„Farmec“, un brand românesc care rezistă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Farmec S.A. este una dintre puţinele firme româneşti care nu au fost preluate de corporaţiile internaţionale, iar acţionarii majoritari ai companiei nu vor să o vândă.

Nu există român care să nu fi auzit de laptele Doina sau de loţiunea Tarr. Iar acest lucru este de înţeles având în vedere că producătorul de cosmetice Farmec are o istorie de peste 120 de ani pe piaţa românească. Fiind singura companie de profil de pe piaţă, fabrica Farmec a mers destul de bine până în 1994. Apoi a urmat privatizarea, proces care a permis oricărui angajat să cumpere acţiuni. Astfel, firma a ajuns să aibă 400 de acţionari, iar familia Turdean să deţină cele mai multe dintre ele -  35%. În prezent, compania Farmec este condusă de Mircea Turdean, după ce a preluat în 2010 ştafeta de la tatăl său, Liviu Turdean, care a avut un mandat de 40 de ani.

Crescut cu Farmec

Mircea Turdean lucrează de 18 de ani în fabrica de la Cluj. Acesta a fost primul său loc de muncă serios. Şi a pornit de jos. „Asta a fost concepţia sănătoasă a tatălui nostru, de a porni de jos. Şi fratele meu a pornit de la funcţia de agent de vânzări şi a avansat la director de vânzări", povesteşte Mircea Turdean.

A început ca laborant în perioada în care era student şi, ulterior, a devenit cercetător pentru cinci-şase ani în laborator. Astfel a ajuns să descopere că îi place să combine parfumurile şi acum intervine şi modifică esenţele din produse ori de câte ori crede de cuviinţă. „Este un avantaj să ştii cât mai multe aspecte ale firmei", punctează Turdean.

În următorii cinci-şase ani a fost şef al secţiei de tehnologie, ca, ulterior, pentru alţi opt ani, să fie director tehnic. Din 2010 a preluat conducerea companiei, după ce tatăl său i-a predate ştafeta. Mircea Turdean spune că este mulţumit de activitatea companiei pe care o conduce. A angajat în ultimele şase luni 30 de salariaţi, astfel că numărul de angajaţi a ajuns în prezent la 590 de persoane. Turdean susţine că rudele angajaţilor au prioritate la angajare, dat fiind faptul că atât el, cât şi fratele său au crescut în companie alături de familie.

Ofertele de preluare, ocolite

Şeful companiei este mulţumit şi de cifra de afaceri obţinută. Compania Farmec a avut anul trecut vânzări de 26,6 milioane de euro, iar, în primele cinci luni ale acestui an,  cifra de afaceri a crescut cu 8,5%, până la 11,5 milioane de euro. Ceea ce-l nemulţumeşte pe directorul general al companiei sunt taxele. El a trebuit să plătească anul trecut taxe şi impozite de aproximativ 2,8 milioane de euro. De asemenea, el spune că statul nu sprijină mediul de afaceri ci, din contră, îl încurcă. „Dacă ar fi să ne întrebăm cu ce ne ajută statul în business, cred că întrebarea ar fi un pic invers: Cu ce ne încurcă?", spune Turdean. El susţine că şi acum aşteaptă ca statul să-i ramburseze TVA, în condiţiile în care el ar fi trebuit returnat în trei luni.

În ciuda dificultăţilor întâlnite, Turdean afirmă ferm şi răspicat că nu vinde fabrica Farmec. De ce? Pentru că este profitabilă şi pentru că se gândeşte că, odată intrată pe mâna unor străini, aceasta ar fi închisă. „Riscul ca o firmă românească să fie cumpărată de una străină se vede la tot pasul. De multe ori, aceste tranzacţii se finalizează prin închiderea producţiei. Fabrici tradiţionale, odată ce au fost preluate, au ajuns să fie închise, iar corporaţiile au relocat producţia în alte ţări", explică şeful Farmec. Oferte de preluare a tot primit în ultimii 20 de ani, dar nu le-a dat curs. Nici nu s-a ajuns niciodată să se discute despre vreun preţ.

În ceea ce priveşte investiţiile pe care vrea să le facă compania în acest an, Turdean ne-a spus că va aloca 600.000 de euro pentru retehnologizare, maşini, componete noi şi pentru un program de reabilitare termică.

Bugete mai mici pentru investiţii

Dacă acum vorbeşte de un buget de investiţii de câteva sute de mii de euro, în urmă cu patru-cinci, firma aloca şi câte două milioane de euro pe an. „Acum discutăm de alte condiţii. Am redus cheltuielile. În schimb, alocăm mai mulţi bani pentru promovare, cam 5% din cifra de afaceri. Un alt obiectiv pentru acest an este creşterea veniturilor din exporturi. „Deocamdată suntem la 10% din cifra de afaceri şi ne-am propus ca în acest an să creştem vânzările la export cu 40%", a completat Turdean.

600.000 de euro reprezintă investiţiile pe care vrea să le facă Farmec în acest an.

Produse cu tradiţie

Gerovital este una dintre gamele de produse pe care Farmec le produce şi le comercializează încă din perioada comunistă. O parte din produsele Gerovital sunt făcute la fabrica din Cluj încă din 1964. O altă parte se făcea la fabrica Miraj din Bucureşti, aceasta fiind achiziţionată de Farmec în 2008. Astăzi, gama Gerovital aduce cea mai mare parte a veniturilor Farmec - 50-60% din totalul de încasări. „Sunt produse precum laptele Doina sau loţiunea Tarr pentru care clienţii nu ne lasă  să le schimbăm consistenţa sau ambalajul. Atât de mult sunt fidelizaţi, încât, cum modificam ceva în cazul lor, imediat simţeam scăderea vânzărilor", ne-a spus şeful Farmec.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite