Executivul amână cu un an reducerea TVA, asumată prin programul de guvernare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
procent la suta

Executivul ia în calcul să amâne scăderea cotei TVA de la 19% la 18%, măsură prevăzută în programul de guvernare să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2019. Amânarea vine pe fondul creşterii accelerate a deficitului bugetar din ultima lună şi a neatingerii cotei de colectare a veniturilor la buget, estimată la constituirea bugetului pe acest an.

Surse guvernamentale spun că o decizie finală privind reducerea cotei TVA de la 1 ianuarie 2019 sau amânarea măsurii pentru 1 ianuarie 2020 va fi luată în Guvern cât mai aproape de sfârşitul acestui an, scrie Mediafax, arătând că Executivul vrea să se asigure astfel că nu există riscul ieşirii din ţinta de deficit bugetar de 3% din PIB, au adăugat sursele guvernamentale.

În programul de guvernare al Cabinetului Viorica Dăncilă, adoptat de Parlament, se arată că „Guvernul va propune modificarea cotei TVA de la 19% la 18%, începând cu 1 ianuarie 2019”.

Cota standard de TVA s-a micşorat de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, iar de la 1 ianuarie 2017 a scăzut din nou de la 20% la 19%.

Pe 24 iulie, ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, a declarat că la minister are loc o analiză comparativă pe Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală în vederea aplicării unui nou cadru fiscal de la începutul anului viitor.

Deficit uriaş pe primele şase luni, de aproape 15 miliarde de lei

Bugetul general consolidat, care include atât bugetul de stat, cât şi bugetele de pensii şi de şomaj, a încheiat primele şase luni cu un deficit de 14,97 miliarde lei, 1,61% din Produsul Intern Brut (PIB), faţă de 2,21% cât era programat, de peste două ori mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, arată datele publicate joi pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Spre comparaţie, execuţia bugetară pe primele cinci luni a indicat o gaură la bugetul de stat de 8,14 miliarde de lei, 0,88% din PIB,de aproape 4 ori mai mult decât în perioada similară a anului trecut, când a fost de numai 2,2 miliarde de lei (0,27% din PIB).

În primele şase luni din 2017, deficitul bugetar a fost de 6,3 miliarde lei, respectiv 0,77% din PIB. 

În ianuarie-iunie 2018, veniturile bugetului general consolidat, de 132,04 miliarde lei, reprezentând 14,2% din PIB, sunt cu 12,6% mai mari, în termeni nominali, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Se înregistrează creşteri faţă de anul precedent în cazul încasărilor din contribuţiile de asigurări (+36,8%) şi din veniturile nefiscale (+13%).

”În luna iunie 2018 se constantă o îmbunătăţire a colectării veniturilor din TVA, astfel acestea au crescut cu 15,6% faţă de luna iunie 2017, ajungând la o valoare de 26,77 miliarde lei pe primele şase luni ale anului, ceea ce reprezintă o creştere cu 5,9% faţă de perioada similară a anului precedent”, se arată în comunicat.

Veniturile din accize au fost în sumă de 13,13 miliarde lei (1,4% din PIB) cu 9,9% mai mari comparativ cu perioada similară a anului precedent. De asemenea, încasările din impozite şi taxe pe proprietate au crescut cu 5,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017.

S-au înregistrat scăderi ale încasărilor din impozitul pe salarii şi venit cu 21,5% pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2018, a cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2018. 

”De asemenea, se înregistrează o diminuare cu 26,8% faţă de aceeaşi perioadă anului precedent la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi ca urmare a aplicării OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule”, se arată în comunicat.

Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate sunt de 6,9 miliarde lei cu 22,8% mai mari decât cele încasate în anul 2017 în aceeaşi perioadă.

Cheltuielile bugetului general consolidat sunt în sumă de 147,01 miliarde lei, cu 19% mai mari faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent.

”Cheltuielile de personal sunt cu 24,4% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, creşterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 9,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent”, se arată în comunicat.

Creşteri semnificative se înregistrează atât la bugetele locale, cât şi la bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi la bugetele instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii bugetare.

”Subvenţiile sunt mai mari cu 4,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, menţinându-se la acelaşi nivel ca procent din Produsul Intern Brut, respectiv 0,4%. Dobânzile sunt cu 21,7% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, respectiv 0,8% din PIB, avându-se în vedere cumularea datelor de plată a dobânzilor aferente mai multor titluri de stat de tip benchmark”, se arată în comunicat.

Cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de anul precedent cu 13,9%, fiind influenţate, în principal, de majorarea cu 9% a punctului de pensie de la 1 iulie 2017, ajungând la 1000 lei şi de devansarea sumei (1,3 miliarde lei) pentru plata a 50% din cheltuielile cu pensiile pentru luna iulie care se distribuie prin Poşta Română, precum şi majorarea şi modificarea modalităţii de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi stimulentul de inserţie.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 9,1 miliarde lei, de 1,5 ori mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În 2017, deficitul bugetului general consolidat a fost de 24,3 miliarde de lei, 2,88% din PIB, sub ţinta anuală stabilită de 2,96%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite