Drulă, despre Metrorex: Ori face concedieri ori cere insolvenţa. Chiriţoiu: Trebuie separate activităţile de transport de cele comerciale. Altfel e monopol

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Mediafax
Foto Mediafax

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a afirmat la Digi24 că în ultimii 3 ani salariile din cadrul Metrorex s-au triplat, lucru care nu mai poate fi susţinut financiar, astfel încât situaţia se poate remedia doar prin reducerea numărului de angajaţi sau intrarea companiei în insolvenţă.

”Domnul Rădoi este în spatele a ceea ce se întâmplă la metrou, nu de azi, de ieri, ci de vreo 20 de ani. Lucrurile sunt de natură penală, oamenii sunt versaţi. Ei ştiu că nu pot face grevă, pentru că nu le permite legea pe timpul stării de alertă.

(...) Din informaţiile pe care le am, erau oameni care nu aveau legătură cu mertroul. A fost o acţiune ilegală complet.

Nu s-a redus salariul, nu a fost nimeni indisponibilizat, nu este un conflict de muncă, ci unul de tip „cartel”, pentru că ne-am atins de impreiul subteran al lui Rădoi, de acele spaţii comerciale.

„Ori faceţi ca noi, ori oprim transportul”. Sub şantajul ăsta au stat mulţi miniştrii ai Transporturilor

Eu şi conducerea Metrorex suntem obligaţi să acţionăm pentru a apăra interesul public şi al companiei, nu interese private.

E un şantaj. E un obiect de ordine publică. „Ori faceţi ca noi şi ne lăsaţi imperiul subteran din care ne tragem bani, ori oprim transportul”. Sub şantajul ăsta au stat mulţi miniştrii ai Transporturilor.

E mandatul pe care mi l-am asumat: de respect şi de nenegociere a legii.

Cheltuielile sariale în ultimii ani s-au triplat. De la 300 de miioane au ajuns la 900 de milioane de lei.

Am vorbit cu unii angajaţi. În an de pandemie nu se aştepta nimeni să aibă această creştere. Această creştere poate fi eventual acordată eşalonat. Mai există varianta reducerii de personal, sau compania, varianta cea mai neplăcută, va intra în insolvenţă. Nu cred că-şi doreşte nimeni asta, dar este o variantă”, a declarat Drulă la Digi24

Chiriţoiu: E un monopol lipsit de orice control

Metroul din Bucureşti este un monopol lipsit de orice control, plătit de întreaga populaţie a ţării, iar Consiliul Concurenţei a solicitat Metrorex o analiză a costurilor şi separarea activităţii de transport public de celelalte activităţi comerciale, a afirmat, luni, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, în cadrul evenimentului online PRIA Competition 2021.

"Mă bucur că văd în ultima vreme un număr de greve, cum ar fi cele din minerit, de la huilă, greve la mineritul de uraniu, greva de la metrou de la sfârşitul săptămânii trecute, toate astea sunt semne că ceva se mişcă în economia noastră şi că Guvernul ia măsuri să închidă din problemele pe care le ducem cu toţii în spinare de mai mulţi ani", a arătat Chiriţoiu.

În opinia sa, grevele sunt nişte simptome ale faptului că există o problemă şi că organismul politic luptă cu ea.

"Ceea ce este un lucru bun, că încercăm să rezolvăm aceste probleme care s-au acumulat de mulţi ani. Trebuie soluţii care să ţină cont de problemele sociale şi de datoria statului de a oferi alternative oamenilor, pentru că nu e ok să punem populaţia să plătească taxe ca să susţinem activităţi teoretic economice, pentru că nu este o activitate de binefacere, ci una economică, iar sarcina ei este să genereze un plus. Însă multe companii de stat nu generează niciun plus, ci generează minusuri, ceea ce este contrar ideii de activitate economică şi de economie de piaţă şi este împotriva interesului nostru naţional. În loc să consumăm banii pe care îi luăm de la oameni pe autostrăzi, pe spitale, şcoli, îi dăm pentru companii care distrug valoare, care cauzează pierderi", a continuat el.

Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei a aprobat noul contract din Metrorex şi Ministerul Transporturilor privind acordarea subvenţiilor doar cu condiţia realizării unei analize a costurilor.

"Problema la metrou este că e un monopol lipsit de orice control. Oamenii ăia, până acum, puteau să-şi pună orice costuri credeau ei, nimeni nu le limita costurile, ce salarii credeau ei, rezulta o notă de plată şi se duceau cu nota de plată la stat. Nu creşteau (preţurile - n.r.) ca să nu supărăm populaţia şi atunci gaura asta, care era nelimitată, era prezentată statului, iar statul o plătea. E un fel de a spune că statul o plătea, că statul nu are niciun ban al lui, statul nu poate să plătească decât luând din banii cetăţenilor", a subliniat preşedintele Consiliului Concurenţei.

El consideră că este o ironie faptul că metroul din cel mai bogat oraş al ţării este plătit din banii populaţiei din întreaga ţară.

"Deci restul de 18 milioane de români plătesc ca cei mai bogaţi români, bucureştenii, să aibă metrou. Şi dacă ar fi fost plătit doar de către bucureşteni, nu şi de restul României, tot nu e în regulă să am o companie care doar vine cu note de plată. Şi nu există un control al acelor costuri", a precizat Chiriţoiu.

Acesta a recomandat comparaţia cu metrouri din alte ţări.

"Metroul de la noi trebuie să se compare cu alte metrouri, să vedem care sunt cheltuielile la noi, ţinând cont de costurile de la noi şi de preţul forţei de muncă din România. Deci trebuie să vedem care sunt costurile rezonabile. Să existe o metodologie de calcul în care spunem cam cât ar trebui să coste călătoria cu metrou şi, în fine, este o decizie politică cât luăm din bilete şi cât plătim ca subvenţie, dar măcar costul acesta total, cât consumă compania, nu poate fi nelimitat, trebuie să existe o metodologie clară de estimare a costurilor rezonabile", a susţinut Chiriţoiu.

Totodată, Consiliul Concurenţei a cerut separarea activităţii de servicii publice de metrou şi şi cea de activităţi comerciale, pentru a exista o evidenţă separată a lor, a adăugat el.

Circulaţia trenurilor de metrou a fost blocată vineri, 26 martie, de un protest spontan al unor reprezentanţi ai sindicatului USLM în staţia Piaţa Unirii, aceştia coborând în tunel, pe calea de rulare, şi împiedicând pornirea la timp, conform programului normal, a trenurilor de pasageri. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite