Forbes: Implicaţiile faptului că Apple a devenit cea mai valoroasă companie tehnologică din lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Apple, businessul legat indisolubil de Steve Jobs - vedeta supremă din Silicon Valley - a devenit, acum trei săptămâni, cea mai valoroasă companie tehnologică din lume, depăşind gigantul Microsoft. Ce înseamnă asta? 

În 1997, când Steve Jobs se întorcea în compania pe care o fondase la sfârşitul anilor '70, Apple avea o capitalizare bursieră de 15,6 miliarde de dolari, adică de peste nouă ori mai puţin decât Microsoft, cea mai mare companie de software a ultimelor două decenii. Era vremea lui Bill Gates.

Ziua de 26 mai 2010, cu trei săptămâni înainte de lansarea iPhone 4, avea să pună capăt acestei epoci măcar din punct de vedere al simbolisticii cifrelor - este, dacă vreţi, materializarea unei tendinţe de mult manifestate: în ultimii nouă ani, odată cu lansarea primului iPod, Apple a devenit încet cea mai cool companie tehnologică din lume. La sfârşitul şedinţei bursiere din acea zi, Apple valora pe NASDAQ 222,07 miliarde de dolari, cu circa trei miliarde mai mult decât Microsoft. Asta după ce, nu mai devreme de luna martie, diferenţa dintre capitalizările celor două companii era de 50 de miliarde de dolari în favoarea companiei lui Bill Gates.

Cum a fost posibil ca Apple să depăşească Microsoft - gigant software a cărui tehnologie se află aproape în orice corporaţie, instituţie guvernamentală din lume şi în peste 90% din desktopuri? Iată un răspuns în opt cuvinte: Steve Jobs şi nucleul dur al fanilor Apple. Altfel spus, Jobs a reuşit să-şi transforme compania într-un oracol al tehnologiei pentru consumatori .

În 2001, după lansarea primului iPod, Forbes USA scria rezervat despre noul gadget: „Apple a anunţat că „the breakthrough device" este un player MP3 portabil. Dar, chiar dacă este unul impresionant, rămâne totuşi un player MP3 portabil". Pe atunci, probabil că singurul om care nu avea nicio urmă de rezervă privind modul în care iPod va schimba lumea era chiar Steve Jobs. Şi a avut dreptate, pentru că gadgetul, deşi era doar un MP3 player, ne-a făcut să ascultăm muzica altfel. Iar după lansarea la fel de răsunătoare a iPhone, a devenit evident că Jobs ştie care este următoarea jucărie pe care şi-o doreşte orice împătimit al tehnologiei.

iPerspective. Cele două succese nu l-au scutit de comentarii rezervate, pesimiste chiar, odată cu recenta lansare a tabletei iPad. Cifrele vorbesc însă de la sine: la două luni de la lansare, s-au vândut deja două milioane de iPad-uri din cele 7,6 milioane cât este ţinta de vânzări pentru acest an. OK, Steve Jobs este genial, iar Apple egal Steve Jobs. Iar aceste două premise nasc o întrebare: poate supravieţui Apple fără Steve Jobs? Mai ales că anul trecut, a făcut un transplant de ficat, după ce în 2004 a trecut peste un cancer pancreatic. O întrebare al cărei răspuns investitorii de pe NASDAQ nu se grăbesc să-l afle acum. Gustul „mărului" tehnologic i-a înfierbântat.

Citiţi mai multe despre topul companiilor IT&C la nivel mondial în numărul 33 al revistei Forbes România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite