forbes: Trei lecţii de supravieţuire pe timp de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trei antreprenori au anticipat declinul economic românesc încă din 2008 şi au restructurat rapid afacerile. S-au numărat printre primii şefi de companii private care au simţit că valul recesiunii va lovi România. Atunci, şi-au revizuit bugetele şi au tăiat costurile. Trei lecţii de supravieţuire.

Căderea băncii Lehman Brothers în toamna anului 2008 nu i-a lăsat indiferenţi pe Dan Ştefan, proprietarul companiei de închirieri auto Autonom, pe Radu Enache, acţionarul majoritar al lanţului hotelier Continental şi pe Ovidiu Buluc, care controlează distribuitorul de medicamente Farmexim.

Mai citeşte şi:

Dosar: Chipul crizei în Uniunea Europeană

În acel an, când România sărbătorea creşterea economică de basm (de peste 7% ), cei trei antreprenori puneau la cale strategii pentru „zile negre". Au început cu îngheţarea salariilor angajaţilor, cu reducerea personalului şi au continuat să taie, cu atenţie, „crengile moarte din propriile afaceri": au revizuit bugetele, au căutat finanţare externă şi au eliminat clienţii rău-platnici.

Când criza a lovit din plin, erau pregătiţi. Totuşi, planurile lor pot fi încurcate de lipsa de predictibilitate a sistemului fiscal, de schimbările macroeconomice şi de modificările cursului valutar. Pentru această situaţie, cei trei oameni de afaceri au pregătite alte planuri.

DOAR UN REGRET

Pe o piaţă auto în care vânzările s-au prăbuşit anul trecut la jumătate, iar leasingul auto a căzut cu 72% faţă de 2008, afacerea lui Dan Ştefan a reuşit să reziste. Antreprenorul de 31 de ani deţine, împreună cu fratele său, o companie de închirieri de automobile. Are o flotă de 650 de autovehicule în 20 de oraşe din ţară, cu peste 60 de angajaţi.

Nu are experienţa lui Ovidiu Buluc sau a lui Radu Enache, dar anii petrecuţi la studii în Franţa l-au învăţat că, în orice business, trebuie să ai o strategie bine pusă la punct. Pe asta s-a bazat la sfârşitul anului 2008 când a decis să pună în aplicare propriul plan anticriză.

Măsurile s-au îndreptat în două direcţii. Pentru început au fost reduse costurile prin renegocierea chiriilor în toate oraşele unde avea spaţii închiriate. A fost destul de dificil, într-o primă fază, mai ales că România nu era afectată de criză. A doua măsură a fost reducerea flotei de maşini. La începutul anului 2009 a vândut o bună parte din active (20% din maşini) pentru a reduce pierderile. „Mai bine marchez un câştig mai mic decât să acumulez pierderi de la lună la lună", explică tânărul antreprenor.

Cu toate acestea are şi un regret. Ar fi trebuit să pună în practică decizia de vânzare a activelor cu câteva luni mai devreme, şi nu în primăvara anului 2009 când preţurile scăzuseră semnificativ. Chiar şi aşa, compania lui Dan Ştefan a închis anul trecut cu o cifră de afaceri de 2,8 milioane euro, în creştere cu 20%. Pentru acest an, mizează pe afaceri de 3,7 milioane de euro. O estimare care ar putea fi pusă în pericol de o eventuală mărire a taxelor, pentru că acest lucru s-ar traduce într-o scădere a bazei de clienţi şi, implicit, o diminuare a veniturilor.

Finanţările prin leasing sunt de trei milioane de euro anual. „Chiar dacă e o firmă îndatorată, este una care are un business solid şi nu am întârziat cu plata ratelor", spune Ştefan. A primit mai multe oferte să-şi vândă afacerea, dar le-a respins pe toate până acum. Mai mult, la finalul lui 2008 a fost foarte aproape să cumpere o firmă concurentă. După o serie de consultări cu fratele său, au decis, cu strângere de inimă, să amâne această investiţie. Acum se bucură că au luat această decizie.

LUPTA CU BUGETUL

Radu Enache, proprietarul lanţului hotelier Continental, este omul deciziilor de moment. El numeşte asta (pompos) „reactivitate instantanee". Zi şi noapte se uită pe cifre. A redus din stocuri pentru a avea cât mai puţini bani blocaţi, a diminuat drastic personalul de la 1.100 la 800 de salariaţi. Dar cel mai importat lucru pe care l-a făcut a fost să stopeze investiţiile.

„Nu pot să mă arunc în gol fără să văd marea", explică omul de afaceri. Deşi avea rezervate 22 de milioane de euro pentru acest an şi are în buzunar două autorizaţii de construcţie, Enache nu se grăbeşte să investească.

Mai puteţi citi în numărul 33 al revistei „Forbes România":

Febra glabenă. Miracolul chinezesc prezintă simptomele unui atlet suprasolicitat. Cu o piaţă imobiliară inflamată, o monedă subevaluată şi o industrie bazată excesiv pe exporturi, dar mai ales cu un sistem bancar neperformant, China ar putea trece oricând de la extaz la agonie.

Cea de-a doua viaţă a sportivului român. Sub 10% din sportivii de performanţă adună destui bani în cariera sportivă pentru un trai liniştit după retragere. De aceea, pentru cinci din zece sportivi şi foşti sportivi, antreprenoriatul postcarieră devine formă de supravieţuire.

Urmaşii unturii de peşte. Alimentele care-şi promovează aşa-zisele proprietăţi de medicament s-au transformat într-o afacere de 160 de miliarde de dolari.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite