EXCLUSIV Oamenii lui Mazăre din Portul Constanţa, prinşi la colţ într-un contract penal

EXCLUSIV Oamenii lui Mazăre din Portul Constanţa, prinşi la colţ într-un contract penal

Conducerea Portului Constanţa a plătit în avans, nejustificat, 52,4 milioane de lei în favoarea constructorului olandez al digului de larg

Un raport al Corpului de Control din Ministerul Transporturilor semnalează modificări ilegale, operate de conducerea Portului Constanţa, într-un contract de 117 milioane de euro. Portul este condus de şeful PSD Constanţa, fost profesor al primarului Radu Mazăre.

Abuz în serviciu contra intereselor publice, modificări ilegale aduse unor clauze contractuale obligatorii, plata nejustificată, în avans, a unei sume echivalente cu 12,5 milioane de euro în defavoarea Companiei Naţionale Administraţia Portului Maritim (CN APM SA) Constanţa, mărirea valorii unor contracte fără respectarea prevederilor legale... Acestea sunt câteva concluzii la care au ajuns reprezentanţii Corpului de Control din cadrul Ministerului Transporturilor, după o inspecţie efectuată la compania portuară.

Faptele amintite mai sus, consemnate într-un raport al Corpului de Control, sunt trecute în sarcina conducerii CN APM SA, care este acuzată că a favorizat firma olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, partenerul privat desemnat să construiască digul de larg al Portului în baza unui contract de 117 milioane de euro.

În capul listei cu persoanele responsabile pentru deficienţele constatate de către Corpul de Control de la Transporturi apar Lucian Băluţ, director general, şi Decebal Şerban, fost director general.

Cei doi sunt un fel de vedete locale în rândurile social-democraţilor: Lucian Băluţ este un fost profesor al primarului Radu Mazăre şi şeful filialei locale a PSD, iar Decebal Şerban – consilier personal al lui Valentin Preda (cel care a fost susţinut de PSD ca secretar de stat în Ministerul Transporturilor, aflat în această funcţie în februarie 2013, când s-a semnat controversatul contract), apropiat, de asemenea, al primarului de la Constanţa.

Ce s-a întâmplat la Portul Constanţa? Pe scurt, după ce compania portuară a stabilit un cadru contractual cu Van Oord în vederea construirii digului de larg, anumite clauze din acel cadru au fost schimbate astfel încât firma olandeză să aibă numai de câştigat, iar statul român – numai de pierdut.

De altfel, „Adevărul“ a semnalat în premieră schimbarea peste noapte a contractului respectiv, iar acum raportul Corpului de Control confirmă dezvăluirile noastre, pe lângă care mai adaugă unele aspecte, inclusiv de natură penală.

Sesizare către Parchetul Constanţa

Autorii raportului propun înaintarea documentului către Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa, având în vedere că, în urma controlului, echipa a constatat că „aspectele prezentate constituie indicii ale săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, prevăzută la art. 248 din Codul Penal“.

Vă prezentăm în continuare, principalele concluzii ale Corpului de Control, aşa cum au fost consemnate în raport.

** „Conducerea executivă a CN APM SA Constanţa a aprobat plata avansului prevăzut de acordul contractual nr. 3973/01.02.2013 în sumă de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,49 milioane de euro, către Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fără respectarea legii şi a condiţiilor contractuale“.

** „Prin modificarea unor clauze din acordul contractual (...) în favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiază de mărirea valorii contractului fără a fi respectate prevederile legale“.

** „Modificarea preţului contractului nr. 3974/01.02.2013 – «Servicii de consultanţă de supervizare a execuţiei lucrărilor aferente proiectului de finalizare a digului de larg din Portul Constanţa» – favorizează ofertantul câştigător Royal Haskoning cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 de euro“.

** „S-au modificat şi s-au adăugat, în defavoarea CN APM SA Constanţa, clauze contractuale obligatorii în acordul contractual 3973/01.02.2013 «Prelungirea digului de larg al Portului Constanţa», după desemnarea câştigătorului procedurii de achiziţie publică“.

Sancţiunile pot veni peste câteva zile

Printre măsurile propuse de Corpul de Control se numără şi „cercetarea şi sancţionarea, după caz, a persoanelor din cadrul companiei, responsabile pentru deficienţele constatate, în termen de 30 de zile de la primirea raportului“. Iar documentul a fost elaborat în urmă cu o lună, mai exact la data de 27 iunie 2013, astfel că respectivele sancţiuni ar putea fi aplicate peste câteva zile.

De asemenea, Corpul de Control atrage atenţia asupra faptului că „deficienţele constatate au implicaţii financiare asupra bugetului de stat, dar şi asupra fondurilor structurale ale Uniunii Europene“, finanţarea contractului amintit în raport venind, în bună parte, de la Comisia Europeană.

Van Oord Dredging and Marine Contractors BV beneficiază de mărirea valorii contractului fără a fi respectate prevederile legale.
(din Raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor)
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările