Drulă oferă detalii despre noua rovinietă: pentru ce categorii de maşini se va aplica, cum va fi calculată şi când va intra în vigoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cătălin Drulă / FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Cătălin Drulă / FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a explicat luni seară detaliile noului sistem de taxare pe bază de rovinietă, care va intra în vigoare cel mai probabil din 2024. Ministrul a anunţat că sistemul va rămâne la fel pentru autoturisme, dar va fi schimbat pentru autovehiculele care depăşesc 7,5 tone, acestea urmând să fie taxate în funcţie de distanţa parcursă şi nu în funcţie de timp.

„În aproape toată Europa, în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea reţelelor de drumuri naţionale, de autostrăzi ale ţărilor respective, nu pe timp ca în România, unde cumpărăm o rovinietă valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanţa parcursă”, a declarat Cătălin Drulă, la Digi24.

Pentru maşinile mici rămâne vinieta cumpărată pentru o anumită perioadă de timp, sistemul care a fost valabil şi până acum.

„Aşa este şi în Austria, pentru maşini mici se plăteşte vigneta austriacă în funcţie de timp iar traficul greu plăteşte pe distanţă parcursă. Sunt diverse metode şi sisteme, unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numărul de înmatriculare. Fiecare ţară foloseşte un sistem diferit”, a explicat Drulă, adăugând că propunerile vin pentru „a ne alătura acestei tendinţe de taxare europene”.

„Feroviarul reclamă că rutierul primeşte pe gratis infrastructura. De exemplu, un tren de marfă, între Bucureşti şi Constanţa plăteşte 2.600 de lei. Dacă facem acest calcul pe rutier, rutierul va ieşi mai bine, mai ieftin”, a explicat Drulă.

În ceea ce priveşte veniturile care reies din acest sistem nou, ministrul dă din nou exemplul Austriei: „Ei iau 300 de milioane de euro din vignetă, cea care se aplică maşinilor mici, noi luăm tot 300 milioane de euro în total, din toate categoriile, iar eu mai iau încă 1,2 miliarde de euro din taxarea traficului greu”.

Potrivit ministrului, noul sistem de taxare pentru traficul greu nu va fi implementat peste noapte şi cel mai probabil acesta va fi gata la finalul anului 2023 ori începutul anului 2024.

„PNRR-urile statelor membre ale UE sunt condiţionate de reforme. Este un plan de recuperare după pandemie, condiţionat de reforme. Una dintre reforme a fost să taxăm mai corect, să avem un raport mai corect între feroviar, care este un mod de transport mai puţin poluant, şi rutier. Este o obligaţie pe care o avem, ca stat membru, să introducem acest sistem de taxare”.

Drulă a anunţat că preţurile exacte vor fi discutate mai întâi cu reprezentanţii industriei transporturilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite