Drulă îi răspunde lui Cîţu: „Varianta de rectificare vine din teama că nu am cheltui aceşti bani? Sau, tocmai, că i-am cheltui?”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
florin citu - catalin drula foto mediafax

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a reacţionat joi faţă de declaraţia premierului Florin Cîţu, potrivit căruia ar trebui să ia bani de la ministerul Transporturilor în loc să îi dea, spunând că de fapt premierului îi e teamă că banii vor fi cheltuiţi.

„Execuţia bugetară: 1) Componenta fonduri europene: +21,5% faţă de 2020 la 7 luni. Ne menţinem ţinta de a absorbi toate cele 8 mld. lei alocate. 2) Componenta fonduri naţionale: peste 90% execuţie - faţă de 70% în 2020 (3 mld lei faţă de 2,45 mld lei). 

Problema execuţiei: Avem recorduri istorice la Transporturi şi pe fonduri europene, şi pe naţionale.

Până la urmă, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama că nu am cheltui aceşti bani? Sau tocmai, că i-am cheltui?

Eu garantez că vom cheltui banii solicitaţi. Şi asta pentru că vreau să facem Transporturile din România mai moderne, mai eficiente şi să le scoatem din starea de subfinanţare. Pentru asta lupt zi de zi”, a scris Drulă pe pagina sa de Facebook.

Redăm în continuare postarea ministrului Transporturilor:

❗ Alocarea bugetară din bugetul de stat pe 2021:

⚫ Pe fonduri europene: 8 mld lei - creştere de la 6,2 mld lei în 2020; o alocare suficientă şi o vom folosi.

⚫ Pe fonduri naţionale: 6,3 mld lei - SCĂDERE DE 10% de la 7,1 mld lei în 2020 - INSUFICIENT; ar trebui MAI MULTE fonduri ca în 2020, în condiţiile în care datoriile făcute în 2020 au fost rostogolite în 2021, avem plăţi one-time din trecut (sentinţe judecătoreşti) şi efectul pandemiei asupra veniturilor în Transporturi a continuat.

⚫ Am discutat cu premierul la alcătuirea bugetului în februarie că vom compensa deficitul pe fonduri naţionale la prima rectificare; am reluat această discuţia de atunci în cadrul mai multor întâlniri.

❗ Context economic:

⚫ Companiile din domeniul feroviar şi de metrou au fost preluate cu mari pierderi şi datorii la sfârşitul anului 2020.

⚫ Spre ex., CFR Călători înregistra 490 mil. lei datorii şi 460 mil lei eşalonări ale datoriilor la bugetul de stat şi la bănci comerciale, Metrorex înregistra datorii de 370 mil lei la sfârşitul lui 2020 ş.a.m.d.

⚫ Am depus mari eforturi şi de la minister şi cu conducerile companiilor pentru reducerea cheltuielilor şi creşterea veniturilor şi am reuşit să echilibrăm situaţia, dar este nevoie de o injecţie de capital în contul datoriilor istorice.

❗ Sistemul feroviar:

⚫ A fost subfinanţat şi decapitalizat zeci de ani.

⚫ În 2020 şi 2021 a primit lovitura suplimentară a pandemiei cu pierderile de venituri aferente.

⚫ Orice proces de reformă şi restructurare, fără o capitalizare corespunzătoare, rămâne doar o dorinţă.

⚫ Are nevoie de capitalizare - investiţii în echipamente, linii, trenuri şi modernizare de procese + stingerea datoriilor istorice.

⚫ Am început acest proces, dar el nu poate funcţiona fără finanţare.

❗ Sumele solicitate la rectificarea bugetară acoperă, printre altele:

⚫ Creşterea alocărilor pentru întreţinerea infrastructurii rutiere şi feroviare. Am făcut record de absorbţie anul acesta şi pe întreţinere.

➡️ Consecinţa eventualei nealocări: frânarea programului de asfaltări, marcaje, reparaţii ale drumurilor, precum şi a celor de înlocuire la rând (reînnoire) la calea ferată.

⚫ Plata reducerilor legale la transportul cu trenul şi metrou pentru elevi, pensionari, veterani. Suma alocată la începutul anului de 350 de mil de lei este insuficientă. În 2019 s-au plătit 685 mil lei, iar în 2020 s-au plătit 450 mil lei (an de pandemie cu lockdown).

➡️ Consecinţa eventualei nealocări: pagubă de sute de milioane în bugetul CFR Călători şi al celorlalţi operatori privaţi, care au acordat conform legii aceste reduceri. Poate duce inclusiv la intrarea în incapacitate de plată.

⚫ Plata sentinţelor judecătoreşti pentru proiecte de acum 5-10 ani, titluri defintive, executorii (“claim-uri”).

➡️ Consecinţa eventualei nealocări: poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de întreţinere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 (sector Margina-Holdea/Coşeviţa, tunelurile “urşilor”).

⚫ Plata ajutoarelor de stat “COVID” cu aprobarea Comisiei Europene pentru pierderile de venituri ale companiilor de transport cauzate de pandemie (astfel de ajutoare a fost acordate în celelalte state membre pentru a compensa pierderile).

➡️ Consecinţa eventualei nealocări: incapacitate de plată în sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor, neplata furnizorilor etc.

Am încredere că vom găsi o variantă de rectificare prin care să putem continua reforma şi investiţiile în Transporturile din România, obiectiv prioritar în programul de guvernare”, a scris Drulă.

Florin Cîţu: La Ministerul Transporturilor ar trebui să iau bani, nu să dau, după execuţia bugetară

Premierul Florin Cîţu a afirmat că „la Ministerul Transporturilor ar trebui să iau bani, nu să dau, după execuţia bugetară”, întrebat dacă este adevărat că vor fi alocate trei miliarde lei pentru Fondul de Rezervă al Guvernului, la rectificarea bugetară şi doar 322 milioane lei la Transporturi, deşi Cătălin Drulă a cerut tot trei miliarde lei. „Nu este adevărată cifra pentru Fondul de Rezervă”, a completat şeful Executivului.

„În primul rând, la Ministerul Transporturilor, nu aş vrea să vorbesc despre aceste cifre, pentru că nu aş vrea să le spun public pentru că încă discutăm. Dar la Ministerul Transporturilor ar trebui să iau bani, nu să dau, după execuţia bugetară. Deci ca să începem aşa. În Ministerul Finanţelor - Acţiuni generale avem cotizaţia la Uniunea Europeană, ajutoare de stat, dobânzi. Îmi pare rău, eu anul trecut am încercat să explic, ce înseamnă Ministerul Finanţelor – Acţiuni Generale. Sunt colegi de ai dvs din presă care spun că acolo sunt doar banii din Fondul de Rezervă. Nu, acolo la Acţiuni Generale sunt cotizaţiile la Comisia Europeană, ajutor de stat, dobânzi, ş.a.m.d. Să stăm puţin să vedem ce este în spatele acestor cifre. Nu este adevărată cifra pentru Fondul de Rezervă”, a afirmat Florin Cîţu, la finalul şedinţei de joi a Guvernului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite