După cea mai scumpă autostradă, vom avea şi cel mai scump drum expres din Europa: 16,5 milioane de euro pe kilometru. Cum comentaţi?

După cea mai scumpă autostradă, vom avea şi cel mai scump drum expres 
din Europa: 16,5 milioane de euro pe kilometru. Cum comentaţi?

Pentru autostrăzile de câmpie, standardele prevăd costuri de cel mult 6,5 milioane de euro pe kilometru

Statul va aloca două miliarde de euro pentru tronsonul rutier de 121 de kilometri dintre Craiova şi Piteşti, adică 16,5 milioane de euro pe kilometru. În condiţiile în care drumul deja există, iar standardele de cost sunt de cel mult 6,5 milioane de euro/kilometru pentru autostrăzile de câmpie, putem spune că această rută va fi cea mai scumpă din Europa, după proiectul Comarnic-Braşov (care va costa 20 de milioane de euro/kilometru).

Ştiri pe aceeaşi temă

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) anunţă că vrea să contracteze prin concesiune construcţia şi operarea tronsonului Craiova-Piteşti. Proiectul este estimat la 9 miliarde de lei, cu TVA, adică 2 miliarde de euro, şi va fi realizat „ca drum expres sau ca autostradă“.
Opţiunea pentru varianta de drum expres sau de autostradă va fi decisă în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi, se arată într-un anunţ al CNADNR.

Dincolo, pe Bucureşti-Constanţa, era de patru ori mai ieftin

Pentru a vedea cât de mult (sau puţin) înseamnă 16,5 milioane de euro per kilometru, ajunge să ne amintim de autostrada Bucureşti-Constanţa. Acolo s-au cheltuit 4,1 milioane de euro per kilometru, adică de patru ori mai puţin decât se preconizează pentru Craiova-Piteşti.

Albania: autostradă de munte cu jumătate din banii CNADNR

Cât priveşte costurile înregistrate în alte ţări europene, cea mai bună comparaţie financiară pentru Craiova-Piteşti (zonă de câmpie cu câteva dealuri) este ruta construită de Bechtel împreună cu subcontractorul turc Enka (acelaşi cuplu care s-a ocupat şi de Autostrada Transilvania), de la portul albanez Durres până în Kosovo.
Cei 170 de kilometri au costat în total un miliard de euro, adică aproximativ 5,8 milioane de euro/kilometru, dar, atenţie, magistrala rutieră albaneză străbate munţi şi traversează prăpăstii. Autostrada despre care vorbim are patru benzi pe toată lungimea, 29 de poduri şi viaducte, plus două tuneluri gemene de 5,5 kilometri. Ce vor face constructorii din România cu două miliarde de euro?
 
Ce condiţii li se cer candidaţilor

Candidaţii care vor să se ocupe de tronsonul Craiova-Piteşti trebuie să aibă o medie a cifrei de afaceri în domeniul de activitate aferent infrastructurii de transport rutier de minim 1,3 miliarde de lei, pe ultimii trei ani (2010 - 2012), potrivit anunţului CNADNR.
Preţul ofertei va avea o pondere de 75%, în vreme ce nivelul calitativ, tehnic şi funcţional al soluţiei tehnice va conta în proporţie de 25%.
Termenul-limită pentru depunerea candidaturilor este 8 mai.
Construcţia autostrăzii Craiova-Piteşti a fost inclusă pe lista proiectelor de investiţii considerate drept prioritare, alături de autostrada Bucureşti-Braşov, reactoarele 3 şi 4 de la Centrala nuclearo-electrică de la Cernavodă, centrala de la Tarniţa, podul Măcin şi canalul Siret-Bărăgan, a declarat la finele lunii ianuarie premierul Victor Ponta.
El a precizat că toate aceste proiecte sunt gândite spre a fi realizate în parteneriat public-privat.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: