ESSA: Se adânceşte criza de personal pentru retailerii alimentari. Forţa de muncă din afară nu mai reprezintă o soluţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
supermarket-shopping-cumparaturi-cos-gol

Bucureşti, Braşov, Constanţa, Timişoara, Cluj şi Iaşi sunt oraşele de unde vin cele mai multe cereri de personal din partea reţelelor din retailul alimentar, se arată într-un studiu al ESSA Group, potrivit căruia forţa de muncă din afară nu mai este o soluţie.

ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară, se confruntă astăzi cu găsirea candidaţilor potriviţi, într-o perioadă extrem de delicată, în care toate deciziile sunt luate în funcţie de măsurile dictate de pandemie.

”Bucureştiul şi cele cinci mari oraşe, definite ca Tier 1, au o concentrare mai mare de puncte de vânzare din canalul modern trade. Pentru job-urile ESSA ce necesită candidaţi calificaţi şi necalificaţi, cea mai mare competiţie o avem din partea platformelor logistice, prezente în aceste oraşe. Sunt multe cereri de personal, dar puţini cei care au disponibilitatea să le acceseze”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut. 

În contextul în care astăzi, la nivelul general al pieţei, se vorbeşte de un deficit de personal, antreprenorul spune că, iniţial, a luat în calcul varianta personalului din ţări care nu fac parte din Uniunea Europeană (non-UE), cu focus pe Sri Lanka, considerând-o ”soluţia ideală”. 

ESSA Group a interacţionat prima oară cu forţa de muncă non-UE în 2019, dar a renunţat odată cu venirea crizei. Ulterior, a reactivat interesul pentru această idee prin intermediul unor consultanţi specializaţi, reactualizând costurile de aducere în ţară pentru personalul cu potenţial. 

”Pornind de la obligativitatea respectării unui cuantum salarial şi a unor condiţii de aducere în ţară - masă, cazare, taxe guvernamentale, bilete de avion, permise de şedere, etc - costul final este cu 32,8% mai mare decât în cazul recrutării şi delegării de personal autohton. În plus, există şi un termen mare de aşteptare de la plasarea cererii şi până când aceştia vor veni fizic la muncă în România, respectiv de patru până la şase luni”, mai declară Eugen Saulea. 

Drept urmare, varianta recrutării de angajaţi autohtoni rămâne cea mai bună, chiar dacă în prezent sunt mai multe locuri de muncă decât candidaţi pentru acele locuri. Recent, ESSA Group a avut, la nivelul unei reţele de supermarket, un necesar de peste 300 de persoane, job-ul de casier fiind preponderent. Compania a indentificat două motive principale pentru care apar aceste comenzi masive de personal. Primul si cel mai important este cel al migrării propriilor angajaţi către alte reţele de profil. Plecările au la bază aspecte precum cele legate de salarizare, programul de lucru sau structura de management. 

Al doilea motiv este cel legat de sezonalitate şi de licitaţiile pentru servicii noi. În această categorie este dominant job-ul de lucrător polivalent (64%), urmat de lucrătorul comercial (21,9%) şi de casieri (3,63%). 

”Fenomenul de migrare a propriilor angajaţi ai marilor reţele către alte companii de profil este unul de o mare amploare în anul 2021. Avem două trimestre din acest an cu creşteri alarmante de la o lună la alta şi estimăm că apogeul acestei crize de personal va fi în trimestrul al patrulea, perioadă în care toţi furnizorii îşi doresc vânzări maxime”, explică Eugen Saulea. 

Cel mai important factor decizional pentru candidaţi rămâne salariul, la care se adaugă bonusurile şi alte stimulente. Potrivit ESSA Group, cel mai mic salariu în acest domeniu este salariul minim pe economie, pentru un post necalificat, respectiv 1.700 de lei net. La polul opus, salariile mai mari depăşesc 2.800 de lei net şi cumulează prestări de servicii conexe sau sporuri de weekend.  

La momentul de faţă, parteneriatele setate de ESSA sunt în principal cu marii retaileri alimentari şi foarte puţin cu cei din segmentul DIY (do it yourself). Segmentul alimentar este cel cu rulaje semnificative, fiind foarte utile efectivele puse la dispoziţie de către companiile specializate, aşa cum este şi ESSA. În ultimii ani, compania lui Eugen Saulea a redefinit termenul de “leasing de personal” în relaţia cu marii retaileri, în contextul în care colaborarea cu aceştia presupune multă flexibilitate când vine vorba de selecţia de personal. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite