Flight Refund: TAROM, compania cu cele mai multe zboruri cu probleme în ultimele două luni. Cum pot cere românii despăgubiri

Flight Refund: TAROM, compania cu cele mai multe zboruri cu probleme în ultimele două luni. Cum pot cere românii despăgubiri

Începând cu decembrie 2018 şi până pe 26 ianuarie 2019, 225 de curse aeriene au înregistrat incidente pe principalele patru aeroporturi din România – Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi, mai mult de jumătate dintre ele fiind cauzate de evenimente de forţă majoră. Peste 75% din numărul total de incidente aparţin companiilor de linie.

Aeroporturile din România continuă să fie tranzitate de un număr din ce în ce mai mare de pasageri, de la un an la altul. Se estimează că, în 2018, traficul de pasageri a depăşit 28 de milioane de persoane, previziunile pentru 2019 fiind de peste 32 de milioane de pasageri, potrivit Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).
 
Evoluţia ascendentă a tranzitului de pasageri este confirmată şi de numărul de incidente înregistrate pentru cursele aeriene pe principalele patru aeroporturi din România – Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi, în primele două luni din sezonul de iarnă. 
 
Potrivit Flight Refund, companie dedicată rezolvării cererilor îndreptăţite ale călătorilor în ceea ce priveşte serviciile companiilor aeriene, în această perioadă au fost înregistrate 225 de incidente de zbor, peste 75% aparţinând companiilor de linie. De altfel, TAROM este compania aeriană pentru care au fost raportate cele mai multe zboruri cu probleme – 86 la număr, fiind urmată de Lufthansa, cu 42 de incidente şi Aeroflot, cu 12 astfel de cazuri. Dintre companiile low-cost, Wizz Air a avut cele mai multe zboruri cu probleme – 34 la număr, în primele două luni de iarnă.
 
“Sezonul de iarnă este o perioadă propice pentru creşterea traficului de pasageri pe aeroporturile din România, precum şi pentru apariţia incidentelor de zbor, cu precădere a celor cauzate de condiţiile meteo nefavorabile specifice acestei perioade. 
 
De altfel, din numărul total de cazuri de zboruri cu probleme înregistrate în primele două luni ale iernii, între 40 – 60% au fost determinate de evenimente de forţă majoră. În astfel de cazuri, deşi pasagerii se confruntă cu situaţii dintre cele mai neplăcute – de la anularea sau redirecţionarea zborului, până la cazurile în care rămân blocaţi în aeroport din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, este important ca aceştia să cunoască faptul că, în astfel de contexte, companiile aeriene sunt pasibile de atenuarea daunelor (zbor alternativ, cazare, masă, transfer etc.), însă nu şi de despăgubire”, a declarat Anikó Bolyó, General Manager Flight Refund.
 
Fără drept de despăgubire, dacă incidentul de zbor este cauzat de evenimente de forţă majoră 
 
Potrivit Regulamentului CE 261/2004, pasagerul este eligibil să primească despăgubiri în următoarele cazuri: dacă avionul a întârziat mai mult de 3 ore de la aterizare şi dacă a fost informat de anularea cursei cu sub 14 zile până la ora sau data zborului, precum şi dacă zborul a fost anulat în mod neaşteptat. 
 
De asemenea, pasagerul poate cere compensaţie dacă i s-a refuzat îmbarcarea, chiar şi când s-a prezentat la poartă cu toate documentele de călătorie valabile şi bagaje cu greutate corespunzătoare. Aceste situaţii se aplică pentru toate tipurile de zboruri, inclusiv chartere, cu menţiunea că zborul trebuie să decoleze de pe un aeroport UE sau, dacă zborul pleacă din afara Uniunii, acesta să fie operat de o companie din UE.
 
“Este important ca pasagerii să îşi cunoască drepturile, şi, în acelaşi timp, să fie informaţi cu privire la faptul că nu în toate cazurile în care zborul a fost anulat sau a întârziat, sunt eligibili pentru compensaţii. Dacă aceste incidente au fost cauzate de evenimente de forţă majoră, cum sunt condiţiile meteo nefavorabile, grevele, incendiile, atentatele teroriste sau starea de război, ei nu pot cere despăgubiri”, a adăugat Anikó Bolyó. 
 
În România, în primele două luni ale sezonului de iarnă, cele mai frecvente cauze ale zborurilor cu probleme au fost condiţiile meteo nefavorabile. În situaţii ca imposibilitatea aterizării avioanelor pe aeroporturile de destinaţie, în Iaşi şi Bacău, şi rutarea către alte aeroporturi din cauza ceţii, sau anularea zborurilor şi închiderea aeroportului din Timişoara din cauza viscolului, pasagerii nu au putut cere despăgubiri.
 
Pasagerii români au fost afectaţi de incidente de zbor şi pe aeroporturi din străinătate. În cazuri ca blocarea în aeroport din cauza unei furtuni tropicale în Thailanda, în luna ianuarie, sau amânarea a sute de zboruri pe un aeroport din Londra, din cauza dronelor care au invadat pistele de zbor, pasagerii nu au putut primi compensaţii.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: