EY: Noile măsuri fiscale crează o incertitudine nemaintâlnită de dinaintea intrării României în UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
impozite zero

Noile măsuri fiscale anunţate prin programul de guvernare PSD-ALDE au stârnit ample reacţii – negative – atât din partea mediului de afaceri, cât şi din partea analiştilor financiari. EY România consideră că sunt „nişte măsuri complet inoportune, care sunt anunţate fără să se fi făcut nicio analiză de impact”.

Cele mai controversate propuneri cuprinse în programul de guvernare - impozitul pe cifra de afaceri, impozitul pe venitul global şi introducerea taxei de solidaritate din 2018 – sunt considerate „nişte măsuri complet inoportune”.

„Aceste măsuri ridică foarte multe semne de întrebare din punct de vedere al fezabilităţii lor, dar şi din punct de vedere al impactului pe care îl vor determina. Măsurile anunţate arată o schimbare majoră de abordare în decursul unei foarte scurte perioade de timp. Mă refer acum, în special, la înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, introducerea impozitului pe venitul global şi introducerea taxei de solidaritate. Sunt nişte măsuri complet inoportune, care sunt anunţate fără să se fi făcut nicio analiză de impact”, a declarat într-un comunicat Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistenţă fiscală şi juridică, EY România.

Impozitul pe cifra de afaceri este similar cu TVA-ul

Potrivit acestuia, raţionamentul pe care se bazează introducerea impozitului pe cifra de afaceri ar putea fi că firmele/contribuabilii încearcă să minimizeze profitul impozabil prin metode mai mult sau mai puţin legale. „Ceea ce nu este corect tehnic, atâta vreme cât există legislaţie privind preţurile de transfer care, aplicată corect, împiedică astfel de fenomene”, consideră Milcev, precizând că, în prezent, o astfel de impozitare pe venit se aplică doar pentru microîntreprinderi.

„Impozitarea în acest mod a cifrei de afaceri ar fi un caz unic în UE şi vizibil în afara trendului european privind baza de impozitare consolidată comună. Subliniez că impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degrabă cu TVA-ul (“sales tax”) şi, prin urmare, guvernul trebuie să facă o analiză pentru a determina dacă este regulamentară introducerea acestui impozit în locul celui pe profit. Există probabilitatea ca acest impozit să fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul şi, prin urmare, este de aşteptat să se pună în mişcare procedura de infringement din partea Comisiei Europene”, susţiune analistul. 

În plus, opinează Milcev, vor fi mulţi perdanţi în urma aplicării acestei măsuri, cum ar fi contribuabilii cu cifra de afaceri mare şi profit mic (e.g. retail, distribuţie), societăţi în dificultăţi financiare care vor plăti impozit chiar şi fiind în poziţie de pierdere etc.

Taxa de solidaritate ar putea crea inechităţi

În ceea ce priveşte taxa de solidaritate, introdusă pentru cei care au venituri ce depăşesc zece salarii minime pe economie, analistul a afirmat că nu este clar nici procentul, nici modul exact de calcul. „Este de aşteptat ca prin această abatere de la cota unică (modelul care a servit bine României de peste un deceniu) să fie generate inechităţi fiscale”, a spus specialistul EY România. 

O altă consecinţă negativă a acestei măsuri este, potrivit analistului, descurajarea specialiştilor talentaţi şi de succes care au rămas pe moment în ţară, dar şi a celor care s-au afirmat profesional până acum peste hotare şi se gândesc să revină în ţară.

„În concluzie, nu este doar o problemă fiscală, ci şi o problemă de atractivitate a ţării pentru resurse umane; şi aici Guvernul transmite un mesaj contradictoriu”, consideră Milcev.

Contribuabilii, total  nepregătiţi pentru impozitul pe cifra de afaceri

În ceea ce priveşte impozitul pe cifra de afaceri,  „o altă surpriză anunţată de noul Guvern fără nicio pregătire prealabilă”, specialistul a amintit că în perezent legislaţia fiscală, sistemul informatic al ANAF şi - desigur - obişnuinţa contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cotă unică. 

„Nu este deloc clar de ce se impune această modificare de sistem, care vor fi schimbările principale şi în ce fel complicaţiile inerente acestei schimbări o să merite tot efortul. Cred că guvernul trebuie să fie conştient că asemenea măsuri implică o schimbare radicală de politică fiscală. De asemenea, ele arată o inconsecvenţă a programului de guvernare în această zonă şi induc o stare de incertitudine şi impredictibilitate cum nu s-a văzut de dinainte de intrarea României în Uniunea Europeană”, a spus Milcev.

În opinia specialistului EY este „total neconstructiv şi inoportun ca guvernul să anunţe modificări fiscale de anvergură, fără a se face analize prealabile ale impactului calitativ şi cantitativ”. „Sper, totuşi, că aceste măsuri vor fi reconsiderate şi că se va renunţa în cele din urmă la implementarea lor”, a încheiat analistul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite